7. tétel: Vörösmarty Mihály
költészete a szabadságharc után
Előszó
A
szabadságharc bukása után Vörösmarty számára az élet értelmetlenné, céltalanná
vált. Szembe kellett néznie eszméi teljes pusztulásával, a belső kételyen már
nem lehetett felülemelkedni, a költő eljutott a végső kétségbeesésig. Ennek a lelkiállapotnak a megrendítő
tükörképe az 1850-ben keletkezett Előszó.
A cím és az első
sor valós szándékra utal: a költő kiadni szándékozott 1845-ben írt Három
rege című munkáját. A vershelyzetből – „Midőn ezt írtam” – hatalmas látomás fakad.
A vers
időkerete egyetlen hatalmassá növesztett kozmikus év: a boldog tavasztól a
hazug áltavaszig ível a zaklatott vallomás, melyben minden egyes sor, szó
áttételes, szimbolikus jelentést kap. A
nemzet, a társadalom története a természet évszakváltozásaival egybefonódva
jelenik meg.
Az első tíz sor a reformkor ünnepi tavaszát
jeleníti meg, annak derűs, bizakodó, lelkes hangulatát közvetíti. Az oly
gyakran megénekelt, vágyott állapot látszott megvalósulni: az ész és a szív összefogása, a kéz és a szellem együttműködése. A megfáradt munkában verejtékét
törlő ember személyesíti meg a békét.
Ebben a részben elválaszthatatlanul összefonódik
a haza és az emberiség sorsa.
A következő
sorokban a reményeket rejtő tavasz nyárrá
érett, az idő beteljesedett, megszületett
a szabadság szent szózata. A látomás eljutott az emberi vágyaknak és
reményeknek arra a magaslatára, amely után omlás következhet: a természet, a
nemzet, az emberiség tavasza-nyara együttesen fordul az ősz viharaiba, a tél halálába.
A véres harc és a zsarnokság kegyetlen
pusztítása elemi erejű viharként robbant ki, tombolt és megsemmisítette a
reményeket. A vész nyomában a pusztulás jár:
az első tíz sorban bemutatott értékgazdag
világ tragikusan megsemmisült. A tél
dermedtsége, mozdulatlansága az
emberi remények halálát jelképezi.
A befejező nyolc sorban szétválik egymástól
a társadalom és a természet párhuzama. A föld új tavaszra készülődik, de
boldogtalan fiai számára nem jöhet új tavasz, nekik örök a tél.
A természeti képekkel ábrázolt
idősíkok egyben az értéktelített és értékvesztett világ ellentétét is kifejezik, így a költemény idő- és
értékszembesítő is.
Midőn ezt írtam, tiszta volt az
ég.
Zöld ág virított a föld ormain.
Munkában élt az ember mint a
hangya:
Küzdött a kéz, a szellem
működött,
Lángolt a gondos ész, a szív
remélt
S a béke izzadt homlokát törölvén
Meghozni készült a legszebb
jutalmat,
Az emberüdvöt, mellyért fáradott.
Ünnepre fordúlt a természet, a mi
Szép és jeles volt benne,
megjelent.
Öröm- s reménytől reszketett a
lég,
Megszülni vágyván a szent
szózatot,
Melly által a világot mint egy
új, egy
Dicsőbb teremtés hangján
üdvözölje.
Hallottuk a szót. Mélység és
magasság
Viszhangozák azt. S a nagy
egyetem
Megszünt forogni egy pillantatig.
Mély csend lőn, mint szokott a
vész előtt.
|
A vész kitört. Vérfagylaló keze
Emberfejekkel lapdázott az égre,
Emberszivekben dúltak lábai.
Lélekzetétől meghervadt az élet,
A szellemek világa kialutt
S az elsötétült égnek arcain
Vad fénnyel a villámok rajzolák
le
Az ellenséges istenek haragját.
És folyton folyvást ordított a
vész,
Mint egy veszetté bőszült
szörnyeteg.
A merre járt, irtóztató nyomában
Szétszaggatott népeknek átkai
Sohajtanak fel csonthalmok közől;
És a nyomor gyámoltalan fejét
Elhamvadt várasokra fekteti.
Most tél van és csend és hó és
halál.
A föld megőszült:
Nem hajszálanként, mint a boldog
ember,
Egyszerre őszült az meg, mint az
isten,
Ki megteremtvén a világot,
embert,
E félig istent, félig állatot,
Elborzadott a zordon mű felett
És bánatában ősz lett és öreg.
Majd eljön a hajfodrász, a
tavasz,
S az agg föld tán vendéghajat
veszen,
Virágok bársonyába öltözik.
Üvegszemén a fagy fölengedend,
S illattal elkendőzött arcain
Jókedvet és ifjuságot hazud:
Kérdjétek akkor ezt a vén kacért,
Hová tevé boldogtalan fiait?
|
időszembesítő vers: a jelen, múlt és jövő idősíkjainak
együttes megjelenése egy költeményben, rendszerint összehasonlító szándékkal
értékszembesítő vers: értéktelített és értékhiányos
állapotokat ütköztető verstípus; gyakran társul időszembesítéssel is.
A
vén cigány
Utolsó befejezett költeménye (1854). A cím képe, a vén cigány ismerős a
magyar köztudatban: olyan zenész, aki muzsikájával elfeledteti a gondot,
bánatot. A költeménynek az első strófa
és a vissza-visszatérő refrén ad bordal-keretet. A vén cigány azonban a költő metaforája is: a költő
önmagának is mondja, amit mond, önmagát
szólítja fel muzsikálásra, azaz versírásra.
A beteg ember utoljára számadást
készít, a vén cigányt, azaz magát
buzdítja, hogy még egyszer vegye fel a vonót „Húzd, ki tudja meddig
húzhatod,” – refrén ez a gondolat, az utolsó versszakban megváltozik,
ha majd más világ lesz, elfárad a vész
haragja és a viszály elvérzik a csatákon, akkor húzza és ne gondoljon a világ
gondjával. Bízik abban, hogy lesz még jobb világ, mert az élet változó.
Foglalkozik a múlttal, a jelennel, az emberi szenvedésekkel. A merész képsorok
látszólag kevéssé összefüggőek.
A harmadik
versszakban a nemzet katasztrófáját írja
le egy vihar víziójának bemutatásával. Az érzelmek fokozása, a
szenvedélyesség jellemzi ezt a részt. „Tanulj dalt a zengő zivatartól, /
Mint nyög ordít, jajgat, sír és bömböl, / Fákat tép ki és hajókat tördel, /
Életet fojt, vadat és embert öl;” és az ő feladata, hogy ezt leírja. Színes
kép az igék sora található itt, szóhalmaz.
Negyedik
versszak: a látvány eltűnik, és az
akusztikai elemek domborodnak ki. Kísérteties, félelmetes kép (romantikus),
elfojtott sóhajtás, mi üvölt, sír, mi zokog (költői kérdéseket tesz fel), hulló
angyal, tört szív, örült lélek, vert hadak vagy vakmerő remények. Az egyéni és a nemzeti tragédiát ábrázolja.
1. Húzd rá cigány, megittad az árát,
Ne lógasd a lábadat hiába;
Mit ér a gond kenyéren és vizen,
Tölts hozzá bort a rideg kupába.
Mindig igy volt e világi élet,
Egyszer fázott, másszor lánggal
égett;
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
Mikor lesz a nyűtt vonóbul bot,
Sziv és pohár tele búval, borral,
Húzd rá cigány, ne gondolj a
gonddal.
2. Véred forrjon mint az örvény árja,
Rendüljön meg a velő agyadban,
Szemed égjen mint az üstökös láng,
Húrod zengjen vésznél szilajabban,
És keményen mint a jég verése,
Oda lett az emberek vetése.
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
Mikor lesz a nyűtt vonóbul bot,
Sziv és pohár tele búval, borral,
Húzd rá cigány, ne gondolj a gonddal.
3. Tanulj dalt a zengő zivatartól,
Mint nyög, ordít, jajgat, sír és
bömböl,
Fákat tép ki és hajókat tördel,
Életet fojt, vadat és embert öl;
Háború van most a nagy világban,
Isten sírja reszket a szent
honban.
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
Mikor lesz a nyűtt vonóbul bot,
Sziv és pohár tele búval, borral,
Húzd rá cigány, ne gondolj a
gonddal.
|
4. Kié
volt ez elfojtott sohajtás,
Mi üvölt, sir e vad rohanatban,
Ki dörömböl az ég boltozatján,
Mi zokog mint malom a pokolban,
Hulló angyal, tört szív, őrült lélek,
Vert hadak vagy vakmerő remények?
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
Mikor lesz a nyűtt vonóbul bot,
Sziv és pohár tele búval, borral,
Húzd rá cigány, ne gondolj a
gonddal.
5. Mint ha
ujra hallanók a pusztán
A lázadt ember vad keserveit,
Gyilkos testvér botja zuhanását,
S az első árvák sirbeszédeit,
A keselynek szárnya csattogását,
Prometheusz halhatatlan kinját.
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
Mikor lesz a nyűtt vonóbul bot,
Sziv és pohár tele búval, borral,
Húzd rá cigány, ne gondolj a gonddal.
4. A vak
csillag, ez a nyomoru föld
Hadd forogjon keserü levében,
S annyi bűn, szenny s ábrándok
dühétől
Tisztuljon meg a vihar hevében,
És hadd jőjjön el Noé bárkája,
Mely egy uj világot zár magába.
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
Mikor lesz a nyűtt vonóbul bot,
Sziv és pohár tele búval, borral,
Húzd rá cigány, ne gondolj a
gonddal.
5. Húzd,
de mégse, – hagyj békét a húrnak,
Lesz még egyszer ünnep a világon,
Majd ha elfárad a vész haragja,
S a viszály elvérzik a csatákon,
Akkor húzd meg ujra lelkesedve,
Isteneknek teljék benne kedve.
Akkor vedd fel ujra a vonót,
És derűljön zordon homlokod,
Szűd teljék meg az öröm borával,
Húzd, s ne gondolj a világ
gondjával.
|
Rapszódia: a líra műnemének egyik
műfaja. Szenvedélyesség, zaklatottság, szabad érzelmi áradás, képzelet
csapongása, látomások jellemzik. Nyelvezetére jellemző az igék, főnevek,
melléknevek kötőszó nélküli halmozása, a szóismétlés, kérdés, felkiáltás,
fokozás.
Ezután már csak egy töredék található Vörösmarty
életművében, az 1855 őszén írt és félbehagyott Fogytán van a napod… kezdetű vers: panasz nélküli keserű
ténymegállapítások csapnak át a válasz nélkül maradt kérdésekbe.
Vörösmarty Mihály (1800-1855)
Egy Fejér megyei
kis faluban született az akkori Puszta-nyéken
(Kápolnásnyék) 1800. december 1-én,
egy elszegényedett nemesi családba. Édesapja gazdatisztként 15 éven át
irányította Nádasy Mihály gróf nyéki uradalmát. A család mindig anyagi gondokkal küszködött. Ennek oka főleg kilenc
gyermekük felnevelése volt. Hét éves korában apja beadta a lakásuktól nem
messze lévő helvét hitű (evangélikus) iskolába.
A gimnázium öt osztályát 1811 novemberétől 1816 júliusáig a
ciszterciák székesfehérvári iskolájában végezte el. 1816 novemberében Pestre
került a piarista gimnázium hatodik osztályába poetica classisba. A családot
súlyos anyagi válságba sodorta az édesapja halála (1817). Ekkor a Perczel családhoz kerül tanítóként,
és elvégezte az egyetemen a két éves filozófiai tanfolyamot. Később a
Börzsönybe költözik a Perczel családdal. Ebben az időszakban magánúton végezte
el az egyetem jogi szakát. 1816 és 1825 között több lírai verset írt.
1821-22
kezdődött az a tiszta és reménytelen
szerelem, mely Perczel Adél (Etelka) iránt lobbant fel. Áthidalhatatlan volt
közöttük a társadalmi különbség. 1822-ben Görbőre ment Csehfalvy Ferenchez
joggyakorlatra. Ügyvédi pályára készült. Itt került kapcsolatba a nemesi
vármegyék Habsburg-ellenes mozgalmakkal.
1820 december 20-án letette az ügyvédi vizsgát.
1825
augusztusában a Zalán futása című
művének nagy sikere lett és ez arra az elhatározásra juttatta, hogy az
irodalomból éljen. 1827 a szegénység ideje lett, de barátai segítségére siettek
és megszerezték neki a Tudományos Gyűjtemény című folyóirat és szépirodalmi
melléklapja, a Koszorú, szerkesztői
állását.
Irodalmi szerepét politikai nézetek
is kezdték gyarapítani.
Az 1832-36-os
országgyűlés felosztatása alkalmából írta a Szózatot. Az alig húsz éves Csajághy
Laura iránt gyúlt fel benne a szerelem lángja. Később feleségül is vette. A
‘40-es évek végétől már kevesebbet írt. Elveiben
elfogadta a vértelen márciusi forradalom vívmányait. A világosi katasztrófa
testileg-lelkileg összetörte.
Életének utolsó öt éve lassú haldoklás
volt.
Kiemelkedő műve a Vén czigány. Betegsége 1853 őszére komolyabbra fordult, és 1855 november 19-én meghalt.
Kiemelkedő műve a Vén czigány. Betegsége 1853 őszére komolyabbra fordult, és 1855 november 19-én meghalt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése