Thomas
Mann: Mario és a varázsló (1930)
Thomas Mann élete röviden:
o XX. századi német irodalom kiemelkedő
képviselője, Nobel-díjas író. 1875-ben született Lübeckben (Németo.) gazdag,
régi polgárcsaládból.
o Ő a polgári humanizmus egyik utolsó kiemelkedő képviselője. Legmegrázóbb élménye, amikor látja a saját és a polgári családok hanyatlását.
o Testvérével Heinrich Mannal (ő is író lett) két évet tölt Olaszországban.
o Realista íróként a polgári létet, a polgárság, mint osztály feltörését és hanyatlását ábrázolta.
o 1933-ban emigrál Svájcba, mivel Hitler hatalomra kerül és nem ért egyet a fasizmussal.
o 1936-ban meg is fosztják német állampolgárságától, mert nyíltan fellép a fasizmus ellen.
o 1955-ben hal meg Svájcban.
o Ő a polgári humanizmus egyik utolsó kiemelkedő képviselője. Legmegrázóbb élménye, amikor látja a saját és a polgári családok hanyatlását.
o Testvérével Heinrich Mannal (ő is író lett) két évet tölt Olaszországban.
o Realista íróként a polgári létet, a polgárság, mint osztály feltörését és hanyatlását ábrázolta.
o 1933-ban emigrál Svájcba, mivel Hitler hatalomra kerül és nem ért egyet a fasizmussal.
o 1936-ban meg is fosztják német állampolgárságától, mert nyíltan fellép a fasizmus ellen.
o 1955-ben hal meg Svájcban.
o 1930-ban írta.
o Cím: Mario (egy név) és a varázsló (egy foglalkozás).
o Cím: Mario (egy név) és a varázsló (egy foglalkozás).
Az alcíme:
Tragikus úti élmény (feszültségteremtő, és előreutaló cím)
o Az alcím utal arra, hogy az író személyes élményei alapján írta meg művét. Az E/1 személyűség (személyes hang) is ezt erősíti meg. Ebben a műben egy mindentudó, szubjektív hangú elbeszélővel van dolgunk. Viszonya az elmondottakhoz kettős: egyrészt azé az emberé, aki utólagosan átlátja az események közötti összefüggéseket, másrészt azt is érzékelteti, milyen lelkiállapotban következnek be az egyes fordulatok
o Az elbeszélés témája az 1926-os itáliai családi nyaralás emlékezetes élménye. A valóságban is Olaszország egy nyaralóhelyén a Mann család tagjai irritáló atmoszférát érzékeltek maguk körül. Elmentek a varázsló estjére is, aki ugyanúgy viselkedett, mint a novellában, csak a valóságban másképp fejeződött be: Mario a csók után megszégyenülten elszaladt.
Az elbeszélés szerkezete a hagyományos realista módszert
követi, időrendben beszéli el az eseményeket.
Az
első rész: hosszú expozíció.
Részletezi a nyaralás megkezdésekor átélt kellemetlen élményeket, ezzel érzékelteti a megváltozott atmoszférát,
az olaszországi légkör kedvezőtlen
változását. Már az első naptól kezdve kellemetlenségek érik a Mann
családot: nem ülhetnek oda, ahova szeretnének, elüldözik őket a szállóból egy
panzióba, mert a kisfiuk köhögésével zavar egy előkelőséget, majd nyolcéves
kislányuk miatt megbírságolják őket a strandon, mondván, hogy a fürdőruháját
lecserélő kislány megsértette a közerkölcsöt/
Második
rész: a cselekmény bonyolítása.
Második szerkezeti egység a bűvészest. A fellépő először is megvárakoztatja a közönséget. A
közönség helybeli egyszerű emberekből és külföldiekből áll. Cippola (ejtsd: Csipolla) a bűvész, részletesen leírja a bűvész
külsejét, kicsit nevetséges, de sajnálni való alak (púpos – feltűnő
öltözködés), azaz groteszk. Részletes leírás következik a bűvészestről, Kisebb
attrakciókkal, kártyatrükkökkel kezdi az estet, majd hipnotizál aztán szünetet
tart. Folyamatosan alkoholt fogyaszt és dohányzik a színpadon. Egyre nő a
feszültség.
A műsor második felében már nyíltan csakis
akaratfosztással és akaratátvitellel foglalkozik. Kényszeríti a nézőket a
műsorban való részvételre. Munkájának
lényege az emberek akaratának megtörése, a kiválasztott személyek
megszégyenítése, közben hazafias szólamokat hangoztat, szóáradatával valósággal
elkábítja a közönségét. Szimbolikus jelentésű a mutatvány közben egy ostor csattogtatása (erőszakot és
az erőt demonstrálja). A tömeg egyre
inkább élvezi a produkciót, teljesen a
bűvész hatása alá kerülnek, és Cipolla élvezi a hatalmat, szerencsétlen
torz külseje ellenére uralkodik a tömeg felett, így kompenzálja kisebbrendűségi
érzését. A szerkezeti egységek közül Mario
szereplése a színpadon a tetőpont. A rokonszenves fiatal pincért – akit a gyerekek nagyon
szeretnek – Cipolla mindenkinél jobban
megalázza. Legbensőségesebb
érzéseit, viszonzatlan szerelmét gúnyolja ki. Cipolla a szeretett lány
szerepében kér és kap csókot a fiútól, Mannék elítélik a dolgot. Hirtelen
fordulat, Mario magához térve lelövi a varázslót. Ez a megoldás a szörnyű,
rettenetes vég; Mann erkölcsileg nem
ítéli el a tettet. A valóságban
mindez nem így történt, Mario is visszasompolygott a nézők közé (a leírt
megoldást Mann leánya vetette fel).
A
mű ellentétes parabola.
Példázat, vagyis a történetnek van egy rejtett mondanivalója egy erkölcsi és politikai tanulsága. A történet – bár nem írja le a fasizmus szót az író – 1930-ban egyértelműen a fasiszta diktatúra módszerére és létrejöttének okaira utal. A demagóg és erőszakos diktátor alakját idézi fel Cipolla szereplése, azt is nyilvánvalóvá teszi az író, hogy a diktatúrák létrejöttének feltétele a megalkuvó, szolgalelkű tömeg. A nézőközönség magatartása azt példázza, hogy elfogadják, sőt igénylik a diktatórikus módszereket, s kevesen vannak, akik eljutnak a tiltakozásig és az ellenállásig. Mann elbeszélésének legfontosabb mondanivalója a tiltakozás mindenféle erőszakkal és diktatúrával szemben. Mindezt a polgári humanizmus szellemében fogalmazta meg. A fasizmus szót nem írta le az író, és éppen ez a politikai konkrétság hiánya teszi általános érvényűvé és szimbolikus jelentésűvé az elbeszélést. Mann stílusát jellemzi a klasszikus realista módszerek alkalmazása, példaképének tekintette Tolsztojt és Dosztojevszkijt. Fontosnak tartja a részletek, a környezet, az alakok pontos leírását, tárgyilagosan ábrázolja a valóságot, de közben mélyebb összefüggéseket is sejtet, és gyakran a részletek is jelképszerűvé válnak. A szereplők gondolkodásmódjának, lelki, érzelmi életének bemutatását a belső monológok vagy dialógusok szolgálják, hosszú dialógusokban fejt ki véleményét, és vitatkoznak egymással a szereplők. Ezek az elmélkedések fejezik ki az író álláspontját a vitatott kérdésről. Írói szemléletét az irónia hatja át, ami abból fakad, hogy az író képes „felülről” látni az embereket, megértéssel, de bizonyos távolságtartással szemléli a világot.
Példázat, vagyis a történetnek van egy rejtett mondanivalója egy erkölcsi és politikai tanulsága. A történet – bár nem írja le a fasizmus szót az író – 1930-ban egyértelműen a fasiszta diktatúra módszerére és létrejöttének okaira utal. A demagóg és erőszakos diktátor alakját idézi fel Cipolla szereplése, azt is nyilvánvalóvá teszi az író, hogy a diktatúrák létrejöttének feltétele a megalkuvó, szolgalelkű tömeg. A nézőközönség magatartása azt példázza, hogy elfogadják, sőt igénylik a diktatórikus módszereket, s kevesen vannak, akik eljutnak a tiltakozásig és az ellenállásig. Mann elbeszélésének legfontosabb mondanivalója a tiltakozás mindenféle erőszakkal és diktatúrával szemben. Mindezt a polgári humanizmus szellemében fogalmazta meg. A fasizmus szót nem írta le az író, és éppen ez a politikai konkrétság hiánya teszi általános érvényűvé és szimbolikus jelentésűvé az elbeszélést. Mann stílusát jellemzi a klasszikus realista módszerek alkalmazása, példaképének tekintette Tolsztojt és Dosztojevszkijt. Fontosnak tartja a részletek, a környezet, az alakok pontos leírását, tárgyilagosan ábrázolja a valóságot, de közben mélyebb összefüggéseket is sejtet, és gyakran a részletek is jelképszerűvé válnak. A szereplők gondolkodásmódjának, lelki, érzelmi életének bemutatását a belső monológok vagy dialógusok szolgálják, hosszú dialógusokban fejt ki véleményét, és vitatkoznak egymással a szereplők. Ezek az elmélkedések fejezik ki az író álláspontját a vitatott kérdésről. Írói szemléletét az irónia hatja át, ami abból fakad, hogy az író képes „felülről” látni az embereket, megértéssel, de bizonyos távolságtartással szemléli a világot.
A
szereplők jellemzése:
Cippolla:
nyomorék (torz testben torz lélek), önérzetes, öntelt, éles megfigyelő (egyszerű figurákat hipnotizál) pökhendi, ostorral dolgozik ( engedelmességre kényszerít, megfélemlít), alkoholt fogyaszt ( ez ad neki biztonságérzetet) módszere a feszültségteremtés és az elbizonytalanítás) célja, hogy akaratát a másikra kényszerítse, provokál, megaláz (a közönség kíváncsi és akaratgyenge) groteszk: egyszerre félelmetes és nevetséges.
Mario:
egyszerű ember, udvarias, humánus, finomlelkű, érzékeny, a gyilkolás messze áll tőle, mégis ő vet véget Cipolla tevékenységének, tette nyomatékosítja a mondanivalót.
nyomorék (torz testben torz lélek), önérzetes, öntelt, éles megfigyelő (egyszerű figurákat hipnotizál) pökhendi, ostorral dolgozik ( engedelmességre kényszerít, megfélemlít), alkoholt fogyaszt ( ez ad neki biztonságérzetet) módszere a feszültségteremtés és az elbizonytalanítás) célja, hogy akaratát a másikra kényszerítse, provokál, megaláz (a közönség kíváncsi és akaratgyenge) groteszk: egyszerre félelmetes és nevetséges.
Mario:
egyszerű ember, udvarias, humánus, finomlelkű, érzékeny, a gyilkolás messze áll tőle, mégis ő vet véget Cipolla tevékenységének, tette nyomatékosítja a mondanivalót.
Cipolla egész magatartása, módszere, hatása a fasizmus természetrajzát
világítja meg. Legfőbb törekvése a hatalom megszerzése. Ehhez mindent
felhasznál: a hipnózist, a szuggesztiót, a fenyegetőzést, az erőszakot. az
értelmet, a gondolkodást elaltatja az emberekben.
Igazán azonban az írót az érdekli: hogyan válhattak
volna Cipolla áldozatai képessé az ellenállásra.
A
mű legfőbb tanulsága:
AZ EMBEREKET SOHA NEM SZABAD MEGALÁZNI, LEGSZENTEBB ÉRZÉSEIKBŐL
TILOS CSÚFOT ŰZNI: AZ ILYENFAJTA CSELEKEDET MINDIG EMBERELLENES.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése