ÉLETE
(1883-1937):
Szegeden
született. Apja postatiszt volt, s korán meghalt. Érettségi után először
papnövendéknek ment, de fél év múlva ott hagyta a rendházat, s a budapesti
egyetem bölcsészkarán folytatta tanulmányait. Itt kötött barátságot Babitscsal
és Kosztolányival. Magyar-latin szakos tanári oklevelet szerzett, de nagy
csalódására vidékre került tanárnak. 1908-ban Nagyváradra kerül. Juhász itt
értő társakra talál, sőt vezetőjükké válik, a Holnap című antológiával, vihart
kavaró fiatalok egyike. Itt ismerte meg a váradi színház színésznőjét, Sárvári
Annát, aki alig méltányolta a félszeg, zárkózott költő óvatos közeledését.
Betegségét, idegbaját egyre súlyosbította a tanári munka robotja és a
száműzöttség érzése. A forradalmak évei (1918-19) kiragadták súlyos lelki
depressziójából, s hihetetlen tevékeny közéleti és publicisztikai szerepet
töltött be szülővárosa életében. A Tanácsköztársaság idején elvállalta a szegedi
színház vezetését. Szembefordult az ellenforradalommal, ezért megbélyegzett,
üldözött lett, tanári nyugdíját is megvonták. Felkarolta József Attila költői
indulását. A magány, az elszigeteltség fokozta idegbaját, 1937-ben - többszöri
öngyilkossági kísérlet után - veronállal megmérgezte magát.
KÖTETEI:
1907: Juhász Gyula
versei 1915: Új versek 1918: Késő szüret 1919: Ez az én vérem 1920: Nefelejcs
1924: Testamentom 1929: Hárfa (verses) és Holmi (prózai) 1935: Fiatalok, még
itt vagyok
KÖLTÉSZETE:
KÖLTÉSZETE:
Ideggyengesége, száműzetése,
viszonzatlan szerelme miatt magányos, boldogtalan. Lírája: hangulatlíra,
szomorúság, zeneiség jellemzi. Kevesebb húron játszott, mint nemzedéktársai,
mégis jellegzetes hangulatlírát teremtett. Költői stílusát kevésbé hatja át a
szimbolizmus, elsősorban impresszionista volt. Versei rövidek, zárt kompozíciójúak, az utolsó
sor tartalmazza a mondanivalót. Témái: szépség, művészet (képzőművészeti
alkotások), könyvélményei; történelmi, irodalmi alakok; magyar táj szépsége;
szerelem (Anna-versek); szenvedők iránti szánalom. Juhász Gyula költeményei
általában rövidek, kompozíciójuk zárt, a az utolsó sor mondanivalója
rendszerint megemeli az egész verset. Kedvenc műformája volt a szigorú
szabályokhoz kötött szonett.
TÁJVERSEI:
Tiszai csönd (1910)
Hálót fon az
est, a nagy, barna pók,
Nem mozdulnak a tiszai hajók.
Egyiken
távol harmonika szól,
Tücsök felel rá csöndben valahol.
Az égi
rónán ballag már a hold:
Ezüstösek a tiszai hajók.
Tüzeket
raknak az égi tanyák,
Hallgatják halkan a harmonikát.
Magam a
parton egymagam vagyok,
Tiszai hajók, néma társatok!
Ma nem
üzennek hívó távolok,
Ma kikötöttünk itthon, álmodók! |
· A vers 1910
őszén A Hét c. lapban jelent megIhletője egy nyári nap lehetett, amelyet
Váradtól távol, szülővárosában, Szegeden töltött a költő.
· A hazatérés
érzése jelenik meg a versben. A költő gyermekkori otthona közvetlenül a Tisza
mellett volt.
· A vers
alaphangulatát az eseménytelenség mélabúja hatja át.
· Szerkezetét
nyugodt irányváltások határozzák meg.
· Az első és a
harmadik versszak a látvány leírása, a második és a negyedik versszakban
pedig hanghatásokkal hat az olvasóra.
· Minden sorában
jelen van a mozdulatlanság, a megnyugvás.
· Az utolsó két
versszakban megjelenik a lírai én
· A mű végén
tesz említést a hívó távolról (Nagyvárad)
· Párhuzamot von
a kikötött hajók és a lírai én magányossága között.
· Míg a vers
hajó toposza Adynál a nyugtalanságot és az utazást jelképezi, addig Juhász
Gyulánál a mozdulatlanságot, a megfeneklett sorsot. (toposz = irodalmi vándortéma,
vagy gyakran visszatérő motívum, mely újból és újból azonos (hasonló)
értelemben jelenik meg a legkülönbözőbb korokban, legkülönbözőbb szerzők
műveiben.)
|
Tápai lagzi (1923)
Brummog a
bőgő, jaj, be furcsa hang,
Beléjekondul a repedt harang, Kutyák vonítanak a holdra fel, A túlsó parton varjúraj felel.
Brummog a
bőgő, asszony lett a lány,
Az élet itt nem móka s nem talány, A bort megisszák, asszonyt megverik És izzadnak reggeltől estelig.
De télen,
télen a világ megáll
És végtelen nagy esték csöndje vár, Az ember medve, alszik és morog. Benn emberek és künn komondorok.
Brummog a
bőgő, elhervad a hold,
Fenékig issza a vőfély a bort, Már szürkül lassan a ködös határ, És a határban a Halál kaszál... |
· Itt is felfedezhető
egy Ady-párhuzam: a Halál tulajdonnévvé válik és szimbolikussá növekszik.
· A falut a
korabeli művek romantikus ábrázolása helyett realista vonásokkal jellemzi.
· A vidék
elmaradottságát igyekszik kiemelni.
· Szerinte
érvényesülni csak a nagyvárosokban lehet, a falun csak elkallódnak az értékes
emberek.
· A verset
széppé teszi a nehezen leírhetó zeneisége.
· Az alliteráció
mellett a gondolatritmus erősíti fel a verszenét, a mondatok szerkezete
azonos
· A hangutánzó
szavak (brummog, kondul, vonít) is erősítik a verszenét.
· Az állati
hangok (kutyavonítás, varjúkárogás) azt hangsúlyozzák, hogy az itteni emberek
szinte állatias életet élnek (dolgoznak, verik az asszonyt és alszanak, ebből
áll az életük)
· A vers végén a
táj belső látomássá alakul.
· A Halál
megjelenítésével új értelmet nyernek a korábbi motívumok (varjak, harangszó),
és így a vers már az elmúlásra is utal.
|
SZERELMI KÖLTÉSZETE:
Juhász
Gyula szerelmi költészetének alapja a költő Sárvári Annához fűződő gyengéd érzelmei voltak. Anna, vagy ahogyan mindenki hívta: Nusi Nagyvárad egyik
9ismert színésznője volt. Juhász egyetlen egyszer találkozott vele személyesen,
egy színdarab próbáján, talán ezért is érthető, hogy Anna később úgy
nyilatkozott: nem érzi, hogy bármi köze is lenne a versekhez. A 20-25 Anna-versről
elmondható, hogy a költő az idealizálás eszközével helyezi végtelen távolságra
a számára a valóságban is elérhetetlen nőt.
Milyen volt… (1912.
jan)
Milyen volt szőkesége, nem tudom már, De azt tudom, hogy szőkék a mezők, Ha dús kalásszal jő a sárguló nyár S e szőkeségben újra érzem őt. Milyen volt szeme kékje, nem tudom már, De ha kinyílnak ősszel az egek, A szeptemberi bágyadt búcsuzónál Szeme színére visszarévedek. Milyen volt hangja selyme, sem tudom már, De tavaszodván, ha sóhajt a rét, Úgy érzem, Anna meleg szava szól át Egy tavaszból, mely messze, mint az ég. |
·
A vers télen íródott – egyedül a tél nem jelenik
meg emlékként a versben.
·
Összetartó eleme az ismétlés
·
A költő a természet képeit látva újabb és újabb
képeket idéz fel a kedves elmosódott alakjáról.
·
Látványok leírásával kezd (Anna szeme, haja)
·
A harmadik versszakban képeket a hang váltja fel,
itt egy finom szinesztéziát is elrejt a sorokban („meleg szava”)
·
Rezignált mélabú jellemzi a szöveget, de a lemondó
bánatot mégis impresszionista ragyogás sugározza be.
|
Anna örök (1926)
Az
évek jöttek, mentek, elmaradtál
Emlékeimből lassan, elfakult Arcképed a szívemben, elmosódott A vállaidnak íve, elsuhant A hangod és én nem mentem utánad Az élet egyre mélyebb erdejében. Ma már nyugodtan ejtem a neved ki, Ma már nem reszketek tekintetedre, Ma már tudom, hogy egy voltál a sokból, Hogy ifjúság bolondság, ó de mégis Ne hidd szívem, hogy ez hiába volt És hogy egészen elmúlt, ó ne hidd! Mert benne élsz te minden félrecsúszott Nyakkendőmben és elvétett szavamban És minden eltévesztett köszönésben És minden összetépett levelemben És egész elhibázott életemben Élsz és uralkodol örökkön, Amen |
·
Egy későbbi szakaszban láthatjuk a költő
szerelmét, ez az utolsó hozzá írt verse.
·
A versre szigorú műgond, zárt kompozíció jellemző.
·
Három idősíknak megfelelően (múlt-jelen-jövő)
három hatsoros egységre tagolódik – mindegyik egy-egy hatsoros összetett
mondat.
·
Az első hat sorban a múlt uralkodik.
·
A folyamatos enjambementek (sorátlépések)
szétzilálják a verssort, ezzel feszültséget lopva a nyugodt, lemondó
hangulatba.
·
A „Ma már…” kezdetű szakasz a jelenre vonatkozik.
A lélek – legyűrve megrendülését – itt már nyugodtabb kijelentésekkel
bizonygatja a múlt iránti közönyét. S mikor már hihetővé válik, hogy a kedves
már nem jelent a költő számára semmit, akkor az egészet felborítja a „Ne
hidd!” kétszeres tiltakozása.
·
Az utolsó egység végképp szertefoszlatja a
látszólagos nyugalmat, s a múlt végleges diadalát, Anna örökkévalóságát, az
emlékek feledhetetlenségét hirdeti.
·
A zárlat („Élsz és uralkodol örökkön, Amen” –
vallásos hangulatot kölcsönöz a versnek.
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése