Oldalak

2016. február 3., szerda

2. tétel: Bűn és bűnhődés Arany János balladáiban


Arany János (1817-1882)
Arany János 1817. március 2-án született, Nagyszalontán. Apja kevés földdel és kis házzal bíró földműves volt. A nyolc gyerek közül csupán kettő maradt életben (János és Sára). Iskoláit 1823 és 1833 között végezte Nagyszalontán (segédtanítói állás), majd ezt követően Debrecenben. Ezután Kisújszálláson egy évig segédtanító volt. Tanulmányait 1835 tavaszán fejezte be Debrecenben, de érettségivel nem rendelkezett, viszont rengeteget olvasott (leginkább római alkotóktól). 1836 februárjában színésznek állt. Ezalatt anyja meghalt, apja pedig megvakult. Ezek hatására a bűntudattól vezérelve felhagyott a színészettel.
1836 ősze és 1839 januárja közt korrektor (rektorhelyettes) Szalontán (magyar és latin grammatika), 1839 elején lemondott róla.
1840 tavaszán másodjegyző lett, meg is házasodott. Felesége Ercsey Julianna. Két gyermekük született,Juliska és László. 1844-től fordítgatott görög és angol (Shakespeare) drámákat.  Az elveszett alkotmány című vígeposzával megnyerte a Kisfaludy Társaság 25 aranyos pályadíját. Igazi sikert, elismerést és Petőfi barátságát az 1846 nyarán írt Toldi hozta meg számára. 1847-ben ismét megnyerte a Kisfaludy Társaság pályadíját.
Az 1848-as forradalom - rövid ideig nemzetőr volt, majd BM-i fogalmazó lett Debrecenben és Pesten. Az orosz beözönlés után bujdosnia kellett. Elveszítette állását, Világos pedig még az anyagi összeomlást is jelentette. Fél évig Geszten, a Tisza családnál nevelősködött. 1851 őszén tanár lett a nagykőrösi főgimnáziumban. Egyre többet szenvedett a testi ill. lelki problémái miatt. 1860-ban Pestre költözött, ahol a Kisfaludy Társaság igazgatója lett. Bekapcsolódott a pesti irodalmi és politikai életbe.
Folyóiratokat indított: Szépirodalmi figyelő, Koszorú.
1865-ben az MTA titkára lesz, 1870-ben főtitkára. 1863-ban meghalt Juliska, emiatt sokáig elhallgatott benne a költő. 1876-ban lemondott a főtitkárságról, az 1877-es boldog nyarat a Margit-szigeten töltötte. Ekkor írta titokban, nem a nyilvánosság elé szánta az Őszikék(kapcsos könyv) verseit. 1882. október 22-én halt meg.

A műballada Európában a romantika korában lett népszerű, mikor megnőtt az érdeklődés a népi költészet iránt. A ballada ugyanis eredetileg ősi népköltészeti műfaj.
Ballada: A középkorban még versforma (Villon), később műfajjá válik. A ballada szó valószínűleg az olasz ballare (táncolni) szóból származik. Epikai, lírai, drámai elemeket egyesítő műfaj. Jellemzői: homályos előadásmód, párbeszéd, gyakran tragikus végkifejlet.
A magyar műballadát Arany János emelte világirodalmi szintre; a skót és a székely népballadákat tekintette mintaként.
Arany balladái 3 korszakra bonthatók:
1849 előtt: inkább csak kísérletek
1853-tól: Nagykőrösi balladák: A walesi bárdok, V. László, Ágnes asszony, Szondi két apródja
1877-től: Vörös Rébék, Tengeri-hántás, Tetemre hívás
Arany balladáiban egyedi-egyéni jellemeket, sorsokat ábrázol, s különös gondot fordít a lélektani indokoltságra. Több költeményében a bűn és bűnhődés problémáját állítja középpontba. Ilyen lélektani ballada az Ágnes asszony.
Ágnes asszony (1853)
Megírásának közvetlen élménye az volt, hogy Arany gyakran látott egy szótlan parasztasszonyt, aki estig mosott a patakban. Kulcsmotívuma a már említett bűn és bűnhődés, mely az első négy strófában – a balladai homálynak megfelelően – még csak sejthető (véres lepedő, hajdú megjelenése enged erre következtetni). A mű elején és végén helyet foglaló patak-jelenet mintegy keretbe foglalja. A mű három szerkezeti egységre osztható a helyszínek szerint: 1-4. szakasz: patak partja; 5-19. szakasz: börtön, tárgyalóterem; 20-26. szakasz: patak partja. A ballada az asszony megőrüléséről szól.
Már az 1. szerkezeti egységben lélektani ábrázolás figyelhető meg. Ágnes félre akarja vezetni a falubelieket férjét illetően. Az asszony bűne itt még csak sejthető. A refrén: “Oh, irgalom atyja ne hagyj el” többrétegű: mondhatja Ágnes belső zűrzavarában, mondhatja a költő csodálkozva a bűn fölött, s majd a 2. szerkezeti egységben mondhatják a bírák, szintén csodálkozásukban.
A következő szerkezeti egységben a színhely a börtön, ami Ágnes lelkének szimbóluma , ugyanis rémeket lát, szembesül önmagával. A szerkezeti egység másik színtere a bíróság helyisége, azonban az események itt is lélekben peregnek. Arany finoman festi meg a megőrülés folyamatát, a kezdeti kényszerképzetektől a teljes tébolyig. A részletező elbeszélést hosszabb párbeszédek szakítják meg. Ágnes asszony bűne – szeretőjével együtt megölte férjét – csak ezekben a párbeszédekben világosodik meg. Az asszonyt a bírák is szánalommal nézik. Ágnes a vádat fel sem fogja, csak annyi jut el a tudatáig, hogy nem mehet haza, nem moshatja ki a vérfoltot a lepedőből. Balladai homály fedi a bírák viselkedésének okát, hiszen nem tudni miért engedték haza, s miért ejtették el az életfogytiglani börtönbüntetést, valószínűleg azért, mert belátják, nem létezik az őrületnél nagyobb büntetés; Arany is mély részvétet érez iránta, erre utal a fehér galamb hasonlat. De bűne alól feloldozni mégsem tudja: „eredj haza szegény asszony! | Mosd fehérre mocskos lepled”.
A 3. szerkezeti egység visszatér a vers indításához, a patakparti jelenthez. Ez a pár versszak hosszú évek történetét sűríti magába. Az idő megmásíthatatlan múlását néhány motívum jelzi: a ronggyá foszlott lepedő, a szöghaj, a finom arcon szanaszét megjelenő ráncok. Az itt felhangzó refrén a már megtébolyult asszony gépies, üres motyogása. A lepedőmosás pedig kataton cselekvéssé válik, ezzel is utalva rá, hogy a lelkiismeret furdalástól egy életen át sem szabadulhat.
A walesi bárdok (1857)
Ezt a feloldhatatlan bűnhődést mutatja be másik műve A walesi bárdok.
A ballada Edward király bemutatásával indul, aki épp a frissen megszerzett tartományát járja körbe. Az első 6 versszak az uralkodót zsarnoknak, önteltnek mutatja, aki lenézi a népet, ebnek, baromnak nevezi. A körsétán tapasztalt síri csend éles ellentétben van a következő 7 versszak lakoma képével, ahol hatalmas a sürgésforgás, a lakók igyekeznek a királyt minden jóval ellátni, de a tetteit dicsőíteni senki nem akarja. Mindenki gyűlöli őt a porig rombolt tartományban. Amikor mégis a tetteit megéneklő dalokat óhajt, akkor megjelennek a bárdok.  Az első egy fehér galamb, egy idős költő, aki habár öregesen beszél, szavai fenyegetőek, a legtöbbször ismételt szavak a vér és a halál. A második, egy fiatal költő azzal vádolj, hogy a meggyilkoltak között rengeteg ártatlan volt. Mindkettő sorsa máglyahalál, ekkor a harmadik énekes is előlép hívatlanul, ő a harcos költő. Edward király bűne tulajdonképpen a költők megöletése volt. Innen kezdődik megőrülésének folyamata, hiába van csend, ő hallja a fejében a költők vádjait, hiába harsog kint a zene, ő nem tudja elnyomni lelkiismerete hangját. A tettét nem tudja feldolgozni, végleg összeroppan tette súlya alatt.

V. László (1853)
Hasonló a felépítése az V. László című balladájának. Ez is történelmi ballada. A mű különlegessége, hogy a bűn a mű előzményében van, erre az a magyarázat, hogy az eset ismert, a kollektív emlékezetünk része. V. László kivégeztette Hunyadi Lászlót, és annak idősebb fiát is. Mátyást, a fiatalabbat pedig várába záratta. A történetbe egy vihar utáni csendes éjszakán kapcsolódunk be. Hiába ült el kint a vihar, a király hangokat hall, lánccsörgést, mintha Mátyás csörgetné láncait. A toronyból látni véli a szökni készülő fiút. Beleőrül a tudatba, hogy a Hunyadi családot ártatlanul ítélte halálra. Elmenekül az országból, de bűntudata elől nem tud elfutni. Mindenütt ellenséget sejt, elhatalmasodik rajta az őrület.

Tengeri-hántás (1877)
A történetet egy mesélő meséli a tengerihántás alatt a fiatalok okulására.
A ballada főhőse Dalos Eszti, egy parasztlány, és annak szerelme Tuba Ferkó. A lány kiszökik hozzá, amikor a többiek alszanak, és erkölcsileg tiltott dolgot tesz. Elveszíti szüzességét „piros vérit fakasztja”. Ez az ő bűne, a bonyodalom azonban itt kezdődik, ugyanis teherbe esik. Bűnhődése pedig a halál, nem bírja elviselni a szégyent, hisz egy kis közösségben él, ami nem tűri az ilyesmit, öngyilkos lesz. Ferkó bűne is súlyos, ugyanis nem áll ki a szeretett nő mellett, hanem magára hagyja a bajban. Később ezt a tettét megbánja, visszatér falujába, de akkora már Eszter halott. Lelkiismeret furdalása őrületbe csap át, halott kedvese hangját hallja, ami öngyilkosságra csábítja. Leugrik a templomtoronyból és szörnyethal. A mese és a valóság síkja most összeér, ugyanis az a templom, ami most 12-t üt, az azonos azzal, amelyikről a mesében Ferkó leugrott. A két sík összeérését tovább erősíti a tűz, ami mintegy keretbe foglalja a történetet.
Tetemre hívás (1877)
A halva talált Bárczi Benő apja mindenkit megidéz fia holttestéhez, de a bűnös az, akire nem is gondoltak, a fiú menyasszonya, Kund Abigél. A büntetés itt is megtébolyodás.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése