Oldalak

2015. április 16., csütörtök

Stílusirányzatok



Reneszánsz
-     ol. rinascimento, fr. renaissance ’újjászületés’
-     XIII.-XVI. sz.
-     Stílusirány az antik kultúra hagyományainak újjáélesztése.
-     Tudatosan gyűjtötték az ókor tárgyi és szellemi emlékeit. Felfedezték a természeti és testi szépségeket is.
-     Társadalmi háttere:
-     A polgárság megszületése Itáliában különösen a városállamokban.
-     Meggazdagodás, öntudatosodás.
-     A reneszánsz polgárság és művészek világnézete: humanizmus (emberközpontúság), sokoldalúság, földi élet örömeinek elfogadása.
-     A képzőművészet újdonságai: A perspektíva felfedezése, Emberi test élethű ábrázolása, építészetben vízszintes tagoltság, harmónia megteremtése.
-     Irodalmi jellemzői:
-     zárt kötött forma
-     arányosság (hárompillérű verskompozíció, aranymetszés)
-     antik versformák és motívumok felhasználása
-     szonett
-     antik példára felújított vígjáték és tragédia
-     polgári novella
-     A humanizmus a reneszánsz kor világnézete
-     emberközpontúság
-     földi lét fontossága
-     természet felfedezése
-     egyéniség (individuum) megjelenése
-     művészi hírnévre törekvés
-     klasszikusok tisztelete
-     nemzeti nyelv és öntudat fontossága
-     Képviselői
-     PETRARCA - Daloskönyv
-     BOCCACCIO - Dekameron
-     JANUS PANNONIUS (Csezmiczei János)
-     Búcsú Váradtól
-     Pannónia dicsérete
-     Midőn beteg volt a táborban
-     BALASSI Bálint
-     XLII zsoltár
-     Hogy Júliára talála...
-     Egy katonaének
-     Adj már csendességet
-     William SHAKESPEARE
-     Rómeó és Júlia
-     Hamlet, dán királyfi
-     ZRÍNYI Miklós - Szigeti veszedelem
Manierizmus
-     ol. maniera ’modor”
-     XVI sz. második fele.
-     A késői reneszánszból a barokkba átvezető szakasz.
-     Semmit sem mondanak el egyszerűen, keresik a meglepő ellentéteket, szeretik a szójátékokat, és szellemes körülírásokat.Mozgásellentétek színhatások alkalmazása.
Barokk
-     ol. barocco ’nyakatekert okoskodás’
-     XVII-XVIII. sz. első fele.
-     A képzelet felszabadítása a szertelenségek kedvelése a barokk.
-     A szó eredete a súlyosságból, túltelítettségből jön.
-     A stílus jellemzői:
-     túldíszítettség, pompa
-     mozgalmasság
-     Túlfeszített szóképek
-     nyers naturalizmus
-     irreális témák
-     alakokban szenvedélyes mozgás és végletes érzelmek vannak.
-     meghökkentés
-     újszerű költi képek
-     virtuóz rímtechnika
-     Kedvelt műfajai: eposz, dráma, pásztorjáték, komédia, óda, himnusz.
-     Stílus legnagyobb hazai alakjai:
-     PÁZMÁNY PÉTER
-     FALUDI FERENC
-     GYÖNGYÖSI ISTVÁN
Klasszicizmus
-     XVIII sz.-i művészi irányzat neve.
-     A szabályok a minták a zárt formák tisztelete jellemzi.
-     Elveti a barokk túlfűtöttséget, harcol a művészet népi jellege ellen.
-     Kiegyensúlyozottságot, harmóniát keres.
-     Az antik művészetekhez kötődik.
-     Franciaországból származik. Nagy századának vezető műfaja a dráma.
-     A klasszikus dráma alapelvei:
-     illendőség
-     mértéktartás
-     valószerűség
-     a tér, idő és cselekmény egysége (hármas egység elve)
-     A színházban újítottak
-     a női szerepeket nők játsszák
-     fedett helyen játszanak
-     színpad és nézőtér között függöny van
-     A klasszicizmus jellemzői
-     kiegyensúlyozottság, arány
-     ráció (’értelem, ész’)
-     tiszta formák kedvelése
-     ókori iránti érdeklődés
-     zárt, önmagában teljes művek
-     „A tökéletesség művészete”
-     Nagy alakjai
-     Corneille
-     Racine
-     Molière
-     A fösvény
-     Képzelt beteg
-     Tartuffe
-     Tudós nők
Felvilágosodás
-     Európa szerte elterjedt szellemi irányzat.
-     1600-1800-as évekre tehető.
-     Angliában a forradalom után lendül életre.
-     Társadalmi jellemzői: antifeudális rendszer, egyházellenesség.
-     Gondolati-filozofikus áramlatai:
-     racionalizmus: ész, értelem tisztelete.
-     empirizmus: a megismerés a tapasztalatból indul ki.
-     deizmus: Isten létezik megteremtette a világot majd magára hagyta.
-     az emberi szervezet és a társadalom úgy működik mint egy gépezet.
-     ateizmus: (Franciaország).
-     Jellemző műfajai: eposz, tragédia, epigramma, óda, tanmese, szatíra, episztola.
-     francia képviselői
-     Voltaire
-     Diderot
-     Montesquieu
-     Rousseau
-     német képviselői
-     J. W. Goethe
-     F. Schiller
-     F. Hölderlin
-     angol képviselői
-     Daniel Defoe
-     Jonathan Swift
-     William Blake
-     magyar felvilágosodás kiemelkedő alakjai
-     Bessenyei György
-     Batsányi János
-     Kazinczy Ferenc
-     Csokonai Vitéz Mihály
-     Berzsenyi Dániel
-     irodalmi viták:
-     helyesírási viták
-     nyelvújítási harc
Romantika
-     Stílusirányzat és eszmeáramlat.
-     XVIII. sz. utolsó éveitől a XIX sz. utolsó harmadáig tartó korszak.
-     Az európai romantika főbb jellemzői:
-     szabálytalan formák fenségessége
-     érzelmek végletekbe csapnak
-     műfajok hangnemek vegyítése
-     „menekülés” a világból
-     érdeklődés az egzotikum, a mesés kelet és a történelem iránt
-     középkor érdekli
-     távolságba néző keresés jellemzi
-     vágy és nosztalgia ihleti
-     töredékszerűség
-     vonzódás a fantasztikumhoz, hőskultusz
-     „A végtelenség művészete”
-     Diszharmóniában él környezetével. Vágyai szárnyalóak, lehetőségei korlátozottak.
-     A kelet-európai (pl. magyar romantika) alapvetően eltér ettől.
-     Egy ideig párhuzamosan fejlődött a klasszicizmussal.
-     Német romantikusok:
-     E. T. A. Hoffmann - Az arany virágcserép
-     Heinrich Heine - Loreley
-     angol romantikusok
-     William Blake
-     Walter Scott
-     Byron
-     John Keats
-     P.B. Shelley
-     francia romantikusok:
-     Victor Hugo - Nyomorultak, A párizsi Notre-Dame
-     kelet-európai romantika
-     A. Sz. Puskin – Anyegin
Magyar romantikusok:
-     Kölcsey Ferenc
-     Katona József
-     Vörösmarty Mihály
-     Petőfi Sándor
-     Arany János
-     Jókai Mór
-     Madách Imre
Realizmus
-     XIX.-XX. század
-     A művészi visszatükrözés legmagasabb színvonalú módszere.
-     A romantikus írókkal ellentétben a realista írók szembefordulnak saját korukkal.
-     A valóságot minden eszményítéstől mentesíteni akarják. Minél hitelesebb ábrázolásra törekednek. Az emberi mindennapok társadalmi viszonyok összetettsége bonyolultsága a realista regényben az ábrázolás középpontjába kerül.
-     A művészek a társadalom életének lényeges összefüggéseit az erények és az egyes emberek legjellemzőbb vonásait akarják föltárni.
-     A realista író elsősorban nem a képzeletére, hanem a valóság pontos megfigyelésére támaszkodik.
-     A stílus a mindennapi beszélt nyelvhez igazodik, egyszerűségre, közérthetőségre, természetességre törekszik., tárgyilagos, higgadt, részletező előadásmód jellemzi
-     Fontosnak tekintették a körültekintő lélekrajzot, a szereplők lelkivilágának bemutatását.
-     Az egyes emberek legjellemzőbb, tipikus vonásait tárják fel
Francia realisták:
§  Stendhal Vörös és fekete
§  Balsac Goriot apó
§  Flaubert Bovaryné
Orosz realisták:
§  Gogol A köpönyeg; Az orr
§  Tolsztoj Ivan Iljics halála
§  Csehov A vadkacsa, Cseresznyéskert, A három nővér, A csinovnyik halála
§  Dosztojevszkij Bűn és bünhődés
Magyar realisták:
§  Mikszáth (romantikus és realista) Tót atyafiak, A jó palócok, A Noszty fiú esete Tóth Marival, Beszterce ostroma
§  Móricz Zsigmond
Naturalizmus
-     XIX. sz. vége, XX. sz. eleje
-     A latin eredetű kifejezés jelentése: természet
-     Azt hirdette, hogy a művészeknek a természettudományok módszereivel kell alkotnia. A valóság fényképszerű ábrázolására törekszik.
-     Nem eszményít, azt írja le, ami van, bemutatja a rútat, a visszataszítót is.
-     A munkások és a parasztok világát a maga valóságában ábrázolja
-     Nyílt, sokkoló hatású, érdeklődést fokozó
-     Megjelenik benne a szociális részvét
-     A valóság aprólékos megfigyelése jellemzi
Francia képviselői:
§  Emile Zola
§  Maupassant (mopasszan)
Magyarok:
§  Móricz Zsigmond
Szecesszió
-     XIX. sz. vége, XX. sz. eleje
-     Túldíszített, feltűnően dekoratív stílus
-     Jellemzőek a szövegekben is a növényi díszítőelemek, kedvelt színe az arany
-     Az irodaloman ez a stílus jeleníti meg az erotikus motívumokat.
-     Hangulatot ragad meg, kedveli az illúziókat, a megfoghatatlan, tünékeny dolgokat.
Impresszionizmus
-     XIX. sz. vége, XX. sz. eleje
-     Pillanatnyi benyomásokat rögzítő művészet
-     Sok szóképet, szinesztéziát, jelzős szerkezetet alkalmaz
-     Kedveli a halmozást, a nominális stílust (amikor alig van ige, főleg névszókkal fejezi ki a mondanivalót)
-     Erős zeneiség jellemzi
Magyar költők, akikre hatott:
§  Babits
§  Tóth Árpád
§  Juhász Gyula
Szimbolizmus
-     XIX. sz. vége, XX. sz. eleje
-     Sejtető képekben, szimbólumokban, szimbólumrendszerekben fogalmaz
-     A szimbolisták szeretnek játszani a szavak szokatlan jelentéseivel, kapcsolataival (szómágia)
Francia szimbolisták:
§  Charles Baudelaire (sarl bódler) Az albatrosz
§   Paul Verlaine (verlen) Ősz chanson
§  Arthur Rimbad (rimbó) A részeg hajó
Magyarok:
§  Ady Endre
§  Juhász Gyula
Izmusok
-     A huszadik században szinte alig született olyan számottevő költői, prózai vagy drámai alkotás, amely ne viselné magán a szimbolizmus és a modernizmus bélyegét.
-     Az első világháború alatt és a második világháború előtt jelent meg az avantgardizmus.
-     Ez magában foglalta többek között a futurizmust, expresszionizmust, szürrealizmust, realizmust, naturalizmust, szecessziót, kubizmust.
-     A huszadik századi művészek elvetik a 19. század irányzatait és valami újat keresnek. Ambivalens látásmód jellemzi őket.
-     A futurizmus az első világháború idején terjedt el a művészeti életben. Elvetette magától a múlt egész örökségét. A művészetben a jövőre való felkészülés címén az ember teljes átnevelését hirdette. Olaszországból indult ki. Az első futurista kiáltványt Marinetti szerkesztette 1909-ben. Nagy érdeklődést keltett mozgalma, mert nemcsak a jövő művészetének megszületését hirdette, hanem az egész élet újjáalakítását ígérte. A futuristák a technikai civilizáció művészei voltak. Szerintük az élet lényege a dinamika.  A művész feladata ennek a dinamizmusnak a kifejezése. Legfőbb eszményük a gép. Olaszországon kívül egyedül Oroszországban bontakozott ki még a futurista mozgalom.
-     Az expresszionizmus a 20. század elején fellépő modern, realizmusellenes művészeti irányzat. Főként az I. Világháború. alatt és után terjedt el, lemond a valóság reális ábrázolásáról. Az expresszionizmus 1905-1920 között bontakozott ki Németországban. Az első csoport Drezdában alakult és neve Die Brücke (’A Híd’) volt. A művészek a széthulló világban magára maradó emberért emelték fel szavukat. Úgy látták, hogy csak a világ, a társadalom rossz, az ember jó. Az expresszionizmus két válfaját különböztethetjük meg: a mindig tragikus egyedre, s a folyton harcban álló társadalmi emberre koncentrálót. Az expresszionizmus a belső érzések kifejezésére törekszik. A festők a természetes formák eltorzításával lélekállapotokat ábrázolnak, a tárgyi színeket kifejezési színekkel helyettesítik. A zenei expresszionizmus a nagy dinamikai ellentétek és a hangszínek gyors változtatásával fejezi ki a belső tartalmat. Az expresszionista versekben nagy szerepet kapnak az indulatszók.
-     A szürrealizmus 1924-ben, Párizsban alakult, mint tiltakozás a nyugati társadalom racionalizmusa és materializmusa ellen. A szürrealista művész rögzíteni akarja a tudat alatti mélységben kavargó ösztönélet mozzanatait. Vezető egyéniségei Breton, Aragon és Éluard voltak. Ez az irányzat is az embert akarta felszabadítani a társadalmi korlátozások alól, de kereste azokat a lehetőségeket is, melynek segítségével az ember újra megtalálhatja a szabadságot. Úgy vélték, hogy az ember igazi énjét a tudatalatti világában találhatják meg. A szürrealizmus különösen kedvelte a fekete humort, az iszonyatos és a nevetséges különös szorongást előidéző groteszk együttesét. Sajátos alkotómódszerük az önműködő írás volt. Ennek a lényege, hogy a művész a tudatalattiból felmerülő gondolatokat minden értelmi ellenőrzés nélkül lejegyzi.
-     A kubizmus az impresszionizmus visszahatásaként keletkezett modern művészeti irányzat. Leegyszerűsített tömör formákkal ábrázolták a tárgyakat.
-     A dadaizmus Svájcban született. Vezetőjük a román származású Tristan TZARA. Céljuk a társadalom minden hagyományos értékének lerombolása volt. Kifejezési eszközük a meghökkentés, a botrány. Verseiket véletlenszerűen kiválasztott, gyakran értelmetlen szavakból rakják össze. Pár évig virágzó, mégis az egyik legfontosabb avantgárd irányzat.
Posztmodern
-     A latin kifejezés jelentése: a mai utáni
-     Az 1970-es évek óta használatos kifejezés. Általános alapja a korváltás. Hirdetői felismerték, hogy a társadalmat nem váltja meg a rohamos technikai fejlődés és a hagyományok elvetése.
-     Nem utasítják el türelmetlenül a korábbi irányzatokat, hanem beépítik saját művészi gyakorlatukba
-     Mindent viszonylagosnak tartanak
Magyar képviselői: Nádas Péter, Esterházy Péter, Tandori Dezső

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése