Madách Imre (1823-1864)
1823. január
21-én született a ma Szlovákia területén lévő Alsó-Sztregován. Középnemesi családból származott, édesanyja,
Majtényi Anna egyedül nevelte őt és vezette a családi birtokot. A váci piarista
gimnázium magántanulója volt, majd a pesti egyetem filozófiai tanfolyamára,
1838-tól a jogi karra került. 1839-ben megjelent első verse és első drámája
(Commodus). Ügyvédi vizsgát tett, majd Balassagyarmaton vállalt másodjegyzői
állást. A szabadelvű ellenzék szónokaként vált ismertté a közéletben.
Újságírással, szépirodalommal is foglalkozott. Lírai alkotásokkal kezdte (Bajza
hatása), de ezek nem voltak túl jelentősek. Drámáiban a kisszerű környezetben,
szűk lehetőségek között élő, európai műveltségű, európai kérdésekkel foglalkozó
ember a központi alak (Csák végnapjai, Mária királynő). 1845-ben feleségül
vette Fráter Erzsébetet (felesége és
édesanyja alakjából gyúrta össze Éva alakját). A szabadságharcban megyei
főbiztosként vett részt. A bukást tragédiaként élte meg: amiért eddig küzdött,
az elveszett, személyes borzalmakat is átélt (nővérét és családját
felkoncolták, a holttesteket a disznók elé vetették – ezt látta).
Bebörtönözték, ezalatt felesége megcsalta, elhidegültek egymástól, majd el is
váltak. ’61-ben visszatért a megyei közéletbe, képviselő lett, az
országgyűlésen a Határozati Pártot támogatta, amely nem ismerte el Ferenc
József legitimitását. 1862-ben – Az ember tragédiája sikerét követően –
beválasztották a Kisfaludy Társaságba, egy év múlva pedig a Magyar Tudományos
Akadémia levelező tagja lett. 1864-ben, súlyosbodó szívbaja következtében halt
meg Alsó-Sztregován.
Az ember tragédiája
Keletkezéstörténete
1859 februárja és 1860 márciusa
között írta Az ember
tragédiáját. A kéziratot elküldte Arany
Jánosnak, aki eleinte silány Faust-utánzatnak minősítette. Később elismerte
a művet, felajánlotta segítségét Madáchnak. Így 1862 januárjában került kiadásra már a javított változatban.’63-ban
újra átdolgozva megint kiadták. Az ember tragédiája világirodalmi szintű mű, sok
nyelvre lefordították.
A Tragédia létrejöttének okai
A ’48-as
szabadságharcok egész Európában elbuktak. Madách ezt tragikumként éli meg,
művében világméretűvé növeszti ezt. Emellett családi élete is megromlott.
Felesége elhagyta, nővérét és családját megölték. A korabeli tudomány is borús
képet festett a jövőről: a Nap kihűlésével és a civilizáció elpusztulásával
fenyegetett.
Műfaji előzmények
Madách
eredetileg nem színpadra szánta a művet, csak később, 1883-ban mutatták be a Nemzeti Színházban. Általános emberi
problémákról beszél. Az ember tragédiája drámai
költemény, párbeszédes formában megírt, filozófiai tartalmú verses mű. A
romantikus világdrámák vagy emberiségköltemények sorába illeszkedő alkotás.
Többek között Goethe Faustjával, Byron
Káinjával, Shelley A megszabadított Prométheusz című alkotásával, valamint
Vörösmarty Csongor és Tündéjével tart szoros rokonságot. A mű egyes
jelenetei csak lazán függenek össze, sem időben, sem térben nem kapcsolódnak
közvetlenül, folyamatosan egymáshoz. Az egységet a központi helyzetbe állított
drámai hős teremti meg. Jellemző még rá a líraiság és a filozofikusság. A lét egyetemes, nagy kérdéseire keresi a
választ: mi a célja az embernek, mit kell tennünk, hogy kibontakoztassuk
egyéniségünket.
Madách olvasmányélményei
·
Tájékozott
volt a frenológiában (koponyatanban) - ez az emberi fej formájából való
következtetésekről szólt az ember ész és jellembeli tulajdonságait illetően.
Mára bebizonyosodott, hogy áltudomány.
·
Newton
deista istenfelfogása (világ teremtése, majd önálló működése)
mechanika törvényei
mechanika törvényei
·
Faraday –
mágneses erővonal elmélet
·
Darwin –
evolúcióelmélet (erős fajok maradnak fenn a létért folyó küzdelemben)
Madáchnál szociáldarwinizmus – kapitalizmusban az ember küzd a létért
Madáchnál szociáldarwinizmus – kapitalizmusban az ember küzd a létért
·
Entrópia-elmélet:
a Nap ki fog hűlni, és a Földön mindent jég fog borítani.
A műben megtalálható filozófiai
irányzatok
·
Hegeli filozófia: A világ állandó fejlődésben, változásban van, ez
Hegelnél spirális fejlődés, vagyis romantikus történelem-felfogás, melyben az
eszméket nagy embereket valósítják meg. Madách szakít ezzel a nézettel,
szerinte a történelem
az ember felett áll, nem fogadja el a fejlődést, éppen ezért nincs mindig
szintézis. A triászos fejlődés nem mindig valósul meg. Ádám hálás Istennek,
feltétlenül hisz benne, de Lucifer elcsábítja, azt mondja, hogy nem biztos,
hogy így van. Megmutatja, milyen Isten nélkül, de Ádám a végén visszatér hozzá.
Ez már egy magasabb szintű hit, mivel tudatosan választja Istent.
·
Pesszimista bölcselet A 19. században jellemző volt a pesszimista
világnézet. Nem tételez föl fejlődést. Lucifer képviseli ezt a nézetet.
·
Utópista szocializmus A falanszter jelenetben
jelenik meg. Ez egy
magántulajdon nélküli utópikus társadalom. A falanszterek olyan egységek,
amelyekben mindent a célszerűség és a hasznosság vezérel. Veszélyezteti az
egyéniséget, a családot, a nemzetet, a hazát.
A Tragédia szerkezete
Az ember
tragédiája 15 színből áll. Az első három és az utolsó a cselekmény
keretéül szolgálnak (keretszínek), a
középső színek az ún. történeti színek, álomszínek. Az első három színben a
cselekmény expozícióját kapjuk. A nagy mű készen, Lucifer azonban osztályrészét
követeli a teremtésből. Az Úr nekiajándékozza a Paradicsomban a tudás és a
halhatatlanság fáját. Ádám és Éva esznek a tiltott gyümölcsből, az Úr kiűzi
őket a Paradicsomból. Tudni szeretnék, érdemes-e vállalni a küzdelmet, ezért
Lucifer álmot bocsát rájuk, hogy az emberfaj sorsát megismerhessék.
Az eszmék útja a történelemben
Ádám 11
színben álmodja végig az emberiség történelmét. A 4-6. szín az ókort, a 7-11.
szín a középkort, a 11-14. szín pedig Madách korát, valamint az elképzelt jövőt
mutatja be.
Madách szerint az emberi történelmet
a nagy eszmék irányítják. Szerinte egy-egy eszme megfogamzik, kibontakozik és
eltorzultan megvalósul, ebből az ellentmondásból egy új eszme születik. Ezt a
folyamatot mutatják be a történelmi színek. Ezek a költemény jelenéhez képest a jövőt
ábrázolják. Ádámban előbb kialakul egy
nagy eszme, később csalódottan elfordul az eszme megvalósulásától, de csalódása
is egy-egy új eszme kiindulópontjává válik.
Az ókor az egyiptomi színnel (eszme: nagyság) kezdődik. Ádám korlátlan hatalommal rendelkező
fáraó, aki rabszolgákkal piramist építtet. Mégsem boldog: sem az uralkodás, sem
a hedonizmus nem elégíti ki, mert ezekért a dolgokért nem ő maga küzdött meg.
Lelkében “mondhatatlan űrt” érez, de nem is boldogságra vágyik, hanem nagyobb,
és erősebb akar lenni, mint Isten. („Erősebb lett az ember, mint az Isten.”)
Éva elmondja a nép nyomorát, ennek hatására szabadságot ad a népnek. Itt
jelenik meg először a szabadság eszméje. Ádám a nép boldogságát tűzi ki célul.
Elképzelése
az athéni színben (eszme: közösség) valósul meg.
Hadvezérként (Milthiadész) siet
haza, ám a nép nem méltó a szabadságra, elveszejti a hőst, aki érte harcolt.
(„Eljöttem, hogy küldőimnek kezébe, A felséges nép kezébe téve hatalmamat,
beszámoljak neki.”) Ebben a színben jelenik meg először a nagy ember és az ingatag tömeg ellentéte. Ádám megtagad minden
eszmét.
Rómában eszme hiánya (öncélú élvhajhászás,
hedonizmus) miatt a közösség lezüllött: kéjencek és kéjnők durva orgiájának
lehetünk tanúi. Ádám is részt vesz benne, de a bor és a kéj mámorában nem leli
örömét. („Miért is vonz az a kéj Tantalusként”). A római színben Péter apostol
szavaiban új eszme tűnik fel: a szeretet és a testvériség.
A középkor
első színe Konstantinápolyban (eszme: hit és szeretet) játszódik.
Eltorzult a testvériség eszméje is, a hittételek dogmákká merevültek. Az
erkölcsöt az embertelen aszkéta életmód túlzása váltotta fel, Ádám (=Tankréd) elől elzárja szerelmét a
kolostor fala. Az eszmék elsilányulása megtöri Ádám lendületét. Ezentúl nem
akar hősként fellépni, cselekvés helyett a szemlélő szerepére tér át. („Ne
lelkesítsen többé semmi, mozogjon a világ, amint akar, kerekeit többé nem
igazítom, egykedvűen nézvén botlásait.”)
Ezután Ádám Prágában történelmi hősből csak
szemlélő lesz. Kepler, a csillagász
alakját ölti fel (eszme: tudomány).
Azonban korának nincs szüksége valódi tudományokra, a tudás nem jelent igazi
rangot. Felesége Borbála, hiú, aki csak pénzért gyötri őt. Madách ebben a
színben valószínűleg a saját házassága alapján ábrázolja a nőt és a férfi-nő
közötti viszonyt. („Oh, jő-e kor, mely e rideg közönyt leolvasztandja, s mely
új tetterővel szemébe néz az elavult lomoknak, bíróul lép fel, büntet és emel,
nem retten vissza a nagy eszközöktől…”). Kepler álmot lát. Párizs (eszme: szabadság,
testvériség, egyenlőség), a francia
forradalom, a jakobinus diktatúra tárulnak elé. Ez a szín álom az álomban. Egyszer már csalódott a szabadság és a
testvériség eszméiben, most azonban együttesen porondra kerültek ezek az
eszmék. Danton alakjában itt is
cselekvő hős, és mint Athénban, itt is buknia kell. Madách szemléletének gyötrő
ellentmondásai szólalnak meg. Éva itt
két különböző alakban szerepel: a büszke márkinő a női finomsága miatt
tetszik Ádámnak, a felgerjedt pórnő
képében megjelent Évától viszont elfordul. Ebben a színben ismét megjelenik a nagy egyéniség és a tömeg ellentéte. Az erőszak,
a vér riasztja ugyan, mégis ez az
egyetlen szín, amelyből Ádám lelkesülten ébred, ezért tekinthető a mű
csúcspontjának.
Magához
térve ismét Prágában van. Ádám nem
adja fel, még bízik abban, hogy eszméi érvényesülnek. („S fejlődni látom szent
eszméimet”). Az ébredés második része a tanítvány-jelenet, amikor Kepler
felvilágosítja legjobb tanítványát a középkori tudományok értéktelenségéről,
szellemi önállóságra buzdítja őt, félredobatja vele a művészet szabályait, s
ezután egy újult erővel indul el egy új világba.
A londoni színtől (eszme: szabad verseny) kezdve Ádám már nem aktív hős, ismét
átalakul szerep nélküli, szemlélővé. Azt tapasztalja, hogy az új társadalom is
csak magasból szép. Nincsenek rabszolgák, szabad versenytér nyílt, ugyanakkor
eltűnt a költészet, a szépség, a szerelmet is pénzért vásárolják. A
kapitalizmus törvényei érvényesülnek: az erősebb eltiporja a gyengét, a munkás
kiszolgáltatottsága kegyetlenebb, mint a rabszolgaság. A londoni színnek nincs
története: egymással szorosan össze nem függő jelenetek sora. Éva változatlanul
a kor asszonya. A szín a haláltánc jelenetével zárul (mint: Arany János –
Hídavatás). A szereplők egy sírt táncolnak körül, majd életük csődjét említve
beleugranak. Egyedül Éva alakja magasodik ki közülük.
Ez a szín a jelent, Madách korának
kapitalizmusát mutatta be. Legfőbb jellemzője az eszménytelenség, a dezillúzió. A múlt és a jelen
színei után Ádám most a jövő felé fordul. Utolsó lehetőségként a tudománytól
várja az értelmes emberi rend megvalósítását. A Falanszter-színben az ésszerű
szervezettség, a célszerűség uralkodik. („Mi eszme az, mely a széles
világot eggyé olvasztja”). A falanszter Fourier termelőegység-elmélete, ahol
mindenki egyenlő, egyenruhát hordanak, és a különböző – munka és oktatási –
közösségek életkor szerint vannak beosztva. Itt Madách az kora összes
tudományos ismeretét felhasználta. Azonban ez a világ nem tűri el az
egyéniség érvényesülését, veszélyezteti a családot. Ezt a rendet a természet
végzete teszi embertelenné. Éva nem akarja a gyermekét a közös nevelésbe adni,
Ádám szerelmes lesz Évába. Ezekért a “bűnökért” mindkettőjüket kórházba akarják
vitetni. Ekkor Lucifer ismét megmenti Ádámot. Ádám újra csalódik, és el
szeretne menni a földről.
Ádám a
természeti végzet elől az Űrbe repül
(eszme: Ádám tulajdon szellemi lényege –
anyagtalan lélek), de a Föld szelleme még időben visszatéríti a
megsemmisülés kapujából. Ez a menekülés kísérlete, a természetadta lehetőségek
közül akarja kitépni magát, már nem lát távolabbi célt. („A cél voltaképp mi
is? A cél, megszűnte dicső csatának, a cél a halál, az élet küzdelem, s az
ember célja e küzdés maga.”)
Az, Eszkimó-szín (eszme: Sok az ember,
kevés a fóka = cél a túlélés bármi áron)
keserű bizonyság, az emberiség végét mutatja be. Itt éppen az egyenlőség
ellentéte jelenik meg, mert az itt élő eszkimók felsőbbrendűnek gondolják
Ádámot és Lucifert. Szinte állatként élnek, vegetatív állapotban, eszme nélkül.
Kiábrándul az emberiségből. („Szörnyű világ! – csupán meghalni jó.”) Ezzel
véget ér Ádám álma is.
Befejezés
Eszméinek
bukása elkeserítik Ádámot. Elhatározza, hogy öngyilkos lesz, ezzel
megakadályozná a végzetet. Ekkor megjelenik Éva, és bejelenti: „Anyának érzem,
oh Ádám, magam.” Ádámnak vállalnia kell a harcot. Az Úr szerint Lucifer is
fontos, mert a rossz nélkül nem lehet értékelni a jót, ezért neki is kiemelten
fontos szerepe van a történelemben.
Végezetül az Úr biztató szavai csendülnek fel: „Mondottam ember, küzdj és bízva bízzál!”
Végezetül az Úr biztató szavai csendülnek fel: „Mondottam ember, küzdj és bízva bízzál!”
Szereplők
Ádám Bibliai név
( = az ember). Feladatának a világ jobbátevését tartja, teremteni, alkotni
akar. Amikor nem sikerül, kísérletet tesz arra, hogy kivonuljon a világból
(kéjbe vonul à Róma, tudományba à Prága, az Űrbe). Rájön, hogy ez sem megoldás,
a lét értelme maga a küzdés.
Éva Ádám társa, nélküle nincs értelme
Ádámnak. Éva, mint egy tükör van jelen, kevésbé cselekvő. Az érzelmet
képviseli.
Lucifer Tudja, milyen az ember, ezért képes
bűnre csábítani, megtéveszteni. Előre ismeri az emberi vágyakat, a cselekvés,
az érzés eredményét, hibáit, néha el is mondja Ádámnak a következményeket, hogy
ezzel siettesse a kiábrándulást. Nem valósíthatta meg tervét, az ember
legyőzését.
A mű mondanivalója
A Tragédia
fő kérdése erkölcsi természetű. Ádám a bűnbeesés után megtapasztalja a világot,
az emberi társadalmat, majd pedig következtetéseket von le belőle, amely
szerint az egyetlen lehetséges
magatartás a szakadatlan küzdés. Ez az egyetlen etikus létforma, mégsem
minden esetben társul hozzá a boldogság.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése