1922 szeptemberében jelentek meg először
nyomtatásban versei a szegedi Színház és Társaság című folyóiratban. Ez
év elején ismerkedett meg Juhász
Gyulával, aki támogatta őt. 1922 decemberében
megjelenhetett első verseskönyve, a Szépség
koldusa, ugyancsak Szegeden. A következő év tavaszán a Nyugat is közölte három
versét. 1923 elején otthagyta a gimnáziumot, de tanárainak kérésére befejezte
tanulmányait magántanulóként. 1923 decemberében Budapesten le is érettségizett.
A makói évek során a nyarakat is munkával töltötte: házitanító, csősz. Komorabb
tény, hogy első – kilencéves korabeli – öngyilkossági kísérletét újabbak
követték, ezeket elsősorban a szeretethiány, az árvaságérzet motiválta.
1924 őszén a szegedi egyetem bölcsészkarának hallgatója lett magyar–francia–filozófia szakon. 1925 januárjában megjelent Nem én kiáltok című kötete, majd
hamarosan a hírhedtté vált Tiszta
szívvel vers is, amely miatt Horger Antal nyelvészprofesszor eltanácsolta a tanári pályáról.
Első kötete, a Szépség koldusa (1922) még az
érzelmi forrongásainak korszakát élő fiatalembert mutatja. A formákat korához
képest már biztosan kezeli, de versein erősen érződik a Nyugat költőinek,
Adynak, Kosztolányinak és különösen Juhász Gyulának a hatása. A következő
években még sokáig ír verseket a nyugatosok modorában is, de hamarosan
ráeszmél, hogy ő mégsem azonos a „szépség koldusá”-val, s a nyugtalan
önkeresés időszaka következik. Új lehetőségeket jelentett számára Walt Whitman
szabadverseinek és az avantgárd (Kassák Lajos) törekvéseinek megismerése.
Nem én
kiáltok (1924)
Expresszionista→verbális stílus (igék túlsúlyban),
felkiáltó-felszólító jelleg, dinamizmus. Szürrealista is.
Költői program: a lírai én feltartóztathatatlan, elemi
erejű változás közeledtét jelzi - ezt jeleníti meg apokaliptikus képekben
(avantgarde hatás). A költő egy a tömeggel, a társadalommal.
A megőrült sátán menekülésre késztet, az én kozmikus
megváltásra vár – az emberek közössége az út. A makro-és mikrokozmosz egységes,
rendezett.
„Ó, gépek, madarak, lombok, csillagok!” Ezek a fogalmak később J. A. költői
világának jellegzetes motívumai lesznek, ahogy a tisztaságot, átlátszóságot,
ártatlanságot kifejező forrás, üveg, gyémánt, fürösztés
is.
Költői pályájának legtermékenyebb
évei ezek: versei számát tekintve 1922 és 1925 között írta műveinek mintegy
felét. A szabadvers, az expresszionizmus és szürrealizmus mellett - részben a húszas
évek újnépiességének, Erdélyi József népi lírájának hatására - József Attila a
népköltészetet, a népdalok tiszta hangját is felfedezi a maga számára.
Kertész leszek, Istenem, Mikor az
uccán átment a kedves
Megjelenik a lírai énnek a társadalmon kívüli,
csavargó, lázadó embert idéző szerepjátszása is.
Tiszta szívvel (1925)
-
Népies hang,
nagyfokú személyesség
-
Egy nemzedék
léthelyzete, életérzése jelenik meg→lázadás
-
Hiány
leltára, mely jelképes egységgé alakul
-
Az adott
társadalmat megtagadja
-
Hangsúlyos
életrajzi elem az éhezés
-
Tagadás:
fellázad, a személyes igazságszolgáltatást választja
-
Hangsúlyos
motívum a tisztaság
-
Az általános
emberi értékek a fontosak
-
Ütemhangsúlyos/magyaros
verselés (4I3, 3I4)
Tiszta
szívvel: 1925-ben
írta, híres-hírhedt verse ez (bíróság, Horger). A fiatal költő önjellemzése,
életérzésének megfogalmazása. Népdal formában írt költemény, ütemezése,
rímképlete a népdalok hangulatát idézi, mondanivalójában azonban nem a népdalok
egyszerűsége, hanem inkább az anarchisták lázadása a jellemző. Végtelenül
elkeseredett, reménytelen költő verse. Az első hat sor tagadásai (tizenegyszer
fordul elő a se szócska, előfordul még a nem és a nincsen szócska is). Ezek a
negatívumok fejezik ki a költő kilátástalan sorsa miatti elkeseredettséget. A
következőkben (7 – 12 sor) a mindenre képes elkeseredés, az anarchista lázadás
hangján szólal meg. Villon elkeseredett hangjára emlékeztet ez a rész. Az
utolsó versszak (a 13-ik sor) a jövőre utal, a lehetséges megoldás, tettének
következménye, a büntetés és a halál utáni bosszú jelenik meg itt. A dacos
lázadó hang itt vált át önsajnálatba, csendes panaszkodásba. Ezt fejezi ki az
utolsó versszak, lírai jelzői (Halált hozó fű, gyönyörű szép). A lázadó indulat
kifejezését a vers zenei elemei is szolgálják, vidám népdalritmus (felező
hetesek, kétütemű hetes sorok), a belső rímek, alliterációk, hangismétlések,
pattogó vidám zenét adnak a költeménynek, ez ellentétben van reménytelenséget
kifejező mondanivalóval.
Költészete a 20-as évek végén
Klárisok (1928) – dal
A
kláris jelentése: gyöngysor.
Vágó
Márta iránti szerelme ihlette. Mi
jellemezte ezt a szerelmet?
Németh
Andor író szerint: „igazán esztelenül szép zenei hatású költemény” – mert a
vers zenéje és költői képei újra és újra köröket idéznek, valami körbe járó,
lebegő táncra emlékeztetnek.
Hány szakaszból
(versszakból) áll a vers? Hogyan jelennek meg a körök az egyes versszakokban?
Az
első szakasz három képe (klárisok, békafejek, báránygané) is kört idéznek, de
ellentét is van közöttük Milyen
képzet társítható a gyöngyhöz és mire asszociál az ember, ha azt hallja:
békafej, báránygané?
A második versszakban
mi idézi fel a köröket? Ezek közül mi kapcsolódik a tisztasághoz és melyik közönséges, durva, földi kép?
Mi a jelentése, ha
valakinek kenderkötél kerül a nyakára? Miért jelenhet meg egy ilyen motívum egy
szerelmes versben?Mit fejezhet még ki a kláris-kenderkötél ellentét?
A
kritikusok szerint a 3. és 4. versszak tükörképe az első kettőnek. Melyik két verssor idézi fel bennünk a
tükröződő képet?
Miért érezhetjük
groteszknek ezt a verset? (groteszk=esztétikai
minőség, a rút, torz, félelmet keltő vonások ötvöződnek
benne mulatságos vagy kedves elemekkel)
Mit
sugall ez a sok ellentét a versben ennek a szerelmi kapcsolatnak az
ismeretében? (bár a Márta-
szerelem harmonikus időszakában íródott, a kölcsönös vonzalom idején, a költő
„érezte”, hogy ennek a kapcsolatnak nincs jövője.) Miért?
MEDÁLIÁK
(1927-28)
Versciklus. Darabjai a népdalokat idéző
rövid művek. Látszólagos egyszerűségük ellenére nehezen értelmezhető (átvitt
értelmű) a mondanivalójuk. Mellékcélok nélküli tiszta költészet.
A címben szereplő szó emlékérmet,
érdemrendet jelent, valamint nyakba, láncra vagy falra akasztható emléktárgyat,
arcképet tartalmazó ékszert, amely díszes, értékes (arany) tokban rejlik. Van
ennek az emléktárgynak népi, egyszerű változata is, a magyar nyelvi forma – medália –
erre is utal.
Már megjelenésekor voltak, akik teljesen
elutasították, néhányan viszont összegző érvényűnek tartották akkor is. Ma is
van, aki szerkezetileg megoldatlannak érzi a ciklust. Más talányversnek, ismét
más a világfájdalom szürrealista kifejezésének véli. Többen tekintik
számadásversnek s miniatűr vers egészek sorozatának.
A Medáliák végső
változatában „születésnapi” számvetés is: a „huszonhárom király”, illetve
„kölyök” az
életkorra utal, s alighanem az is, hogy a mű éppen 23 négysoros szakaszból áll.
NEM ÉN KIÁLTOK
Nem én
kiáltok, a föld dübörög,
Vigyázz, vigyázz, mert megőrült a sátán, Lapulj a források tiszta fenekére, Símulj az üveglapba, Rejtőzz a gyémántok fénye mögé, Kövek alatt a bogarak közé, Ó, rejtsd el magad a frissen sült kenyérben, Te szegény, szegény. Friss záporokkal szivárogj a földbe - Hiába fürösztöd önmagadban, Csak másban moshatod meg arcodat. Légy egy fűszálon a pici él S nagyobb leszel a világ tengelyénél. Ó, gépek, madarak, lombok, csillagok! Meddő anyánk gyerekért könyörög. Barátom, drága, szerelmes barátom, Akár borzalmas, akár nagyszerű, Nem én kiáltok, a föld dübörög.
1924 első
fele
|
TISZTA SZÍVVEL
Nincsen
apám, se anyám,
se istenem, se hazám, se bölcsőm, se szemfedőm, se csókom, se szeretőm.
Harmadnapja
nem eszek,
se sokat, se keveset. Húsz esztendőm hatalom, húsz esztendőm eladom.
Hogyha nem
kell senkinek,
hát az ördög veszi meg. Tiszta szívvel betörök, ha kell, embert is ölök.
Elfognak
és felkötnek,
áldott földdel elfödnek s halált hozó fű terem gyönyörűszép szívemen.
1925.
március
|
KLÁRISOK
Klárisok a
nyakadon,
békafejek a tavon. Báránygané, bárányganéj a havon.
Rózsa a
holdudvaron,
aranyöv derekadon. Kenderkötél, kenderkötél nyakamon.
Szoknyás
lábad mozgása
harangnyelvek ingása, folyóvízben két jegenye hajlása.
Szoknyás
lábad mozgása
harangnyelvek kongása, folyóvízben néma lombok hullása.
1928 nyara
|
MEDÁLIÁK
(RÉSZLET) 11 Huszonhárom király sétál, jáspiskorona fejükben, sárga dinnyét edegélnek, új hold süt a balkezükben. Huszonhárom kölyök császkál, csámpás sityak a fejükben, görögdinnyét szürcsölőznek, új nap lángol jobbkezükben. 12 Az eltaposott orrú fekete, a sárga, kinek kékebb az ege, a rézbőrű, kin megfagyott a vér és a lidércként rugódzó fehér - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -1928 |
Édesapja József Áron egy romániai bánáti szappanfőző munkás, édesanyja, Pőcze
Borbála egy parasztlányból lett mosónő volt. József Attila
Budapest egyik szegény kerületében született, Ferencvárosban.
Két idősebb nővére Eta és Jolán volt.
József Attila 3 éves volt, mikor édesapja elhagyta a családot.
Hihetetlen szegénységben és nyomorban éltek, az édesanya nagyon nehezen
tudta eltartani a három gyereket és fizetni a lakbért. Végül a két
kisebb gyereket, Attilát és Etelt a Gyermekvédő Liga gondjaira bízta,
akik 1910-ben nevelőszülőkhöz adták őket Öcsödre, ahol József Attila egy
farmon dolgozott cserébe az ellátásért. A nevelőszülei Pistának hívták,
mondván, hogy nincsen olyan név, hogy Attila.
1912-ben a gyerekek hazaszöktek
Budapestre édesanyjukhoz, ahol bár együtt voltak, továbbra is nagy
szegénység vette őket körül. Édesanyja.
1919-ben bekövetkezett halála után
József Attilát sógora, Makai Ödön vette szárnyai alá. Egy jó
középiskolába járatta Attilát, aki később a szegedi Tudományegyetemre
jelentkezett, hogy középiskolai tanár lehessen. Az egyetem elutasította,
amikor Horger Antal a provokatív versei miatt a tanításhoz
alkalmatlannak nyilvánította.
Ettől a ponttól kezdve megpróbálta
saját magát fenntartani abból a kis pénzből, amit a saját versei
publikálásával keresett. A skizofrénia jelei mutatkoztak rajta, ami
miatt pszichiáterek is kezelték. Soha nem nősült meg, de gyakran
beleszeretett az őt kezelő nőkbe.
1937-ben, Balatonszárszón,
vonatbalesetben halt meg. A legszélesebb körben elfogadott nézet, hogy
József Attila öngyilkos lett, de akadnak olyan szakértők, akik állítják,
hogy pusztán baleset történt.
József Attila nemzetközi szinten a
legismertebb a modern magyar költők közül. Verseit számos nyelvre
lefordították, műveit a világ számos országában tanítják irodalom
órákon.
Verseskötetei:
A szépség koldusa (1922)
Nem én kiáltok (1925)
Nincsen apám, se anyám (1929)
Döntsd a tőkét, ne siránkozz (1931)
Külvárosi éj (1932)
Medvetánc (1934)
Nagyon fáj (1936)
Nem én kiáltok (1925)
Nincsen apám, se anyám (1929)
Döntsd a tőkét, ne siránkozz (1931)
Külvárosi éj (1932)
Medvetánc (1934)
Nagyon fáj (1936)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése