ALAKZATOK
(költői szerkesztésmódok, amelyek díszítik,
élénkítik a stílust, elsősorban az olvasó hangulatára hatnak.)
alliteráció – betűrím; 2 v. több egymás
után következő szó kezdő hangjának egyezése, összecsengése. (pl.: „Törékeny
termetét a tőke megtörte…”)
rím: sorvégi hangzók
összecsengése.
tiszta rím: a magán- és mássalhangzók
egyaránt azonosak (pl.: félek-élek)
asszonánc: magánhangzós rím, ahol
csak a magánhangzók azonosak, a mássalhangzók legfeljebb csak rokonok (pl.:
rágom-fákon)
enjambement: soráthajlás (lehet éles,
szelíd, lágy), a gondolat, mondat nem ér véget a verssor végén, hanem áthajlik
a következőbe.
rímképletek: a rímek sokféle
elhelyezkedését mutatja a versekben. Az ábécé azonos betűivel szokás jelölni a
rímelő sorokat. Ahol nincs egyező rímpár, oda x-et teszünk (vaksornak nevezik).
Állandósult rímszerkezetek:
§
páros rím: aa, bb, cc stb.
§ bokorrím: aaaa, bbbb, stb.
§ keresztrím: abab, cdcd stb.
§ ölelkező rím: abba, cddc stb.
§ ráütő rím: ababb, vagy aabbb, vagy
xaxaa stb.
§ félrím: xaxa, xbxb stb.
strófa
(versszak): a versszöveg versszakokra tagolása. Meghatározza a
verssorok száma, ritmusa, rímképlete.
cezúra
(sormetszet): pillanatnyi vagy hosszabb szünet a verssoron
belül, amelynek jelentősége van, elősegíti az értelmezést. Pl.: „Bolond, ki
földre rogyván // fölkél és újra lépked,/ S vándorló fájdalomként // mozdít
bokát és térdet”
ismétlés: az
erősítés, nyomatékosítás egyik eszköze, sok változata lehetséges. Pl. egyszerű
ismétlés, amikor a szavak változatlan formában térnek vissza, ennek erős
ritmikai szerepe van. Pl.: „Látta Miklós, bizony, hogyne látta
volna…”, kulcsszavak ismétlése erőteljes szövegösszetartó erőt ad. Tőismétlés
(figura etimologica): a szótő ismétlődésével elért hatás (pl. halálnak
halálával halsz)
anafora: a verssorok elején
található ismétlések (pl. „Az nem lehet, hogy annyi szív…” és „Az nem lehet,
hogy ész, erő…”)
felsorolás: nem rokon
értelmű szavak egymásutánja azonos mondatrészi szerepben. Az erősítés,
sokoldalú megvilágítás eszköze. (Pl. „Szundít a labda, meg a síp,
az erdő, a kirándulás”.)
fokozás: elemei
egymáshoz képest érzelmi vagy értelmi többletjelentést hordoznak. (Pl.: „Száz
vasutat, ezeret! / Csináljatok, csináljatok!”
halmozás: a azonos
szófajú és grammatikai szerepű, főként rokon értelmű szavak egymásutánja az
érzelmi elragadtatás kifejezésére. (Pl. „Künn zúg a vihar és tombol
a tél, nagyokat rikkant az északi szél”)
kötőszóhalmozás
(poliszindeton): a
tartalmi mondanivaló kiemelésére, valamint a kötőszóval jelzett mondat
hangsúlyossá tételére szolgál. (Pl.: „Most tél van és csend és hó
és halál.”)
ellentét: értelmi
és érzelmi nyomatékosítás kedvéért szembeállít a költő egymással ellentétes
jelentésű szavakat, kifejezéseket, mondatokat, szövegrészeket. (Pl.: „Vár
állott, most kőhalom.”)
paradoxon:
látszólagos ellentét, amely a meglepetés erejével hat. Egymást kizáró
valóságtartalmú gondolatok, mondatok összekapcsolása. (Pl.: „Akinek sok barátja
van, annak egy barátja sincs…”)
oximoron: a jelző és a jelzett szó
egymást kizáró ellentéte. Meghökkentő hatást vált ki. Pl.. „édes teher”, „élő
halott”, „forró hideg”.
párhuzam: azonos
vagy hasonló felépítettségű gondolatok egymás mellé állítása. (Pl. „Fölszántom
a császár udvarát, belévetem hazám búbaját.”)
gondolatritmus:
(mondatpárhuzam) ha szavak, szószerkezetek, mondatok ritmikus rendben térnek
vissza. (Pl.: „Az égből dühödt angyal dobolt / Riadót a szomorú földre /
Legalább száz ifjú bomolt, / Legalább száz csillag lehullott, / Legalább száz
párta omolt: Különös, / Különös nyáréjszaka volt.”)
refrén: a
szavak, szószerkezetek, mondatok szabályos visszatérése a versekben. Alkalmas
hangulatok kifejezésére, tartalmi erősítésre.
kihagyás: A
gondolati, érzelmi, hangulati sűrítettség kifejező eszköze. Az író elhallgat,
vagy csak utalásszerűen említ valamit. Hiányos lehet egy kép, egy
mondatszerkezet, egy szöveg kifejtettsége is.
inverzió (szórendi csere): szokatlan
szórend. A nyomatékosítás eszköze. (Pl. a Szózatban: „Hazádnak rendületlenül /
Légy híve, ó magyar…”)
túlzás és kicsinyítés: A hatás kedvéért a
jelenségek mértékét a lehetetlenségig felnagyítja vagy szándékosan kevesebbet
mond. (Pl. „Most látom, milyen óriás ő…” (József Attila: Mama)
megszólítás: a költő elvont fogalomhoz,
természeti jelenséghez, elképzelt allegórikus alakhoz vagy egy másik személyhez
intézi a szavait. (Pl. Csokonai Az estve: „Óh, áldott természet!”)
költői kérdés: olyan kérdés, amelyre nem
vár feleletet a költő, csak nyomatékosítani akarja vele állítását, vagy
gondolatébresztőnek szánja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése