Oldalak

2016. február 3., szerda

VAJDA JÁNOS ÚJSZERŰ TÁJLÍRÁJA


Annak ellenére, hogy Vajda János (1827–1897) tehetségére már az 1840-es években fölfigyeltek, s élete vége felé a fiatal költőgeneráció (Komjáthy, Reviczky) tagjai a legnagyobb élő költőnek tartották, élete mégis magányos volt. Művészetét meg nem értés és támadás fogadta, politikai eszméi miatt mellőzték, s magánélete is kudarcokkal teli volt. Költészetét csak az utókor ismerte el méltóan, Ady például saját költészetének szerves előzményét látta Vajdáéban.
Gyermekkorát a Fejér megyei Vál községben töltötte, s a kedves és boldog („paradicsomi”, ahogy későbbi önéletírásában nevezi) emlékek költészetére is hatottak. Előbb Székesfehérváron, majd Pesten tanult a piaristáknál. Nagybátyjánál, Vajda Péternél, a korszak egyik ismert írójánál lakott, s ő vezette be a pesti irodalmi élet világába, s ő ismertette meg a korszak irodalmi és modern politikai eszméit.
Indulása 
Korai műveire az erőteljes Petőfi-hatás, népiesség jellemző. Petőfi hatására lett vándorszínész is. Egy rövid időre gazdatisztgyakornok lett József nádor híres mintagazdaságában. Ez az élmény is meghatározó volt számára. Nagy hatással voltak rá Széchenyi István reformeszméi is.
Szerepe a forradalomban 
Tevékeny részt vállalt a márciusi forradalom szervezésében, a márciusi ifjak egyik hangadója volt. Az elsők között állt be nemzetőrnek, végigharcolta a szabadságharcot, a világosi fegyverletételkor már hadnagy volt. A fegyverletétel után büntetésképpen közlegényként besorozták az osztrák hadseregbe.
Csak 1853-ban térhetett vissza Pestre. A Földhivatalban helyezkedett el tisztviselőként, s megpróbált visszailleszkedni az irodalmi életbe is. 1855-ben a Magyar Sajtókritikusaként, majd a Nőbarát című lap szerkesztőjeként dolgozott. 1856-ban jelent meg első verseskötete (Költemények), melyet kedvezően fogadott a korabeli közönség és a kritika is.
A Gina-versek ihletője 
1853-ban szerelmes lett Kratochvill Georginába, szállásadójának lányába, ő azonban nem viszonozta a költő szerelmét, s nem sokkal megismerkedésük után Bécsbe költözött, ahol egy Esterházy-gróf szeretője lett, majd hozzáment egy cirkuszigazgatóhoz, s végül magányosan és szegényen halt meg. Vajdát igen megviselte a szerelmi kudarc, szerelmes verseinek – Gina-versek – jórészt e csalódás a fő motívuma.
Házassága 

Majd harminc évvel a Gina-csalódás után házassággal próbált szabadulni kínzó magányától, de Bartos Rózával kötött házassága (1880) nem volt más, mint két év lidérces rémálom. 1884-ben vált el a nála 33 évvel fiatalabb nőtől, aki bosszúból megírta házasságuk történetét, minden megalázó részletre kiterjedően.
Mizantróp hajlamai 
Hogy személyes kapcsolatai, szerelme, házassága kudarcot vallott, abban Vajdának is nagy szerepe volt. A kemény, szilaj természetű, különc ember nehezen tudott a helyzetnek megfelelően viselkedni.
Embergyűlölő hajlamai tovább erősödtek, ádáz harcot folytatott a korszak legnagyobb hatalmú irodalmi tekintélyével, Gyulai Pállal.
A tehetségét elismerő kevés számú barát és támogató hatvanadik születésnapján két gyűjteményes kötettel (versek, illetve prózai írások) lepte meg, de a kritika nem értékelte e kiadásokat sem. 1897. január 17-én halt meg.
Vajda költészetét az elszigetelt magány, a kirekesztettség, és önmagával való meghasonlottság jellemzi.
Az foglalkoztatta, amit nem kapott meg. Költészete filozófiai töprengés, az élet értelmének kutatása. Költészete egyre kozmikusabbá tágul. Jelképes lesz.
Jelentősége a magyar irodalomban: Petőfi költészetének folytatója, s Ady lírájának előfutára.
Költeményeit a következőképpen szokás csoportosítani:
Tájköltészete: Nádas tavon, A vaáli erdőben
Szerelmi költészete: 20 év múlva, 30 év után,
Politikai költészete: A nemzethez; Credo;
Filozófiai költészete: Az üstökös
Újszerű tájlírája
Jól ismeri, szereti a természetet, verseiben mégis sokkal inkább a lélek világa jelenik meg, a külső táj csak közvetítője a belső életérzéseknek, valójában a lélek drámája vetítődik a külvilágra, amely így megtelik nyomasztó hangulattal…
E líratípus egyik jellemző remekműve:
A vaáli erdőben (1875)
A vaáli erdő Vajda gyermekkorának színhelye. A cím konkrét helymegjelölés, de közvetlen eligazítást nem ad sem a vers tartalmára, sem műfajára nézve. A versben megjelenő idill ideálvilága lesz az erdő. Életrajzi vonatkozásai miatt a visszavágyódás mozzanata kapcsolható hozzá.
Műfaja: dal, amely filozófiai tartalmakat hordoz.
A vers egyetlen mondat: egyetlen vágy, sóhaj kifejezője.
Odabenn a mély vadonban,
A csalános iharosban,
Félreeső völgy ölében,
Sűrü árnyak enyhelyében;
Oh milyen jó volna ottan,
Abban a kis házikóban,
Élni, éldegélni szépen,
Békességben, csöndességben!...
Nem törődni a világgal,
A világ ezer bajával.
Meggondolni háboritlan,
Ami immár közelebb van...
Illatos hegy oldalában,
A tavaszi napsugárban,
Nézni illanó felhőkbe,
Mult időkbe, jövendőkbe...
És azután, utóvégre,
Észrevétlenül, megérve,
Lehullani önmagától,
A kiszáradt életfáról...
S ismeretlen sirgödörbe'
Elalunni mindörökre...
S ott egyebet mit se tenni,
Csak pihenni, csak pihenni...
Az első szakasz fő motívuma az elrejtettség, megbújás, messziség. Tere a címben megjelenő erdő, itt : vadon, völgy, árny. Az erdő óvó szerepű. A védettség érzését fokozzák a szakasz jelzői: mély, csalános, félreeső, sűrű.
A második szakaszban az idill mesebeli, sztereotip (megszokott) kelléke a kis házikó, a békesség, otthonra találás szimbóluma.


A háborítatlan természethez tartozó motívumokat a harmadik szakaszban egy pillanatra felvillantott világ ellentétezi.
A harmadik szakasz utolsó sora hozza be utalásszerűen a halált (negyedik szakasz), illetve a halál gondolatát, a felkészülést az elmúlásra. A harmadik strófa második sora után pontot tett ugyan a költő, de a következő sorban nem kezdődik új mondat, tehát vesszőt igényel a szöveg, egyetlen mondat a vers.
Az ötödik és a hatodik szakasz a konkrét meghalásról és a halált követő öröklétről beszél az elszáradó életfa metaforájában.
A főnévi igenevek a pillanatnyi érzést általánossá, időtlenné teszik.
Fontos poétikai szerepet tölt be a központozás is: a strófák végén a három pont a megrengés, tűnődés csöndjét, a gondolatok közti szünetet érzékelteti.
A verszene régi népdalok ritmusát idézi: ősi felező nyolcas páros rímekkel, mely a magyar irodalmi hagyományban a dal megszokott kifejező eszköze.(Rege a csodaszarvasról ritmusa is ez!)

Nádas-tavon (1888)
A cím tájversre utal, de a szöveg alapján a táj nem rekonstruálható. Csak közvetítő elem, költői eszköz, az én gondolatvilágának, érzéseinek, életfelfogásának hordozója (az én belső világának projektálása, azaz kivetítése).
Műfaja: filozófiai dal.
Fönn az égen ragyogó nap.
Csillanó tükrén a tónak,
Mint az árnyék, leng a csónak.
Mint az árnyék, olyan halkan,
Észrevétlen, mondhatatlan
Andalító hangulatban.
A vad alszik a berekben.
Fegyveremmel az ölemben
Ringatózom önfeledten.
Nézem ezt a szép világot.
Mennyi bűbáj, mily talányok!
Mind, amit körültem látok.
Nap alattam, nap fölöttem,
Aranyos, tüzes felhőben,
Lenn a fénylő víztükörben.
Itt az ég a földet éri.
Tán szerelme csókját kéri...
Minden oly csodás, tündéri.
Mi megyünk-e vagy a felhő,
Vagy a lenge déli szellő,
A szelíden rám lehellő?
Gondolatom messze téved
Kék ürén a semmiségnek.
Földi élet, hol a réved?
Szélei nádligeteknek
Tünedeznek, megjelennek.
Képe a forgó jelennek...
Most a nap megáll az égen,
Dicsőség fényözönében,
Csöndessége fönségében.
S minden olyan mozdulatlan...
Mult, jövendő tán együtt van
Ebben az egy pillanatban?
A levegő meg se lebben,
Minden alszik... és a lelkem
Ring egy méla sejtelemben:
Hátha minden e világon,
Földi életem, halálom
Csak mese, csalódás, álom?...


Szerkezet: A konkrét látvány, látomás felé halad. Látszat és valóság különbségének fokozatos
elhomályosodása megy végbe.
I. rész: 1–9. sor: erős hangulatisággal átszőtt reális tájelemekből épül fel. Megjelennek azok az elemek, melyek a létezés bizonyosságát kikezdik: árnyék – anyagtalanná válás illúziója; leng, andalító, önfeledt – bizonytalan, zsongító lélekállapot. A 4–6. sor visszafogott, lebegő hangulatiságot áraszt.





II. rész: 10–33. sor:A világ pontosan nem megismerhető. Az anyagi világ létezésének megkérdőjelezése megy végbe

































III. rész: 34–39. sor: A teljes kételkedésben, a valóság létezésébe vetett hit rendül meg
A versforma erősíti a hangulatiságot: felező nyolcas sorok (trocheusok lüktetése), monoton bokorrímek – oldott, lebegő hangulat.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése