A
népiesség a 18. század második felétől kibontakozó mozgalom volt. Lényege: a költők, írók
tudatosan keresik az érintkezést a népi hagyományokkal. Belőlük merítenek
formát, tárgyat, ihletet.
Magyarországon a német Herder és a Grimm-testvérek hatására a
19. század elejétől kezdenek el foglalkozni a népdalgyűjtéssel és ezzel párhuzamosan népies versek írásával.
Hogy miért éppen ebben
az időben? Mert az irodalmi mozgalom összekapcsolódott
a társadalmi mozgalmakkal: a nemzeti
öntudatra ébredéssel.
Magyarországon 1817-től a Tudományos Gyűjtemény szólította fel az érdeklődőket a
népdalgyűjtésre. Valódi és fiktív népdalok érkeztek (divattá vált a
népdal-írás). Ezzel párhuzamosan elkezdték irodalmi szempontból is elemezni a
népköltészetet. A folklór-kultusz esztétikai alapvetését Kölcsey
adta meg 1826-os Nemzeti hagyományok
című tanulmányában. Kölcsey számára
a folklór még elsősorban inspiráló erő, a nemzeti költészet megújításának útja
és lehetősége volt. Erdélyi János 1842-es Népköltészetről című
székfoglaló előadása – melyet a
Kisfaludy Társaságban olvasott fel – már példaképnek, tekinti a folklórt.
Petőfi
elődei, akik népies helyzetdalokat írtak: Kölcsey Ferenc, Bajza
József, Vitkovits Mihály, Kisfaludy Károly, Vörösmarty Mihály, Czuczor Gergely
Petőfi 1841 végén, 1842
elején csatlakoznak hozzájuk és e téren minden elődjét túlszárnyalja.
(Az első két népdalt
egyébként egy barátja helyett írta, nem is vette komolyan, de 1844-re már több,
mint 40 ilyen jellegű verset írt.)
Miért éppen a népdalt
választja?
·
nyílt,
egyenes egyénisége miatt. Lírai mondanivalóját jobban
hordozta a népies helyzetdal, amely az egyszerűségre, közvetlenségre,
könnyedségre, köznapiságra helyezi a hangsúlyt, ritmikájában pedig a magyaros
(ütemhangsúlyos) verselésre.
„Nem verték belém tanítók
bottal a költészetet,
Iskolai szabályoknak
Lelkem sosem engedett.
Támaszkodjék szabályokra,
Ki szabadban félve mén,
A korláttalan természet
vadvirága vagyok én.” (A természet
vadvirága)
·
Ő
maga is népi származású volt, amit büszkén vállalt.
·
A Pestre került költőt Vahot Imre
a Pesti Divatlapokhoz vette segédszerkesztőnek. Vahot nemcsak a tehetséget
ismerte fel, hanem tudatosan alkotta meg
a korigénynek megfelelő Petőfi-képet is. Az erősödő nemzeti érzést és a
népiesség kultuszát kihasználva a költőt nemzeti viseletben járatta, nevét
magyarosíttatta, s elterjesztette róla a
természetes, a műveletlen, az istenáldotta tehetségű imázst.
·
Petőfi
népiessége egyben tiltakozás is a korabeli almanach-líra ellen.
Lírai közvetlensége és természetessége ellentétben áll a biedermeier-korszak
kispolgári világképével, a késő-szentimentalista, kimódolt, olcsó
életbölcsességeket tartalmazó, a lét nagy kérdéseire közhelyszerű válaszokat
adó versekkel. (Petőfi versei közül sem hiányoznak persze az
emlékkönyv-költemények, sőt néhány jelentős verse mögött is ott érezzük az
almanach-líra hatását. Pl.: Füstbe ment terv, A négyökrös szekér.)
(almanach=évkönyv, emlékkönyv)
1842-ben Debrecenben
színészkedett Petőfi. Ekkor született versei a Hortobágyi kocsmárosné és A
borozó - ez volt első nyomtatásban
megjelent verse!).
Ezek
népies helyzetdalok: a költő önmagát
népi alaknak állítja be, valamely népi típust (pl. betyár, juhász)
daloltatással jellemez, mindenki számára átélhető érzéseket szólaltat meg.
1843-ban alkotta a Befordultam a konyhára, A szerelem, a
szerelem… A virágnak megtiltani nem lehet… és a Temetésre szól az ének… c.
dalait.
1843 augusztusában 5
népdalát az Athaeneum folyóiratban
is megjelentette Pönögei Kis Pál
álnéven.
1844 a virágzás éve
Petőfi népes költészetében. Ekkor népies
életképeket is ír: a nép világából vett jeleneteket emel költői témává.
Ebben a műfajban a
legjelentősebbek: Megy a juhász szamáron
és A csaplárné a betyárt szerette c. versei.
Az első korszak
összegzője és legnagyobb művészi teljesítménye a János vitéz. Az első
változatot (Kukorica Jancsi) Vörösmartyék bíztatására folytatta, s tette hozzá
a mesei elemeket az alapvetően népi életképű indításhoz. December 8-án a Pesti
Divatlapban Vahot már ‘János vitéz’-ként hirdeti.
Népszerűségének
okai:
·
Míg elődei csak utánoztak, addig Petőfi
számára a népdal nem formai cél, hanem egyéniségének legtermészetesebb
kifejezése.
·
Népdalain „egészen egyéni bélyeg” van.
·
Minden elődjénél kevesebbet törődött a
népdal külső formáival.
·
Előnyére vált a fiatalsága, rövid költői
gyakorlata, valamint a népi származása.
Népdalai
jellemzői:
·
hetyke, tréfás hangnem
·
szándékoltan egyszerű nyelvhasználat
·
természetesség
·
magyaros ritmus
·
humor! remekül játssza a papucshőst, a
borissza figurát…
Petőfi Sándor élete (1823-1849):
Kiskőrösön született 1823. jan. 1-én. Apja
Petrovics István mészárosmester, anyja a Hrúz Mária. 1824-ben
Kiskunfélegyházára költöztek, itt tanult meg magyarul. Jó körülmények között
élt, ez lehetővé tette a gondos taníttatást. Összesen 9 iskolában tanult, ez
azzal az előnnyel járt, hogy már fiatalon igen gazdag élettapasztalatokkal
rendelkezett. 1835-38-ig Aszódon tanult, itt egyike volt a legjobb tanulóknak.
1838-ban a tanév végi záróünnepségen ő mondta a búcsúbeszédet. 1838-ban
iratkozott be a selmeci liceumba.
Itt a magyar önképzőkör, a Nemes Magyar Társaság
tagja lett. Azonban nagyon gyengén tanult. Édesapja 1838-ban anyagilag
tönkrement. 1839. februárjában elindult gyalog Pestre és beállt a Nemzeti
Színházba kisegítőmunkásnak. 1839. szeptember 6-án Sopronban beállt önkéntes
katonának a császári hadseregbe. Nem bírta a megpróbáltatásokat, megbetegedett,
majd 1841-ben Sopronban elbocsátották. 1841. októberében visszatért Pápára
tanulni. Itt kötött szoros barátságot Jókai Mórral.
Írói sikerek érték: 1842-ben az Atheneaumban
megjelent első verse A borozó. 1842. október végén Pápán örökre abbahagyta a
tanulást pénztelensége miatt. Mégis alapos műveltséget szerzett, mert sokat
olvasott. 1842-43-ban először Székesfehérváron, majd Kecskeméten színészkedett.
Ezután Pozsonyba gyalogolt, és az Országgyűlési tudósításokat másolta. 1843
nyarától Pesten a Külföldi Regénytár részére két regényt fordított le, valamint
kapcsolatba került a fővárosi értelmiségi ifjúsággal és naponta megfordult a
Pilvaxban is. 1843 őszétől Debrecenben ismét felcsapott színésznek, egy kisebb
együttessel vándorolt, de megbetegedett és ezért visszatért Debrecenbe. 1844
februárjában nekivágott a pesti útnak azzal a szándékkal, hogy költő lesz.
Felkereste Vörösmarty Mihályt, az ő ajánlására a Nemzeti Kör vállalta verseinek
kiadását. Vörösmarty és Bajza támogatásával 1844. júl. 1-től segédszerkesztő
lett a Pesti Divatlapnál. 1844. októberében jelenik meg A helység kalapácsa
című komikus eposza. 1844. novemberében megjelenik első verseskötete,
belefogott a János vitézbe.
Pesten megismerkedett Csapó Etelkével, aki 1845.
jan. 7-én váratlanul meghalt. Eme korszakának verseit gyűjtötte össze az 1845.
márciusában megjelenő Cipruslombok Etelke sírjára kötetébe. Kilépett a Pesti
Divatlap szerkesztőségéből. Áprilisban elindult felvidéki körútjára, ahol
mindenhol lelkesen fogadták: Útijegyzetek. Mednyánszky Bertával újabb
sikertelen szerelem (az apja nem engedélyezte). 1845. októberében megjelenik a
Szerelem gyöngyei című versciklusa. Sokat utazott, gyakran ellátogatott
szüleihez Szalkszentmártonba. 1845. nov. 10-én megjelent második verseskötete.
1846. márc. 10-ig leginkább szüleinél volt, itt született 1846. áprilisában
Felhők címmel megjelent 66 epigrammája. 1846 elején Tigris és hiéna dráma,
később A hóhér kötélen című regényén dolgozott. Márciusban visszatért Pestre,
belevetette magát az irodalmi, politikai életbe. 1846. szeptember 8-án a
nagykárolyi megyebálon megismerte Szendrey Júliát.
Egyből beleszeretett. Júlia azonban nem tudott
azonnal dönteni, csak egy év múlva házasodtak össze. 1847-ben elolvasta a
Toldit, és ezután kötött szoros barátságot Arannyal. 1848. március 15-e egyik
vezetője, de az elért politikai eredményeket keveselte. Királyellenes verseket
írt, népgyűléseket szervezett, szembe került vezető politikusokkal, fokozatosan
elvesztette népszerűségét. A szabadságharc idején századosi rangot kapott.
1848. dec. 15-én született meg fia, Zoltán. Debrecenben, 1849. januárjában
jelentkezett Bem tábornoknál. Bem kedvelte, segédtisztjévé, személyes
tolmácsává tette, óvta a csatáktól. Azonban Petőfi a többi felettesével rossz
viszonyban volt (Klapkával való összezördülése után ki is lépett a
hadseregből). Nem kapott fizetést, anyagi gondjai voltak. Márciusban apja,
májusban anyja hal meg. Csatlakozik Bemhez, de tulajdonképpen civilként vesz
részt a segesvári csatában, itt is tűnik el örökre, 1849. júl. 31-én.
Tetszik.
VálaszTörlésKöszönöm.
KÖszönö szépen a pozitív visszajelzést! :)
TörlésKöszönöm.
VálaszTörlés