Shakespeare
az angol irodalom és talán egész Európa legnagyobb reneszánsz kori drámaírója.
Az ő ideje alatt vált a dráma az angol irodalom vezető műnemévé. Anglia
gazdasági sikerei, az átmeneti nyugalom, ami Erzsébet királynőnek volt
köszönhető sokat segített a tudományok és a kultúra fejlődésében.
Shakespeare élete (1564-1616),
munkássága
Shakespeare életéről
nem sokat tudunk, az adatok hiányosak és gyakran pontatlanok. Születési helye
Stratford-upon-Avon, egy falusias kisváros. Shakespeare 18 éves korában,
1582-ben vette feleségül a nála 8 évvel idősebb Anne Hathawayt, akitől három
gyermeke született. 1585-86 táján hagyta el családját, és Londonba költözött.
Itt kapcsolatba került a színházzal, s egy 1592-es adat már sikeres fővárosi
színészként és drámaíróként említi. Az 1599-ben épült. Globe Színháznak
főrészvényese volt, s időközben meg is gazdagodott. 1607 után felhagyott a
színészi mesterséggel, s egyre több időt töltött Stratfordban. Utolsó éveiben
már elzárkózott a világtól, s szülővárosában halt meg, a hagyomány szerint születésnapján,1616-ban.
Eleinte régebbi darabok átdolgozásával foglalkozott, de pályakezdésének művei is jórészt átdolgozások. 37 színművet, 154 szonettet és 2 elbeszélő költeményt írt.
Eleinte régebbi darabok átdolgozásával foglalkozott, de pályakezdésének művei is jórészt átdolgozások. 37 színművet, 154 szonettet és 2 elbeszélő költeményt írt.
Három alkotói korszaka:
1)
1590-es évek: királydrámák
korszaka – 2., 3. Richárd, 4., 5., 6. Henrik (a 8. Henrik nem tartozik ide)
+ Rómeó és Júlia, Szentivánéji álom, Vízkereszt, Ahogy tetszik.
2)
1600-1612/13: nagy
tragédiák korszaka – Hamlet, Lear király, Antonius és Kleopátra, Macbeth,
Othello.
3)
1613-1616 † - színművek
korszaka – tragédiának indulnak, de elhárul a konfliktus és jó vége lesz:
Téli rege, Vihar.
A reneszánsz színjátszás előzménye a középkori színjátszás:
Szekereken liturgikus,
szakrális témákat dolgoztak fel, a templom előtt v. a főtéren adták elő.
Hosszú művek nagy díszletekkel.
A színpad
szimultán technikával ábrázolta párhuzamosan a mennyet, a földet és a poklot.
Színpadtechnikák:
·
Processziós: több színpad, a közönség jelenetenként vándorolt
·
Kocsi
színpad: itt a színpad mozog
·
Szimultán:
3 részre tagolt színpad: menny, föld, pokol.
Előadások
témái:
·
Misztérium játék: 1-1
bibliai történet
·
Miráculum (csoda):
szentek élete, tanulságként a közönségnek csodákkal.
·
Moralitás: a
szereplők 1-1 jellemvonást testesítenek meg, erkölcsnemesítő cél
A reneszánsz színpad
és dráma jellemzői
A színház
melyben Shakespeare oly sokat alkotott, és amelynek egyik főrészvényese volt, a Globe színház – mely tipikus példája
a reneszánsz színpadtechnikának. A kívülről nyolcszögletű, belülről kör
alakú épület némileg követi a szimultán színpad jellegzetességeit. A három
részből álló színpadrendszer első egysége meglehetősen nagy volt, ez volt alkalmas
nagy tömegek megmozgatására.
A színpad
fölötti felső részen erkély és bástya jeleneteket adtak elő. A harmadik,
hátsó rész az épületek szobáiban történő események bemutatására volt
kialakítva. Nem voltak viszont díszletek és a művek nem voltak felvonásokra
bontava, viszont színek illetve jelentetek voltak, melyek
váltakozását a szereplők számának változásában lehetett érzékelni.
Kizárólag férfi
színészek játszottak, igen jellegzetes volt a művekben újra és újra feltűnő
tipikus alakok, mint például a dajka vagy a cselédek.
A hármas
egységet tér, idő, cselekmény sokkal szabadabban
kezelték, mint mondjuk Moliére korában. Shakespeare drámái sokszor éveket
foglalnak össze, nem 1 napot és sok a helyszín.
A reneszánsz
drámában a hangnem, a stílus változékony volt: tréfástól
pajzánon át magasztos és fennkölt is lehetett.
Az angol
drámát az tette naggyá, hogy nem alkalmazkodott semmiféle merev szabályhoz,
elvetett mindenféle kötöttséget, kialakított egy sajátos dramaturgiát.
Rómeó és Júlia (1594-96)
A szeretet és a gyűlölet a témája Shakespeare
fiatalkori művének a Rómeó és Júliának.
Valószínűleg 1594 és 1596 körül
keletkezhetett. A tragédia középpontjában
a szerelem áll, az új típusú reneszánsz által felfedezett és hirdetett
testi-lelki viszony. Itt hitvesi szerelemről van szó, ami a középkorban addig
ismeretlen volt, hisz a házasságkötés eddig a családok közötti megegyezéseken
alapult. A fiatalok akaratlanul is
szembekerülnek a régi erkölcsökkel, önkéntelenül is a reneszánsz jellegű szabadságvágy
hordozói, hősei lesznek. A főszereplők itt nem átlagon felüli emberek,
ábrándos, kamasz, lobbanékony fiatalember az egyik, és egy 14 éves lány a
másik. A kettejükben fellobbanó rendkívüli erejű szenvedély teszi őket tragikus hőssé. Már a prológus-szonett is a balsejtelmek atmoszféráját festi fel. A mű
egészén végigvonul a halál és a szerelem összefonódása. Shakespeare olyan világot ábrázol, amely halálra ítéli a szerelmet.
Ez az
alkotás azért tragédia, mert óriási értékveszteségek vannak benne. Ezek ártatlan emberi életek elmúlása /Rómeó,
Júlia, Tybalt, Mercucius, Páris/, illetve erkölcsi vesztességek, mint például a szerelem, a barátság és bizalom
pusztulása.
Konfliktus:A két híres veronai család a Capulet és Montague már régóta ádáz ellenségek voltak, de a sors különös
fintorának köszönhetően a két család gyermekei egymásba szeretnek. A mű fő
konfliktusát az adja, hogy a gyermekek és a szülők akarata összeütközik.
Rómeó és
Júlia képviselik
az újat, a szabadságot, a reneszánsz eszméjét, akik csak a szokást
vetették el, nem az erkölcsöket, hiszen összeházasodtak.
A mű egészét
átjárja egy fajta baljós hangulat, ami arra utal, hogy a mű végén
tragikus esemény fog történni. Ezt már az előhangból is érzékelhetjük.
Ugyanakkor vásári hangulatot idéző, komédiára utaló vonások is vannak. Például
a dajka és Rómeó párbeszéde, vagy a dajka Benvolioval és Mercucioval:
„vesszeje”, vagy a két család groteszk vitája a mű elején (kard és mankó).
Bonyodalom: ott kezdődik, mikor Rómeó elmegy
Capuleték báljába. (Véletlen: az olvasni nem tudó szolga Rómeóval olvastatja el
a meghívót!)
A dráma fordulópontja Tybalt és Mercucius halála, amiért Rómeó volt a felelős, és
aminek következtében az ifjúnak menekülnie kell.
Innentől
fogva már két szálon futnak az események,
hisz Veronában és Montavában is
egyre bonyolultabbá válik minden. Ez egy tipikus reneszánsz vonás.
Júlia
látszólag beleegyezik, hogy Párishoz megy, de még aznap éjszaka megissza
a Lőrinc baráttól kapott csodaszert, ami 48 órára alvást okoz, minek
segítségével azt akarja elhitetni, hogy meghalt. Megint közbeszól a véletlen:
Rómeó nem kapja meg Lőrinc barát levelét, viszont egyik szolgája arról hoz
hírt, hogy Júliát eltemették. Rómeó ezért
a kriptában, Júlia koporsójánál kiengesztelhetetlen bánata miatt öngyilkos
lesz. Júlia éppen ebben a pillanatban tért magához álmából, és szerelme halála
láttán ő is a túlvilágba menekül.
A mű végére
egy jellemváltozást észlelhetünk,
miszerint a mű elején Rómeó egy
fiatal ficsúrként megy be a bálba és
Júlia is csak egy kislány volt még akkor, viszont a mű végére szerelmük
miatt képesek voltak egymás miatt, egymásért felelősséget vállalni, és
tetteikért is felelősséget vállaltak - képesek döntéseket hozni. Így pár nap alatt felnőtté váltak.
A két család
ostoba, értelmetlen harcából fakadó vesztességeknek köszönhetően, minden
átértékelődött a mű végére. Harc helyett
béke lesz a családok között. Ezzel Shakespeare egy olyan gondolatot
fogalmazott meg, miszerint a radikális
változások bekövetkezésére mindig valami nagy áldozatra van szükség.
A tragédia hatása megrendítő és
felemelő, megerősíti
bennünk azoknak az értékeknek a tiszteletét amit Rómeó és Júlia képviseltek.
Figyelemre méltó még a tragédia lírai hangvétele, néhol például a hajnali búcsúnál. Továbbá a
tragédia nyelvi virtuozitása is
jelentős újítás, ez a fiatalok hencegő szócsatáinál észrevehető.
Szereplők, jellemek
JÚLIA, a kamaszhősnő
A színházi
gyakorlatban a drámai szende - naiva – játssza, noha jellemének meghatározója
nem a szende naivitás, inkább a szenvedély és a józanság együttesében
megnyilvánuló bátor őszinteség. Júlia tragédiája a szerelmes lélek története,
egyszersmind felnövés- történet: gyermeklány az elragadtatások és
megpróbáltatások során küzdeni és áldozni képes asszonnyá érik.
RÓMEÓ, a kamaszhős
A színházi
gyakorlatban az amorózó – hősszerelmes - játssza, pedig polgár: mint
szerelmese, ő is a polgári házasság hőse és mártírja. Szerepe a Júliáénál
nagyobb és cselekményesebb, de figurája halványabb, egyénisége árnyaltabb. Főhőssé
a viszonzott szerelem csodája avatja. Érzelmeit követve impulzívan cselekszik,
nem tragikus alkat. De a helyzetei tragikusak: kétértelműek. A gyors
helyzetváltozások korán érlelik mélázó aranyifjúból felelősséget viselő
felnőtté (házasemberré, gyilkossá, bujdosóvá), így tapasztalattal töltekezve,
de mégis fiatalos telhetetlenséggel ölelheti magához
MERCUTIO, a tréfamester
Ez a
sziporkázóan szellemes, nyughatatlan ifjú – titán – típus a divat diktátora és
kritikusa. Itt főként magánszámokkal parádézik a szerelem bűvös körén kívül. Korai
vesztével a tragédia visszavonhatatlanságát példázza. Halála a cselekmény
fordulópontja, s egyben a fiatal lélek sötét titkának sejtetője.
TYBALT, a bajkeverő
Színházi szerepe
szerint õ az intrikus (a kártékony cselszövő). Tevékenysége valóban kárt okoz,
de nem alattomosan; nem vezetik önző és aljas indítékok. Éppoly átszellemülten
idealista, mint Rómeó, csak ellenkező előjellel: becsület – féltő, vérszomjas
gyűlölet megszállottja. Rejtély, hogy fiatal létére miért kötelezi el magát az
“ősi” harcnak, ami az öregek közt már lanyhulóban van. Talán mert keresi a
helyét, a szerepét, a személyazonosságát,
mint a többi fiatal. Öldöklő indulata életkori sajátság, érzelmi és
egzisztenciális bizonytalanság tünete. Mint Mercutio izgágasága, ez is
rejtetten öngyilkos tendenciájú.
PÁRIS, a férjjelölt
Az atyai
tekintélyuralommal szövetkező, magabiztosan agresszív, önjelölt kérő, szerelmi
komédia hagyományos intrikusa, rendszerint idősebb ember. Itt: a balvégzetű
ifjú csillagok egyike, délceg grófcsemete, akit elszürkít, koravén
érdektelenségre kárhoztat az ellenében felragyogó igazi szerelem.
Szerencsétlensége, hogy – bár a maga módján ő is szerelmes – erről a szerelemről
semmit sem tud, s így még vetélytárs sem lehet, csak kellemetlen betolakodó.
BENVOLIO, a jófiú
A komikai
fogantatású aranyifjak egyike, mind között a legkevésbé csillogó. Beszédes
nevében jelzett szelíd jószándékán túl jelleme alig van; inkább csak színpadi
funkciót tölt be: mint együttérzõ, együtt-mókázó barát, érdeklődő hallgató,
becsületes hírnök.
ESCALUS, Verona hercege
Polgárváros
hűbérura. Hivatala szerint a közrend őrzője. Pártatlan felülállását jelzi, hogy
míg egyik rokona (Mercutio) Montague-párti, másik (Páris) a Capulet-házhoz húz.
Egyensúlyozó igyekezete teljhatalma ellenére is tehetetlen.
Júlia dajkája ( a mindenttudó szerelmi
közbenjáró)
Alakja pompás
karakterré válik, hogy humoros közjátékaival ellensúlyozza a tragédiát. Cserfes
szerepében Mercutio párja , de vele ellentétben a szerelem belső köréhez
tartozik. Õ képviseli a komikum határain belül a valóságról mindent tudó
életvidám testiséget.
Lõrinc barát ( a tudós lelkiatya )
Őt a magasztos
erkölcsi elvek és a távlati célok vezetik. Önzetlenül nemes indítékú cselszövés
mestere humanista természetbúvár, az emberi lélek humorral megáldott ismerője.
Hogy lépést tartson a végzettel, mind kétségbeesettebb eszközökhöz kénytelen
folyamodni, végül megfutamodik előle, és ő is magára hagyja Júliát.
Capulet és Capuletné ( a komikus apa és a
protokolláris anya )
Gondos szülők,
csak éppen hirtelen felnőtt gyermekük életének távoli irányítói. Capuletné a
szerelmes Júlia számára elfásult, közömbös idegen. Capulet színesebb és
változatosabb epizodista: kedélyes vénségből zord atyává, majd gyász-sújtotta
aggastyánná változik.
Montague és Montague-né ( az árnyék- szülõk
)
Montague csak
engesztelhetetlen és tanácstalan vénember, Montague- né “csak” belehal
bánatába. A felnőtt fiú mögött homályba vész a régi otthon: lássunk ebben is
szimbólumot?
Patikárius ( a halál zugárusa )
Középkori módon
emblematikus halál-figura: a méreg és az arany allegórikus azonosságára
emlékeztet.
Péter, Sámson, Gergely ( a Montague-ház
komikus szolgái )
Mivel a darab
tragédia nem tudnak kibontakozni. Csak Péter, a Dajka kísérője juthat némi
humoros epizódszerephez.
Baltazár, Ábrahám ( a Montague- ház komikus
szolgái )
Nincs jellemük,
csak alkalmi funkciójuk. Ábrahámnak nyoma vész az első jelenet után, Baltazár
szerepe a hírvivésre korlátozódik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése