Oldalak

2015. április 16., csütörtök

Műnemek és műfajok



MŰNEMEK ÉS MŰFAJOK


LÍRA
EPIKA
DRÁMA
JELLEMZŐK
Élményt fejez ki
Történetet mond el
Konfliktust jelenít meg párbeszédes formában
Közvetlen beszédmód, vagyis maga a lírai én szólal meg (kiv.: szerepjáték, helyzetdal).
A közvetlen és az imitált beszédmód váltakozik (a párbeszéd mindig imitált, néha az elbeszélő szerepében is egyik szereplőjét beszélteti a szerző).
Imitált beszédmód, vagyis a szerző több különböző szereplőt beszéltet, általuk szólal meg.
Leginkább verses formájú, de van prózavers is, és nem verses szövegek is lehetnek líraiak.
A modern időkben leginkább prózai, de a régi eposzok verses formájúak voltak, s ez ma is lehetséges az epikában
Verses vagy prózai, leginkább színpadi mű, de van könyvdráma is, melyet olvasásra szán a szerző.
MŰFAJOK
Átmeneti műfaj a ballada, mert lírai és verses, a párbeszéd drámaivá, a történetmondás epikussá teszi (pl. Arany: A walesi bárdok)
Átmeneti műfaj a verses regény, mert egyszerre lírai és epikus jellegű (Pl.: Puskin: Anyegin)


Átmeneti műfaj a drámai költemény, mert nem egy központi konfliktus köré szerveződik, hanem egymást követő képekbe rendezve mutat be gondolatokat (pl.: Madách: Az ember tragédiája)
Dal, óda, himnusz, elégia, epigramma, episztola, rapszódia, ars poetica, stb.
Eposz, regény, novella, elbeszélés, karcolat, értekezés, stb.
Tragédia, komédia, tragikomédia, színmű, stb.


LÍRA

Dal: a legszemélyesebb műfaj. A költő közvetlenül szól benne érzéseiről, élményeiről, lelkiállapotáról. Gyakori benne a visszatérő, refrénszerű sor, szerkezete egyszerű, könnyen áttekinthető, világosságát szolgálja a strófikus felépítés (=versszakokra tagolódás) is. Az ismétlés változatos formáival él. Képgazdagság, erős zeneiség jellemzi.
Óda: ünnepélyes, emelkedett hangon énekel meg valamilyen magasztos tárgyat, általános érdekű eseményt, eszményt. Magasrendű, fennkölt témáról szól(pl.: emberiség, haza sorsa, istenek, eszmény, magatartás). Általában alkalmi költemény, formai és terjedelmi korlátozások nélkül.
Himnusz: istent vagy isteni hatalmakat dicsőítő, hozzájuk segítségért fohászkodó, imaszerű ének. Általában közösségi célra születtek, gyakran fogalmazódik meg bennük kérés.
Elégia: Az ókorban gyászdal, később borongós hangulatú lírai költemény. A költő szomorúságát, fájdalmát énekli meg benne, amely a vágyak és a valóság közötti szakadékból fakad. A költő bölcsen tudomásul veszi, amin nem tud változtatni, de vágyakozása, hite megmarad.
Epigramma: eredetileg sírfelirat volt; tömör, bölcs gondolatokat, gúnyt megfogalmazó, általában csattanóra végződő rövid vers.
Episztola: verses levél, amelyet írója valóságos személyhez írt. Tárgya és hangneme változatos lehet.
Ecloga: Idillikus hangulatú pásztorköltemény. A pásztori (bukolikus) környezetben élő vagy arra vágyakozó emberek békés, szelíd világát fejezi ki monológokban vagy dialógusokban, hexameteres formában.
Életkép: A mindennapi élet eseményeit valamely jelenetét bemutató műfaj. Többnyire humoros hangvételű, gyakran merít a népköltészetből.
Rapszódia: olyan lírai műfaj, amit az érzelmek, gondolatok szenvedélyes, szabad áradása jellemez. A költő izgatott lelkiállapotát tükrözi. Szerkezete kötetlen, részeit szabad képzettársítások kapcsolják össze. Ritmusa kötetlen, strófaszerkezete szabálytalan.
Ars poetica: (latin költészettan, költői mesterség, művészi hitvallás) olyan vallomásszerű versek, melyekben a költő a költészetéről vallott nézeteit fogalmazza meg. Vélemény a költészet szerepéről, céljáról, erkölcseiről.
Szonett: (olaszul jelentése: rövid dal) 14 sorból álló bensőséges hangú költemény. Két 4 és két 3 soros strófából áll, általában négyféle rím variálódik benne ölelkező, kereszt-, ill. ráütő formában.

EPIKA
Regény: nagy terjedelmű, kötetlen előadásmódban írt epikai alkotás, mely fordulatos eseményeket, kalandokat beszél el. Cselekménye több ágon fut, rendszerint vannak fő- és mellékszereplői. A szereplők jelleme, érzésvilága a cselekmény közben bontakozik ki. Regényciklusnak vagy regényfolyamnak nevezzük az egymással összefüggő, azonos szereplőket bemutató regényeket. (Pl. Tolkien: A gyűrűk ura) A regények fajtái
1.     a valóság ábrázolása szerint: kalandregény
                                                fejlődési regény
                                                nevelési regény
                                                lélektani regény
                                                eszmeregény
                                                tudatregény
2.     témája szerint:                    történelmi regény
                                           társadalmi regény
                                           életrajzi regény
                                           szerelmes regény
                                           családregény
                                           detektívregény
                                           karrier-művészregény
                                           állatregény
Eposz: Olyan verses, nagyepikai műfaj, amelynek rendkívüli képességekkel rendelkező hőse természetfölötti lényegtől támogatva az egész közösség sorsára nézve jelentős tettet visz véghez. Verselése az ókorban időmértékes. (pentameter vagy hexameter) (Pl. Homérosz: Iliász, Odüsszeia, Zrínyi: Szigeti veszedelem)
Komikus eposz: kicsinyes, nevetséges eseményt énekel meg a szerző az eposzra jellemző ünnepélyes, szigorú formai előírások szerint. (pl. Petőfi: A helység kalapácsa)
Mese: A legősibb műfajok egyike. Csodás, valószerűtlen elemekkel átszőtt, általában kitalált térben és időben játszódó történet.
Novella: kisepikai műfaj. Rendszerint egyetlen, rövidre fogott, de nagyon jellemző eseményt mond el. A történet gyakran hoz sorsfordulatot. A hős kevéssé, csak 1-2- vonásában jellemzett.
Elbeszélés: kisepikai műfaj. Hasonló a novellához, csak ráérősebb elbeszélő módú.
Elbeszélő költemény: Verses formában írt elbeszélés. Témája, előadásmódja sokféle lehet. (Pl. Petőfi: János vitéz, Arany: Toldi)
Anekdota: rövid, szórakoztató, csattanóra végződő kis elbeszélés, amely 1-1 történelmi személy vagy esemény mulatságos jellemzését adja. (Írtak ilyeneket: Boccaccio, Mikszáth, Jókai)

DRÁMA

Tragédia: drámai műfaj, főhőse jellemével, cselekedeteivel messze felülmúlja az átlagembert, mert bukása csak így válhat nagy jelentőségűvé, s így válhat forrásává a néző felemelő érzésének. A tragikus hős kompromisszumra nem hajlandó, eszméihez és elveihez a végsőkig ragaszkodik. Sorsa az elbukás. (Shakespeare: Hamlet; Sophokles: Antigone.)
Komédia: kisszerű emberek, kicsinyes emberi tulajdonságok ütköznek össze benne egymással vagy a körülményekkel. Általában leleplezéssel zárul, a komikus konfliktus megoldása többnyire szerencsés. A komikus hős nem kiemelkedő ember, hibái, tévedései általánosak. A komikus típusától függően helyzetkomikumra, illetve jellemkomikumra épül. (Moliere.)
Színmű: olyan drámai műfaj, amelyben a konfliktus a hős elbukása nélkül oldódik meg, hangulata változatosabb, a részletekbe több komikus vegyül. (Miller, Csehov)
Tragikomédia: olyan drámai műfaj, amelyben jelen van a drámai szituáció, de hiányzik a tragikumot kibontakoztató személyiség. (Dürenmatt)
Abszurd dráma: szereplői egyre inkább lehetetlen lények, akiknek nincs más tudatos törekvésük, emberi kapcsolatokra és közösség alakítására képtelenek. (Beckett)

ÁTMENETI MŰFAJOK

Ballada: költői műfaj, egyesíti magában a líra, epika és dráma tulajdonságait. „Tragédia dalban elbeszélve”. Lírai vonása a dal műfajú megformálás, a költői sűrítés; epikai vonás, hogy összefüggő történetet mond el; drámai a párbeszédes formája és a cselekménye, amely csak egy jelenetből áll. Fontos sajátosság a lelkiállapot gazdag rajza. Formája mindig verses. Kötött strófaszerkezet, az ismétlések gazdag változata jellemzi.
Verses regény: Olyan regény, amely lemond a cselekményességről, és a hős lelkivilágának, érzelmeinek ábrázolását állítja a középpontba. Fokozottan jelen van benne a szubjektivitás. Az ábrázolás eszköze a belső monológ, az E/1-es előadásmód, a levélforma.
Drámai költemény: elsősorban olvasásra szánt mű. A tragédiához van közel, de jelentős szerephez jutnak benne költőien megfogalmazott filozófiai gondolatok. Hőse az „örök ember”, aki a világegyetem erőivel áll szemben. (Madách: Az ember tragédiája)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése