Reneszánsz
- ol. rinascimento, fr. renaissance
’újjászületés’
- XIII.-XVI. sz.
- Stílusirány az antik kultúra hagyományainak
újjáélesztése.
- Tudatosan gyűjtötték az ókor tárgyi és szellemi
emlékeit. Felfedezték a természeti és testi szépségeket is.
- Társadalmi háttere:
- A polgárság megszületése Itáliában különösen a
városállamokban.
- Meggazdagodás, öntudatosodás.
- A reneszánsz polgárság és művészek világnézete:
humanizmus (emberközpontúság), sokoldalúság, földi élet örömeinek elfogadása.
- A képzőművészet újdonságai: A perspektíva felfedezése,
Emberi test élethű ábrázolása, építészetben vízszintes tagoltság, harmónia
megteremtése.
- Irodalmi jellemzői:
- zárt kötött forma
- arányosság (hárompillérű verskompozíció, aranymetszés)
- antik versformák és motívumok felhasználása
- szonett
- antik példára felújított vígjáték és tragédia
- polgári novella
- A humanizmus a reneszánsz kor világnézete
- emberközpontúság
- földi lét fontossága
- természet felfedezése
- egyéniség (individuum) megjelenése
- művészi hírnévre törekvés
- klasszikusok tisztelete
- nemzeti nyelv és öntudat fontossága
- Képviselői
- PETRARCA - Daloskönyv
- BOCCACCIO - Dekameron
- JANUS PANNONIUS (Csezmiczei János)
- Búcsú Váradtól
- Pannónia dicsérete
- Midőn beteg volt a táborban
- BALASSI Bálint
- XLII zsoltár
- Hogy Júliára talála...
- Egy katonaének
- Adj már csendességet
- William SHAKESPEARE
- Rómeó és Júlia
- Hamlet, dán királyfi
- ZRÍNYI Miklós - Szigeti veszedelem
Manierizmus
- ol. maniera ’modor”
- XVI sz. második fele.
- A késői reneszánszból a barokkba átvezető szakasz.
- Semmit sem mondanak el egyszerűen, keresik a meglepő
ellentéteket, szeretik a szójátékokat, és szellemes
körülírásokat.Mozgásellentétek színhatások alkalmazása.
Barokk
- ol. barocco ’nyakatekert okoskodás’
- XVII-XVIII. sz. első fele.
- A képzelet felszabadítása a szertelenségek kedvelése a
barokk.
- A szó eredete a súlyosságból, túltelítettségből jön.
- A stílus jellemzői:
- túldíszítettség, pompa
- mozgalmasság
- Túlfeszített szóképek
- nyers naturalizmus
- irreális témák
- alakokban szenvedélyes mozgás és végletes érzelmek
vannak.
- meghökkentés
- újszerű költi képek
- virtuóz rímtechnika
- Kedvelt műfajai: eposz, dráma, pásztorjáték, komédia,
óda, himnusz.
- Stílus legnagyobb hazai alakjai:
- PÁZMÁNY PÉTER
- FALUDI FERENC
- GYÖNGYÖSI ISTVÁN
Klasszicizmus
- XVIII sz.-i művészi irányzat neve.
- A szabályok a minták a zárt formák tisztelete
jellemzi.
- Elveti a barokk túlfűtöttséget, harcol a művészet népi
jellege ellen.
- Kiegyensúlyozottságot, harmóniát keres.
- Az antik művészetekhez kötődik.
- Franciaországból származik. Nagy századának vezető
műfaja a dráma.
- A klasszikus dráma alapelvei:
- illendőség
- mértéktartás
- valószerűség
- a tér, idő és cselekmény egysége (hármas egység elve)
- A színházban újítottak
- a női szerepeket nők játsszák
- fedett helyen játszanak
- színpad és nézőtér között függöny van
- A klasszicizmus jellemzői
- kiegyensúlyozottság, arány
- ráció (’értelem, ész’)
- tiszta formák kedvelése
- ókori iránti érdeklődés
- zárt, önmagában teljes művek
- „A tökéletesség művészete”
- Nagy alakjai
- Corneille
- Racine
- Molière
- A fösvény
- Képzelt beteg
- Tartuffe
-
Tudós nők
Felvilágosodás
- Európa szerte elterjedt szellemi irányzat.
- 1600-1800-as évekre tehető.
- Angliában a forradalom után lendül életre.
- Társadalmi jellemzői: antifeudális rendszer,
egyházellenesség.
- Gondolati-filozofikus áramlatai:
- racionalizmus: ész, értelem tisztelete.
- empirizmus: a megismerés a tapasztalatból indul ki.
- deizmus: Isten létezik megteremtette a világot majd
magára hagyta.
- az emberi szervezet és a társadalom úgy működik mint
egy gépezet.
- ateizmus: (Franciaország).
- Jellemző műfajai: eposz, tragédia, epigramma, óda,
tanmese, szatíra, episztola.
- francia képviselői
- Voltaire
- Diderot
- Montesquieu
- Rousseau
- német képviselői
- J. W. Goethe
- F. Schiller
- F. Hölderlin
- angol képviselői
- Daniel Defoe
- Jonathan Swift
- William Blake
- magyar felvilágosodás kiemelkedő alakjai
- Bessenyei György
- Batsányi János
- Kazinczy Ferenc
- Csokonai Vitéz Mihály
- Berzsenyi Dániel
- irodalmi viták:
- helyesírási viták
- nyelvújítási harc
Romantika
- Stílusirányzat és eszmeáramlat.
- XVIII. sz. utolsó éveitől a XIX sz. utolsó harmadáig
tartó korszak.
- Az európai romantika főbb jellemzői:
- szabálytalan formák fenségessége
- érzelmek végletekbe csapnak
- műfajok hangnemek vegyítése
- „menekülés” a világból
- érdeklődés az egzotikum, a mesés kelet és a történelem
iránt
- középkor érdekli
- távolságba néző keresés jellemzi
- vágy és nosztalgia ihleti
- töredékszerűség
- vonzódás a fantasztikumhoz, hőskultusz
- „A végtelenség művészete”
- Diszharmóniában él környezetével. Vágyai szárnyalóak,
lehetőségei korlátozottak.
- A kelet-európai (pl. magyar romantika) alapvetően
eltér ettől.
- Egy ideig párhuzamosan fejlődött a klasszicizmussal.
- Német romantikusok:
- E. T. A. Hoffmann - Az arany virágcserép
- Heinrich Heine - Loreley
- angol romantikusok
- William Blake
- Walter Scott
- Byron
- John Keats
- P.B. Shelley
- francia romantikusok:
- Victor Hugo - Nyomorultak, A párizsi Notre-Dame
- kelet-európai romantika
- A. Sz. Puskin – Anyegin
Magyar romantikusok:
- Kölcsey Ferenc
- Katona József
- Vörösmarty Mihály
- Petőfi Sándor
- Arany János
- Jókai Mór
- Madách Imre
Realizmus
- XIX.-XX. század
- A művészi visszatükrözés legmagasabb színvonalú
módszere.
- A romantikus írókkal ellentétben a realista írók
szembefordulnak saját korukkal.
- A valóságot minden eszményítéstől mentesíteni akarják.
Minél hitelesebb ábrázolásra törekednek. Az emberi mindennapok társadalmi
viszonyok összetettsége bonyolultsága a realista regényben az ábrázolás
középpontjába kerül.
- A művészek a társadalom életének lényeges
összefüggéseit az erények és az egyes emberek legjellemzőbb vonásait akarják
föltárni.
- A realista író elsősorban nem a képzeletére, hanem a
valóság pontos megfigyelésére támaszkodik.
- A stílus a mindennapi beszélt nyelvhez igazodik,
egyszerűségre, közérthetőségre, természetességre törekszik., tárgyilagos,
higgadt, részletező előadásmód jellemzi
- Fontosnak tekintették a körültekintő lélekrajzot, a
szereplők lelkivilágának bemutatását.
- Az egyes emberek legjellemzőbb, tipikus vonásait
tárják fel
Francia realisták:
§
Stendhal Vörös
és fekete
§
Balsac Goriot
apó
§
Flaubert Bovaryné
Orosz realisták:
§
Gogol A
köpönyeg; Az orr
§
Tolsztoj Ivan
Iljics halála
§
Csehov A
vadkacsa, Cseresznyéskert, A három nővér, A csinovnyik halála
§
Dosztojevszkij Bűn
és bünhődés
Magyar realisták:
§ Mikszáth (romantikus és realista) Tót atyafiak, A
jó palócok, A Noszty fiú esete Tóth Marival, Beszterce ostroma
§ Móricz Zsigmond
Naturalizmus
- XIX. sz. vége, XX. sz. eleje
- A latin eredetű kifejezés jelentése: természet
- Azt hirdette, hogy a művészeknek a természettudományok
módszereivel kell alkotnia. A valóság fényképszerű ábrázolására törekszik.
- Nem eszményít, azt írja le, ami van, bemutatja a
rútat, a visszataszítót is.
- A munkások és a parasztok világát a maga valóságában
ábrázolja
- Nyílt, sokkoló hatású, érdeklődést fokozó
- Megjelenik benne a szociális részvét
- A valóság aprólékos megfigyelése jellemzi
Francia képviselői:
§
Emile Zola
§
Maupassant
(mopasszan)
Magyarok:
§
Móricz Zsigmond
Szecesszió
- XIX. sz. vége, XX. sz. eleje
- Túldíszített, feltűnően dekoratív stílus
- Jellemzőek a szövegekben is a növényi díszítőelemek,
kedvelt színe az arany
- Az irodaloman ez a stílus jeleníti meg az erotikus
motívumokat.
- Hangulatot ragad meg, kedveli az illúziókat, a
megfoghatatlan, tünékeny dolgokat.
Impresszionizmus
- XIX. sz. vége, XX. sz. eleje
- Pillanatnyi benyomásokat rögzítő művészet
- Sok szóképet, szinesztéziát, jelzős szerkezetet
alkalmaz
- Kedveli a halmozást, a nominális stílust (amikor alig
van ige, főleg névszókkal fejezi ki a mondanivalót)
- Erős zeneiség jellemzi
Magyar költők, akikre hatott:
§
Babits
§
Tóth Árpád
§
Juhász Gyula
Szimbolizmus
- XIX. sz. vége, XX. sz. eleje
- Sejtető képekben, szimbólumokban,
szimbólumrendszerekben fogalmaz
- A szimbolisták szeretnek játszani a szavak szokatlan
jelentéseivel, kapcsolataival (szómágia)
Francia szimbolisták:
§
Charles Baudelaire
(sarl bódler) Az albatrosz
§
Paul Verlaine (verlen) Ősz chanson
§
Arthur Rimbad
(rimbó) A részeg hajó
Magyarok:
§
Ady Endre
§
Juhász Gyula
Izmusok
- A huszadik században szinte alig született olyan
számottevő költői, prózai vagy drámai alkotás, amely ne viselné magán a
szimbolizmus és a modernizmus bélyegét.
- Az első világháború alatt és a második világháború
előtt jelent meg az avantgardizmus.
- Ez magában foglalta többek között a futurizmust,
expresszionizmust, szürrealizmust, realizmust, naturalizmust, szecessziót,
kubizmust.
- A huszadik századi művészek elvetik a 19. század
irányzatait és valami újat keresnek. Ambivalens látásmód jellemzi őket.
- A futurizmus az első világháború idején terjedt
el a művészeti életben. Elvetette magától a múlt egész örökségét. A művészetben
a jövőre való felkészülés címén az ember teljes átnevelését hirdette.
Olaszországból indult ki. Az első futurista kiáltványt Marinetti szerkesztette
1909-ben. Nagy érdeklődést keltett mozgalma, mert nemcsak a jövő művészetének megszületését
hirdette, hanem az egész élet újjáalakítását ígérte. A futuristák a technikai
civilizáció művészei voltak. Szerintük az élet lényege a dinamika. A művész feladata ennek a dinamizmusnak a
kifejezése. Legfőbb eszményük a gép. Olaszországon kívül egyedül Oroszországban
bontakozott ki még a futurista mozgalom.
- Az expresszionizmus a 20. század elején fellépő
modern, realizmusellenes művészeti irányzat. Főként az I. Világháború. alatt és
után terjedt el, lemond a valóság reális ábrázolásáról. Az expresszionizmus
1905-1920 között bontakozott ki Németországban. Az első csoport Drezdában
alakult és neve Die Brücke (’A Híd’) volt. A művészek a széthulló
világban magára maradó emberért emelték fel szavukat. Úgy látták, hogy csak a
világ, a társadalom rossz, az ember jó. Az expresszionizmus két válfaját
különböztethetjük meg: a mindig tragikus egyedre, s a folyton harcban álló
társadalmi emberre koncentrálót. Az expresszionizmus a belső érzések
kifejezésére törekszik. A festők a természetes formák eltorzításával
lélekállapotokat ábrázolnak, a tárgyi színeket kifejezési színekkel
helyettesítik. A zenei expresszionizmus a nagy dinamikai ellentétek és a
hangszínek gyors változtatásával fejezi ki a belső tartalmat. Az
expresszionista versekben nagy szerepet kapnak az indulatszók.
- A szürrealizmus 1924-ben, Párizsban alakult,
mint tiltakozás a nyugati társadalom racionalizmusa és materializmusa ellen. A
szürrealista művész rögzíteni akarja a tudat alatti mélységben kavargó
ösztönélet mozzanatait. Vezető egyéniségei Breton, Aragon és Éluard voltak. Ez
az irányzat is az embert akarta felszabadítani a társadalmi korlátozások alól,
de kereste azokat a lehetőségeket is, melynek segítségével az ember újra
megtalálhatja a szabadságot. Úgy vélték, hogy az ember igazi énjét a
tudatalatti világában találhatják meg. A szürrealizmus különösen kedvelte a
fekete humort, az iszonyatos és a nevetséges különös szorongást előidéző
groteszk együttesét. Sajátos alkotómódszerük az önműködő írás volt. Ennek a
lényege, hogy a művész a tudatalattiból felmerülő gondolatokat minden értelmi
ellenőrzés nélkül lejegyzi.
- A kubizmus az impresszionizmus visszahatásaként
keletkezett modern művészeti irányzat. Leegyszerűsített tömör formákkal
ábrázolták a tárgyakat.
- A dadaizmus Svájcban született. Vezetőjük a
román származású Tristan TZARA. Céljuk a társadalom minden hagyományos
értékének lerombolása volt. Kifejezési eszközük a meghökkentés, a botrány.
Verseiket véletlenszerűen kiválasztott, gyakran értelmetlen szavakból rakják
össze. Pár évig virágzó, mégis az egyik legfontosabb avantgárd irányzat.
Posztmodern
- A latin kifejezés jelentése: a mai utáni
- Az 1970-es évek óta használatos kifejezés. Általános
alapja a korváltás. Hirdetői felismerték, hogy a társadalmat nem váltja meg a
rohamos technikai fejlődés és a hagyományok elvetése.
- Nem utasítják el türelmetlenül a korábbi irányzatokat,
hanem beépítik saját művészi gyakorlatukba
- Mindent viszonylagosnak tartanak
Magyar képviselői: Nádas Péter,
Esterházy Péter, Tandori Dezső
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése