Oldalak

2015. április 16., csütörtök

A novellaelemzés szempontjai



Novellaelemzés szempontjai

1. Életrajzi, irodalomtörténeti háttér

  • Helyezd el a művet a szerző életművében!
  • Van-e összefüggés az író életrajza és az elbeszélő személye, szituációja között?
  • Hogyan jelennek meg a novella műfaji sajátosságai a műben?

2. Szöveghű elemzés

a) Cím, alcím, mottó és a szöveg viszonya.
  • Megjelenik-e szövegben a cím? Milyen szereppel, mit hangsúlyoz?
  • Mi indokolja a címadást?
  • A cím és a szöveg hangulata (ld. Kosztolányi Fürdés – hangulatos cím vs tragédia a cselekményben)
  • Milyen más címet / alcímet lehetne adni a műnek?

b) A novella hangulata: az első sorok elemzése. Mit sejtetnek az első sor szavai / mondatai a novella egészéről?

Nyelvi eszközök:
  • Szókincs (gyakran ismételt szavak).
  • Mondatszerkesztés.
  • Szereplők „élőbeszédének” idézése.
  • Költői eszközök szerepe a novella hangulatának megteremtésében.
- milyen céllal használja a nyelvi eszközöket, mit üzen ezekkel – milyen hangulatot teremt?

Tartalmi eszközök:
  • A cselekmény terének és idejének vizsgálata. Miért pont ott, akkor? Milyen szimbolikus üzenete van ennek? (Karácsony vs. magány)
  • Ellentétek és párhuzamok a novella cselekményében (ismétlőd események)
- milyen céllal használja a tartalmi eszközöket, mit üzen ezekkel – milyen hangulatot teremt?

c) A novella szerkezete
  • Bevezetés, helyzetismertetés – alapkonfliktus.
  • Fokozás, feszültségkeltés (ismétlődő események) – konfliktus kibontakozik.
  • Tetőpont – legfontosabb jelenetek, mondatok – összecsapás…
  • Megoldás – tanulság…

d) Az elbeszélő személyenem azonos a szerzővel! Minden novella fikció!
  • Kivülálló személy? Része a műnek?
  • Hogyan értelmezi a cselekményeket?
  • Gyermekelbeszélő?

e) A szereplők jellemzése
  • Honnan jön, mit tudunk a múltjáról?
  • Mi a célja, értékrendje?
  • Milyen a külseje, milyen belső tulajdonságok, jellemvonások derülnek ki ebből?
  • Milyen szokatlan / szokásos, tipikus dolgokat tesz? Ezek alapján milyen a jelleme?

Minden bekezdés után kössük a gondolatot a mű egészéhez, gondolatmenetéhez!

3. Szubjektív elemzés
Mi a mű üzenete? Hogyan hatott rám, milyen érzelmeket váltott ki belőlem?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése