Örkény
István (1912-1979)
Budapesten született, a
fővárosi piarista gimnáziumban érettségizett. Vegyészmérnöknek tanul, majd a
gyógyszerészetire iratkozik át. 1938-39-ben Londonban és Párizsban élt, de
hazajön. 1942-ben munkaszolgálatra hívják be, a doni harctéren is volt, Moszkvában
hadifogoly. 1946-ban érkezik haza. 1962-ig alig jelentek meg írásai. 1973-ban
Kossuth-díjat kapott. 1979-ben halt meg.
Tóték
• A
kisregényben a második világháború folyamán egy hegyvidéki faluban, Tót Lajos
tűzoltóparancsnok és családja vendégül látja az orosz fronton harcoló fiuk
parancsnokát, egy őrnagyot. A valószerű és az abszurd vonások észrevétlenül
mennek át egyikből a másikba. Az abszurd itt az élet valóságos helyzeteiben
jelentkezik. A valószerűséget dokumentumok - levél- és táviratszövegek - erősítik.
• Groteszk
szemlélet- és ábrázolásmód.
Jellegzetes
örkényi írásmód és világszemlélet a groteszk.
Groteszk:
feje tetejére állított világ, felfordult értékrend. Olyan esztétikai minőség,
melyben egyszerre van jelen a humor és a tragikum. Egyszerre nevetséges és
fájdalmas ugyanaz a jelenség.
A
groteszk közeli rokona az abszurd -
- esztétikai minőség: ábrázolt jelenetet lehetetlenségnek érezzük
- ezáltal az író felhívja a figyelmet a többletjelentésre
- mitikus, mesés, utópisztikus jelleg, meghökkentő hatás
Ez a két minőség (groteszk, abszurd) kölcsönösen
áthatja egymást Örkény műveiben
• Örkény
műve az őrnagy és Tóték viszonyában a hatalom és az áldozat viszonyát
vizsgálja, hogyan vált át a hatalom hatalmaskodásba, s az elnyomottak
szolgalelkűsége, gyávasága hogyan segíti az önkényt létrejönni. Az emberi
természet hajlamos arra, hogy úgy próbálja vélt érdekeit „megvédeni”,
hogy önmagát alárendeli a rossznak, alkalmazkodik hozzá, és alantas
megalázkodásának magyarázatául még valami magasabb értelmet is keres. Csak
végső esetben lázad fel.
• Sorsdöntő
élménye az írónak a háború. Központi kérdése a magyarság sorsa, a „balsors”, a
„mégis” reménye.
• A
Tóték a szolgalelkűség és a lázadás groteszk képe.
• A
családfő áll a középpontban – szenved a változásoktól. A két nő alkalmazkodik.
• Az
őrnagy képtelen a civil élethez alkalmazkodni.
• 2
cselekményszál: a hátország (otthon) és a front→ feszültséget teremt (nem illeszkedhetnek
harmonikusan).
• A
postásnak kulcsszerepe van.
• Tóték
az alkalmazkodás különböző fokozatait járják végig. Az író elidegenítően
mutatja be a családot, hogy az olvasó képes legyen a kritikai távolságtartásra.
• A
család fokozatosan átalakul, deformálódik.
• Deformáció:
a valóság jelenségeitől fokozottabban eltérő alkotói eljárás, amely nagyobb
teret enged a fantasztikus és abszurd elemeknek.
Tóték:
- Keletkezés:
- eredetileg filmforgatókönyvnek íródott Pókék, majd Csönd legyen! címmel
- kisregény formáját 1966-ban nyerte el, a Kortárs című folyóirat közölte
- 1967-ben mutatták be a drámaváltozatot (amit később több nyelvre is lefordítottak, s meghozta számára a világsikert. A drámából egyébként 1969-ben film is készült Fábri Zoltán rendezésében, ez az Isten hozta őrnagy úr.)
- Téma, cselekmény:
- A kisregényben Tót Lajos tűzoltóparancsnok és családja (Mariska, Ágika) vendégül látja az orosz fronton harcoló fiuk parancsnokát, egy őrnagyot.
- Ezáltal Örkény bemutatja a háború hatását az emberekre, a személyiségtorzulást; valamint mindenki felelősségét a háborúért.
- A tűzoltóparancsnok édesapa és az őrnagy viszonyváltozásai, ütközései - és a mögöttes tudati folyamatok - alkotják a mű cselekményét.
- Idő: a második világháborúval párhuzamosan, pár hét
- Szerkezet: 4 fejezet – 4 szerkezeti rész
1-2. rész:
·
előkészületek, őrnagy megérkezése, alapszituáció, helyszín,
szereplők megismerése, őrnagy első napja a faluban, szokásainak, fura
napirendjének megismerése
·
megdöbbentő sürgöny (fiú halála): ettől kezdve két
szál fut egymás mellett a műben: a mátraszentannai eseménylánc és a
frontról érkező levelek (az epizódokat a dokumentumok ellenpontozzák) → párhuzamos
szerkesztésmód
·
a kiélezett ellentétek (pl. ittak az ő zászlós fia
egészségére) értelmezésre, állásfoglalásra kényszerítik az
olvasót
·
a fordulóponttól kezdődően már nem beleéléssel, hanem rálátással, külső
szemlélőként olvassuk a történetet, elidegenítően, az azonosulást
mellőző elbeszélésmód
·
nagy feszültség keletkezik, ami a mű végéig megmarad: mást tud az olvasó,
mint a Tót család
·
abszurd helyzet: gyámoltalan emberek groteszk vergődése;
csak szánalmat (esetleg részvétet) keltenek
·
Helyszín megismerése:
·
két színtér áll egymással szemben: Mátraszentanna hegyvidéki falucskája,
valamint a front; a cselekmény a hátországban játszódik (ez a
háború kritikai ábrázolását segíti: háborús szerepünket, kiszolgáltatottságunkat,
felelősségünket emeli ki ezzel)
·
2 helyszín ellentétben áll, de nem a megszokott formában
(a háború és a béke világa), mivel itt nincsenek egyértelmű minőségek, a jelenségek
összefonódnak és kölcsönhatásba lépnek egymással, állandó ellentétben
állnak (groteszk)
·
a falu fiktív helység, de konkrét térbe, Eger közelébe telepíti
az író
·
az idill és a köznapi valóság is keveredik a műben: a
környék maga a tökéletes természeti szépség (napfényes kert; kilátás a
Bábonyra, finom fenyőillat) - de a fenyőillatot már pótolni kell, az egri
moziból kölcsönkért vaporizatőrrel (groteszk) → a természet ősállapotában mesterkélt
emberi csinálmányok, művi eljárások jelennek meg
·
további groteszk elemek: nincs a faluban folklór, legékesebb és
legtekintélyesebb dísztárgy itt már a kínai mintás ágyterítő - azt is kölcsön
kell kérni
·
Szereplők, háború hatása:
·
ez a falu nem a hagyományos (pl. mikszáthi) atmoszférát árasztja, hanem a
XX. századi Magyarországét, annak egy jellegzetes szelete, modellje
·
a lakosság összetétele vegyes (idegen származású
autótulajdonos, rossz hírű nő…), de a legtöbbjük kisember:
egyszerű, tartalmatlan élet, a különleges eseményre felizzó érdeklődés (Szabóék
kicipelték béna nagyapjukat az udvarra → groteszk)
·
a másik helyszín (háború) is érezteti hatalmát: a családok 60 %-ának volt
olyan hozzátartozója
·
már itt megjelenik a mű egyik fő mozzanata: minden deformálódott (groteszk):
senki sem azt csinálja, amit kellene (ügyvéd gödörtisztító…); „mintha
meghőbörödtek volna az emberek”
·
ezért a mű szereplői közvetve vagy közvetlenül, valamilyen fokon a front
áldozatai
·
áldozat mindenekelőtt Tót Gyula, az emberhez méltatlan körülmények
elszenvedésével (Istenem, megfürödhetek!), majd értelmetlen hősi halálával
(„bolsevik rém ellen harcolt”) → abszurd helyzet
·
áldozat Varró őrnagy is: háborúban megrongált idegállapot,
szánalomra és gyámolításra szorul
·
alacsony, beteg, űzött, törődött alak → reális őrnagy (éles
ellentétben azzal, amilyen alakot vártak + azzal az ideális őrnaggyal,
aki csak tévedésből szállt le a buszról)
·
életét felborította a partizánokkal folytatott egyenlőtlen küzdelem,
személyisége ezért eltorzult, idegei megroppantak, élete már-már maga az
abszurditás
·
az őrnagy kiszolgálásával akaratlanul is a háborút szolgálják (mindezt a
fiúkért)
·
alapszituációból két tényezőt kell kiemelni, amely a kisregény
konfliktusában igen jelentős szerepet játszik:
·
az életforma: a fárasztó napi munka utáni jellegzetes
tétlenség, megszokott napirend
·
az életstratégia: kisember élettapasztalata azt sugallja, hogy
a sors hányattatásaival, csapásaival szemben csak a maga ügyeskedésére van
utalva (pl. illetékesek lekenyerezése; önzetlen jóindulat mímelése, egy
bizonyos társadalmilag elfogadott és eljátszott udvariasság: a szíves
vendéglátás színlelésével → groteszk)
·
Mű kérdésköre:
·
mottóból derül ki + az első részben körvonalazódik
·
ábrázolja a magyarság magatartását a háborúval szemben,
kiemeli felelősségünket
·
szolgalelkűség, lázadás groteszk képét mutatja meg
·
Ez a magatartás hova vezet?
·
Még ha a legféltettebb kincsről, az egyetlen fiúgyermek életéről van is
szó, meddig játszhatók a felvett szerepek, meddig csorbulhat az
emberi szuverenitás?
·
Elpusztíthatja-e egy külső hatalom az embert?
·
Elpusztíthatja-e önmagát az ember?
·
Van-e határa az emberi szuverenitásnak, van-e korlátja a
hatalomnak?
3-4.rész:
·
Folyamatábrázolás:
§
az őrnagy Tótot szokásai feladására kényszeríti, akaratát, egyéniségét
is feladja ezzel → deformáció
§
valós elemekből indul ki (itt ez a háború), majd a szereplők ennek helyezik
alá teljes személyiségüket, kiszolgáltatottak lesznek a parancsuralom alatt →
abszurd helyzet
§
Tót család szokásai, akaratuk, gondolkodásuk deformálódik, átalakul, a cél
érdekében a végsőkig alkalmazkodnak
·
Gyuri atyus, a „púpos, félkegyelmű, hebegő” postás:
kulcsfigura (groteszk figura):
§
rokon- és ellenszenve függvényében kézbesíti a faluba érkező leveleket, és
ezáltal sorsokat alakít (ha nincs cél, akkor nem is vállalták
volna az alávetettséget!)
§
ő az egyetlen ebben a felfordult világban, aki ragaszkodik a
szimmetriához, a rendhez, és a maga torz módján ugyan, de tiltakozik a
meghunyászkodás ellen (groteszk)
§
mikor a világban uralkodó szabályok ellentmondanak a józan emberi észnek
(háború hatása + groteszk), akkor éppen az ún. abnormális viselkedés és
észjárás volna követendő
·
Az őrnagy és Tóték viszonya:
§
a hatalom és az áldozat viszonyát vizsgálja
§
hogyan vált át a hatalom hatalmaskodásba, s az elnyomottak szolgalelkűsége,
gyávasága, saját nyugalmas életvegetációjuk védelme hogyan segíti az önkényt
létrejönni
§
úgy próbálja vélt érdekeit megvédeni, hogy önmagukat
alárendelik a rossznak, alkalmazkodnak hozzá, és alantas megalázkodásának
magyarázatául még valami magasabb értelmet is keresnek (itt a
fiúk élete), és csak végső esetben lázadnak fel.
·
A címszereplő:
§
Tóték, a család: bármelyikük tette és magatartása hármójuk együttműködésében formálódik
(egyfajta „szimbiózisban” élnek)
§
Tót Lajos a cselekvő, mert ő a családfő, de mindig igazodik a
feleség és a lánygyermek elvárásaihoz
§
ő viseli a közös terhet, ő nem csupán a háború áldozata, hanem
a családé is
§
a nők inkább csak stilizált (néhány találó vonással
megrajzolt) figurák, akárcsak Tomaji plébános, Cipriani professzor és a többiek
§
„Az ember nem annyi, amennyi, hanem annyi, amennyi
tőle kitelik”:
·
Tót Lajos és Varró őrnagy magatartása és helyzete egymással ellentétes
irányban változik.
·
a szép szál, köztiszteletnek örvendő Tót Lajos (maga a megtestesült rend,
béke, harmónia) fokozatosan megalázkodik,lealacsonyodik, az őrnagy pedig
erőre kap, sőt Tót fölé magasodik, teljhatalomhoz jut
·
kezdetben az őrnagy volt szánalmas figura, a tetőpontig
Tót Lajos válik azzá
·
a folyamat, amelyben fokozatosan feladja egyéniségét: a szemére
húzza a sisakját; férfiúi önérzetét feladva beáll dobozolni; éjszaka nem
alszik; visszafogja az ásítást és a nyújtózkodást; elemlámpát vesz a szájába;
rogyasztott térddel jár.
·
szerény képességeihez mérten görcsösen igyekszik, de összeomlással fenyegető
ütközések keletkeznek közte és az őrnagy között; nehéz feladnia korábbi
családon belüli hatalmát, tekintélyét
·
Az őrnagy és Tóték viselkedése kölcsönösen
feltételezi egymást:
·
Tóték szolgalelkűsége, eleve hibás életstratégiája és
életformája szinte rákényszeríti az idegent, hogy hatalmaskodni kezdjen
·
ahogy Tót Lajos tűrőképessége fogy, működni kezdenek normális
emberi reakciói: menekülési ösztöne, álmossága
·
először elszökik, majd rátalál a „budi”-ra, amely ezúttal
(szintén groteszk módon) emberi szükségletet, nyugalomvágyat, sőt meghittséget
is jelképez
·
ez egy új magatartásformát mutat: a kivárást: életben maradni,
és átmenteni a fennálló világrendet
·
a kezdőmotívum visszatérése szerkezeti lezáródást is jelez
·
Őrnagy távozása:
·
visszaállítják a megszokott rendet
·
visszatér: kivárás politikája nem eredményes, radikálisabb
fellépésre van szükség, az erőszakkal szembe kell szállni (akár
erőszakkal)
·
erre csak akkor kerülhet sor, ha a szolgalelkűekben maradt öntudat
·
Tóték azt gondolták, a fiúk élete volt a tét, de Tót megérezte,
hogy valójában az övé, a saját személyisége, mivel önmagát tette egy idegen
érdekében eszközzé
·
ugyanakkor egyes értelmezések szerint: Tót és őrnagy egyetlen
személyiség: mindenkiben megvan a hatalmaskodásra és kiszolgáltatottságra
való hajlam, a zsarnok csak az áldozat-szerepet elfogadók révén válhat
zsarnokká, a szerepek cserélődhetnek
·
Befejezés:
·
ha gyilkosság árán is, az őrnagy elleni fellázadással, úgy látszik, helyreáll
a rend („Négy egyforma darabba vágtam!” –„ Te mindig tudod, mit hogyan
kell csinálni.”)
·
a történet lezárása éppoly groteszk, mint maga a mű
·
az elbeszélő többször is előre jelzi a végső groteszk
fordulatot, a tragikus és mégis felemelő, feszültségoldó tettet („Ha az ember
Tót Lajost egy éles késsel kettészelte volna”; „pengéje egy borjút kettévágott
volna”; „Ennek nem lesz jó vége, Mariskám”)
·
visszatérő motívumok (pl. illat-szag-bűz) ugyancsak ezt jelzik
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése