Oldalak

2015. április 15., szerda

Érvelés feladatok a korábbi érettségi feladatsorokban



ÉRVELÉS 
szövegalkotás feladatok a korábbi érettségiken és néhány feladatgyűjteményben

2005. május
A kezdetektől napjainkig a női sorsoknak számos nagyhatású irodalmi példáját ismerjük – Antigonétól, Júliától a romantikus hősnőkön át a mai nőfigurákig.
Olvassa el figyelmesen Kaffka Margit (1880-1918, költőnő) véleményét! Érveljen az írónő felfogásának igazságtartalma mellett vagy ellen! Példákat a magyar- és világirodalomból egyaránt meríthet! Érvelő esszéjének adjon címet!
„Egészen külön mítoszvilága, mondaköre és irodalma van az „ember” történetén belül az asszonyi sors különarcú tragikumának, amit e néhány szomorú szóban lehetne összefoglalni: tehetetlenség és epedés, lekötöttség, várás, félés, tűrés, - szívós és gyötrődő erőfeszítések a passzivitásból kitörésre (…) – a másik oldalon néhány elbűvölően gyönyörű életremeklés – (…) A legújabb idő – úgyszólva a szemünk láttára nagy és hirtelen, válságos változásokat hozott az asszonyi lélekben; kifejlődött a new-woman (az új nőideál), az új asszony kétségtelenül értékes és egyre terjedő típusa.” (Kaffka Margit: Az asszony ügye 1913)

2005. október
Dr Kovács Ildikó Lenke háziorvossal és iskolaorvossal egy 2005-ben készült interjúból idézünk.
Olvassa el figyelmesen az interjú részletét!
Valóban keveset foglalkozik az iskola az emberi lét fontos kérdéseivel? Fejtse ki véleményét! Álláspontját támassza alá érvekkel! Kifejtésében legalább két-három példa alapján térjen ki arra, mit adhat az irodalom olvasása az emberi érzelmek átéléséhez, megértéséhez! A magyar és a világirodalomból egyaránt meríthet! Írásának adjon címet!
„(…) általában az iskolában az iskolából hiányolom, hogy nem foglalkozik eleget az élet fontos kérdéseivel, többek között az egészséggel. Ez a mai ember életszemléletéből fakad. Az emberek nem, vagy csak nagyon esetlegesen foglalkoznak az élet értelmével, az élet és halál kérdésével, nem érintik meg őket igazán a szegények, a nagyon mélyen lévők gondjai, kevés bennük az együttérzés, kevéssé izgatja őket a világ leszakadt térségeiben élők sorsa. A világ a tudatos létre koncentrál, a tudatos lét problémái uralnak mindent. Pedig az embernek van érzelmi élete is. A világ ma úgy tesz, mintha mindenre lenne racionális magyarázatunk, mindennek lenne eleje és vége. Ha problémánk adódik, azt gondoljuk, hogy a szakember kitalálja a racionális megoldást, s ezzel tovább is léphetünk. Ebben az életszemléletben nem igazán várható el az iskolától, hogy másképpen gondolkozzon, legyen olyan tantárgy, amelyben az ember érzelmi, nem mindenben tudatos, intuitív lényként is megjelenik. Jó lenne, ha ez a nem racionális emberi lét is teret kapna az iskolában, mert akkor esély lenne arra, hogy életszemléletünk megváltozzon. Így valószínű, hogy kevesebb gondunk lenne a testünk s még inkább a lelkünk egészségével.”



2006. február
Nagy hatású irodalmi művek gyakran szolgálnak alapjául mozgóképes alkotásoknak. Az alábbi megállapítás figyelembevételével fejtse ki véleményét: lehetséges-e sikeres és egyenrangú párbeszéd a különböző művészeti ágak között! Érvelő esszéjében hivatkozzon irodalmi alkotás adaptációján alapuló filmes élményére! Kifejtésében legalább két példára utaljon! Írásművének adjon címet!
„(…)minden remekmű megfilmesíthetetlen. (…) A filmtörténet tanúsága szerint kanonizált irodalmi szövegből egészen ritka esetben formálódott csak jó film – az eredetivel egyenértékű pedig, akár a fehér holló.” (Báron György filmkritikus)

2006. május
Az alábbi szöveget Umberto Ecotól idézzük A rózsa neve című nagysikerű regényéhez írt széljegyzetekből.
Olvassa el figyelmesen a szöveget! Fejtse ki véleményét Eco gondolatairól! Érvelő esszéjében irodalomolvasóként fogalmazza meg, miben ért egyet és miben cáfolja a regények címadásáról írottakat! Kifejtésében értelmezzen legalább három-négy magyar és/vagy világirodalmi példát a mű címe és az olvasó várakozása szempontjából! Írásának adjon címet!
„A szerző nem értelmezheti a saját művét, hiszen éppen azért írt regényt, hogy az maga gerjessze az értelmezéseket. Csakhogy e nemes szándék megvalósításának már az is mindjárt útját állja, hogy a regényhez címet kell választani.
A cím sajnos máris az értelmezéshez ad kulcsot. Nehéz ellenállni az olyan címek sugallatának, mint a vörös és fekete vagy a Háború és béke. Leginkább a Copperfield Dávid vagy a Robinson Crusoe-szerű címek vannak tekintettel az olvasóra, de azért a címszereplőre való utalás is jelenthet illetéktelen szerzői beavatkozást. A Goriot apó az olvasó figyelmét az öregapóra tereli, holott a regény Rastignac vagy Voutrin (…) eposza is. Talán a Dumas-féle tisztességes tiszteletlenség a legjobb, hiszen nyilvánvaló, hogy a három testőr valójában a negyediknek a történetét beszéli el.”

2006. október
„De ifjú kedvem forró vágya más:
Jövőmbe vetni egy tekintetet.
Hadd lássam, mért küzdök, mit szenvedek.”
(Madách Imre: Az ember tragédiája. Harmadik szín)

A jövő kutatása, a jövő megismerésének vágya vélhetően egyidős az emberiséggel, a különféle jövőképek bemutatása műalkotásoknak is gyakori tárgya. Mutassa be két mű (pl. regény, dráma, film, lírai alkotás) jövőről alkotott elképzeléseit! Szeretné, ha ezek beteljesednének? Miért igen, miért nem?

 2007. május

Az Ön megítélése szerint véglegesen kiszoríthatják-e az elektronikus adathordozók a hagyományos könyveket? Vagy a kétféle médium kölcsönösen fel is erősítheti az olvasói/felhasználói érdeklődést? Milyen előnyei és hátrányai vannak a szövegek e kétféle megjelentetésének? Az alábbi gondolatokat is figyelembe véve, érvekkel alátámasztva fejtse ki véleményét!

„A tapasztalatok szerint a médiaváltás nem azt jelenti, hogy az új médium automatikusan eltörli a régit. Igen gyakran fellépnek váratlan kölcsönhatások, s olyan szinergikus kapcsolatok jönnek létre, amelyek először világítanak rá a látszólag túlhaladott médiumokban rejlő bizonyos lehetőségekre és értékekre. Például a posta nem kevesebb hasznát látta a telefonnak, mint a film a televíziónak vagy a könyv az újságnak (és megfordítva). (…) Bármelyik CD-ROM – a maga imponáló tárolókapacitásával – nemcsak a könyvek teljesítőképességének határait demonstrálja, hanem egyúttal azt is, hogy a könyvet mint olyat miben nem tudja felülmúlni egyetlen más új médium sem.” (Mitől beteg a könyvforgalmazás?)

2007. október
 Az irodalmi művek folytatásokban való közlése nem új keletű jelenség a kultúrtörténetben. A televíziózás elterjedése óta a sorozatok egyre nagyobb teret nyernek, és a legnézettebb időpontokban adják őket. Milyen okokkal magyarázható a folytatásos közlés, a sorozatok sikere? Véleménye megformálásában vegye figyelembe az alábbi gondolatokat is!

„A folytatás igézete. Nem arról van szó, mint talán kezdetben hittük, hogy technikai okokból kell felszeletelni a túl hosszú közleményt kiadványokban vagy bármifajta közlési módban. És nem is csak a várakoztatás, a felfüggesztett feszültség kezdetleges, de örök trükkje hat ránk. Van itt valami más is a sorozatok lélektana körül, amit nem könnyű megközelíteni. Talán nem is a várakozás feloldását akarjuk elsősorban, a cselekmény erre vagy arra dőlését, hanem a várakozást magát [...].” (Nemes Nagy Ágnes: A folyt. köv. varázsa)

2008. május
A 20. század eleji művészek, gondolkodók egyfelől üdvözölték a gépek megjelenését a mindennapokban, másfelől már féltették az emberiséget a technika uralmától. Napjainkban az a kérdés, milyen arányban nyerünk vagy veszítünk azáltal, hogy egyre kevesebb tevékenységet végzünk személyesen, egyre több a készen kapott technikai és kulturális elem a hétköznapjainkban. Ön szerint nyerünk vagy veszítünk ezzel? Példákat is tartalmazó érvelésében hivatkozzon az alábbi szövegre!

„Arra kérem a jövőt – bár elkéstem már ezzel is –, hogy könyörüljön legalább az ajtóknak és az ablakoknak; hagyja meg őket kézzel nyithatónak. Mert milyen világ is az, ahol nem lehet az ablakot mohón kitárni s úgy nyitni ajtót, hogy annak lendülése – és nyikorgása – helyettünk kimondja: alig győztelek várni.” (Ancsel Éva Összes bekezdése, 1999)



2008. október
Miként él tovább a Biblia, a bibliai hagyomány a későbbi századokban, művelődéstörténeti korszakokban? Érezhető-e hatása korunk művészeti életében, mindennapjaiban? Legalább három nyelvi-kulturális jelenség, mű bemutatásával fejtse ki véleményét! Érvelő esszéjében vegye figyelembe az alábbi gondolatokat is!

„A Biblia, mint a történelmi múlt minden más emléke, átnyúl a keletkezése óta eltelt évszázadokon, s van mondanivalója korunk embere számára is. Nemcsak a kutatók, nemcsak a hívők, hanem az elvilágiasodott, már nem vallásos olvasó számára is. Költői alkotásai, a benne felhalmozott bölcsesség nemcsak esztétikai élvezetet nyújt, nemcsak elgondolkoztat, de csodálatra is készteti olvasóját, akárcsak a Homérosz nevéhez fűzött Iliász vagy Odüsszeia. Talán még inkább, minthogy kulturális örökségünk jó része is viseli hatásának nyomait.” (Poór József: Rövid bevezetés a Bibliába)

2009. május
Az alábbi interjúrészletben Spiró György, kortárs író az irodalomolvasás és az írás mai helyzetéről fejti ki véleményét.

„A nyelvvel kapcsolatban különben az jut eszembe, hogy a magyar irodalom veszélyben van, mert rohamosan csökken az olvasók száma a fiatal generációkban. Régóta tanítok egyetemen, ott is látom. A baj az, hogy az általános iskolában nem szerettetik meg az olvasást a gyerekekkel. Meggondolandó, nem kéne-e átírni egy csomó régi nagy magyar művet, például Jókai regényeit, hogy lehessen őket élvezni. A szavak felét a mai gyerekek nem értik.”

Érveljen a Spiró György által felvetett problémák mellett és/vagy ellen! Hivatkozzon olvasmányélményeire, olvasói tapasztalataira is!

2009. október
Miként él tovább az antik görög-római kultúra a későbbi századokban, művelődéstörténeti korszakokban? Mennyiben érezhető a hatása korunk kulturális életében és a mindennapokban? Néhány jelenség, mű bemutatásával fejtse ki véleményét! Érvelő esszéjében vegye figyelembe az alábbiakat is!

„Az utókor végtelenül sokat tanult a görögöktől. (...) Sokkal többet tanult, mint az ember gondolná, valószínűleg még annál is sokkal többet, amennyiről a tudósok máig számot tudnak adni. Minden, ami megfogalmazás, minden, ami forma, végső gyökereiben a görögöktől ered. Ha írunk, ha beszélünk, sőt ha érezünk és érzésünk a káoszból kilépve formát önt bennünk – magunk-tudatlanul mindig a görögökre emlékszünk.”(Szerb Antal: A világirodalom története)

2010. május
„– Az író nem csak saját családjának életét éli, nem csak egyetlen otthonba bejáratos. Én azt hiszem, regényhőseid jellemére, sorsára is visszahat az otthon, amelyben élnek, pontosabban – amit teremtesz köréjük.– A hőshöz olyannyira hozzátartozik az otthona, hogy én hozzá sem tudok kezdeni a regényíráshoz, amíg nem ismerem. Többnyire mérnöki pontossággal alaprajzot készítek, amelybe berajzolom az ajtókat, a bútorokat is. Mire írni kezdek, már pontosan tudom, ki milyen tárgyi és szellemi környezetben él. [...]” Otthon. In: Ne félj! Beszélgetések Szabó Magdával.

Mi a jelentősége a térnek, a tárgyi környezetnek a műalkotásokban és a hétköznapi életben? Jellemző-e környezete egy valódi, illetve kitalált személyre; jellemezhető-e egy valódi, illetve kitalált alak a környezetével? Érvelő fogalmazását irodalmi példákra alapozza!

2010. október
Szókratész óta ismerünk elképzeléseket arról, hogyan kell boldogan élni, de csak néhány évtizede vizsgálják ezt a kérdést tudományos módszerekkel – derül ki az alábbi szövegrészletekből. A szövegben megnevezett boldogság-okok közül melyekkel tud azonosulni, és/vagy melyekkel nem? Érvelésében használjon fel irodalmi példákat is!

Adrian White, a leicesteri egyetem szociálpszichológusa 2006- ban boldogságtérképet állított össze a világ 178 államáról. A legboldogabb országoknak Dánia, Svájc és Ausztria találtattak, a legboldogtalanabbaknak pedig a Kongói Köztársaság, Zimbabwe és Burundi. Magyarország a lista 107. helyén szerepelt. A térképhez írott tanulmányban a kutató arra a következtetésre jutott, hogy a boldogság leglényegesebb feltételei: a jövedelmi színvonal, az egészségügyi ellátás színvonala, az oktatás, az erős közösségi szellem és a természet, a környezet, a táj szépsége. Szociálpszichológusok vizsgálták a boldog emberek személyiségvonásait is, és a következő néhány közös vagy jellemző személyiségvonás fontosságát emelték ki: A boldog ember élete önmegvalósító, teret enged személyisége fejlődésének. Életvezetésében fontosak az örömforrások, tud és mer is örülni. Szívesen segít másokon. Kerüli a reménytelen álmokat. A társas kapcsolatokat ápolja, mert a társas lét a boldogság egyik alappillére.
A Michigan Egyetem társadalomtudományi kutatócsoportja azt vizsgálta, hogy 1981 és 2007 között 52 országban hogyan változott az emberek boldogságának mértéke. A kutatásvezető szerint az emberek elégedettsége és a demokrácia, valamint a béke között szoros összefüggés van. A boldogság érzetének legfontosabb meghatározója az emberi szabadság, a választás arról, hogy az egyén hogyan élje az életét.
(Forrás: www.origo.hu/2006. júl. 28; hírextra, 2008. 07.01.; www.ugyvezeto.hu 2008.10. 28.)

2011. május
Az emberi magatartásformák, az emberi természet bemutatása az irodalmi művek állandó tárgya. Az alábbi Szophoklész-idézetet is figyelembe véve, fejtse ki véleményét az emberi természet sokszínűségéről! Érvelő esszéjében három, különböző kultúrtörténeti korszakban megjelenített, tanulmányai során megismert irodalmi alak magatartásformájára hivatkozzon!

„Sok van, mi csodálatos, / De az embernél nincs semmi csodálatosabb, / Ő az, ki a szürke / Tengeren átkel, / A téli viharban / Örvénylő habokon [...] / Lakhatatlan szirteken / Tűző nap forró sugarát s a fagyot / Kikerülni ügyes, mindenben ügyes, / Ha akármi jön, ám a haláltól / Nem tud menekülni, / De gyógyírt a nehéz nyavalyákra kigondol. / Ha tud valamit valaki, / Mesteri bölcset, újszerűt, / Van, ki a jóra, van, ki gonoszra tör vele.”

Forrás: Szophoklész: Antigoné. Trencsényi-Waldapfel Imre fordítása. In: Görög drámák. Európa Könyvkiadó, 2004. 53–54.

2011. október
A remekművek vagy a népszerű alkotások visznek-e közelebb az irodalom, az olvasás megszeretéséhez? Legalább három irodalmi alkotás bemutatásával és értékelésével fejtse ki véleményét! Érvelésében vegye figyelembe az alábbi megállapítást is!
„Annyi bizonyos, hogy az iskolában mind a mai napig a humanista tradíció irodalom-felfogása érvényesül, tehát hogy kizárólag a klasszikusokat kell tanítani. [...] Hankiss Elemér még az 1970-es évek elején tette szóvá a „remekművek terrorját”, azt, hogy a gyerek az iskolában csupa kiválósággal találkozik. Meglehetősen fárasztó dolog állandóan lábujjhegyen járni.”
Forrás: Veres András: Az irodalomtörténet védelmében (A gimnáziumi magyartanítás elméleti dilemmáiról). www.freeweb.hu/magyartanarok/Veres_A_Kritika.html - 129k -

2012. május
„[...] elegem van azokból az emberekből, akik meghalnak egy eszméért. Én nem hiszek a hősiességben, mert tudom, hogy az könnyű dolog, és rájöttem, hogy gyilkos.”

Forrás: Albert Camus: A pestis. Bp., Magvető, 1962. 188.

Albert Camus regényének hőse állást foglal a heroikus életfelfogással, magatartással szemben. Fejtse ki egyetértő és / vagy vitázó véleményét erről az álláspontról! Érvelésében mutasson be három olyan irodalmi alakot, akinek a magatartásával alá tudja támasztani megállapításait!

2012. október
Fejtse ki véleményét az alábbi idézettel kapcsolatban! Három, különböző műnemű (lírai, epikai, drámai) alkotásra hivatkozva érveljen a gondolat érvényessége és / vagy vitathatósága mellett! Érvelő esszéjéhez a tanulmányai során megismert magyar és világirodalmi alkotások közül egyaránt meríthet!

„Szerelemre születtünk. Ki merné azt állítani, hogy nem arra születtünk e világra, hogy szeressünk? Hiába áltatjuk magunkat, minden pillanatban szeretünk; még akkor is, ha olyan dolgokkal foglalkozunk, amelyeknek látszólag nincs közük a szerelemhez. A szerelem titokban ott búvik mindenben, és az ember képtelen rá, hogy szerelem nélkül éljen.”

Forrás: Blaise Pascal: Értekezés a szerelem szenvedélyéről. Osiris, 1999, 211. Fordította Tímár Andrea. A feladathoz igazított szöveg.

2013. május
Ha utazunk, akkor eszünkbe sem jut a szó szoros értelmében vett tanulás: úgyszólván mindent, amit az utazás során megismerünk, megismerhetnénk utazás nélkül is, nemegyszer alaposabban; a régi latin mondás is azt tartja, hogy „eget s nem elmét változtat, aki a bölcsességet a tengeren túl keresi”. Nem, egyáltalán nem a tudásért utazunk. De nem is azért, hogy megszabaduljunk a napi gondoktól és elfelejtsük a bajainkat, minthogy egy másik latin szentencia szerint„a sötét gond ottül a lovas mögött”.

Forrás: Leszek Kolakowski: Kis előadások nagy kérdésekről. Az utazásról. Pályi András fordítása. Európa Kiadó, Budapest, 1998.

Miért vált az utazás epikai művek gyakori cselekményszervező elemévé? Miért indítják útnak hőseiket a regényírók, novellisták? 3-4 epikai mű bemutatása alapján foglalja össze álláspontját! Kifejtésében vegye figyelembe a felvezető szöveg állításait az utazás lehetséges céljáról, céljairól!

2013. október
Olvassa el figyelmesen Kölcsey Ferenc alábbi gondolatát! Foglaljon állást, mennyiben tekinti érvényesnek az intelmet napjainkban is! Érvelésében hivatkozzon legalább három, különböző irodalmi alkotásra!

„A bölcsesség legnagyobb mestere az élet; azonban gyakran felkeresd a rég elhúnytakat is, kik tanulások, vizsgálatok s tapasztalatok által gyűjtött kincseiket a maradék számára könyveikbe letették. De jusson eszedbe: a könyvek száma végetlen, a te éveid pedig végesek, s óráidat s napjaidat oly sok egyéb foglalatosság kívánja magának. Mint az üres beszédű társalkodót, úgy kerüld a tartalmatlan könyveket. [...] Célt és véget nem tudó olvasás rest életnek vagy következménye, vagy szerzője: nyavalya az, mely a való élet gyökereit elrágja...”

Forrás: Kölcsey Ferenc: Összes költeményei. Nemzeti hagyományok. Parainesis. Osiris, 2008. 220.

2014. május
Korunkban terjed egy olyan mozgalom, amely igyekszik a kapkodó, türelmetlen életmóddal szembeszegülve az olvasásban is lelassítani a tempót. Ez a lassú olvasás (slow reading) mozgalma. Követői ragaszkodnak ahhoz, hogy elegendő időt szánjanak az irodalmi művek olvasására. Mit gondol a lassú olvasás mozgalmáról? Fejtse ki véleményét, érveljen a lassú olvasás mellett vagy ellene! Kifejtésében vegye figyelembe Márai Sándor idézett gondolatát, és hivatkozzon saját olvasmányélményeire is! Legalább 2-3 példát említsen!

„Áhítattal, szenvedéllyel, figyelemmel és kérlelhetetlenül olvasni. Az író fecseghet; de te olvass szűkszavúan. Minden szót, egymás után, előre és hátra hallgatózva a könyvben, látva a nyomokat, melyek a sűrűbe vezetnek, figyelni a titkos jeladásokra, melyeket a könyv írója talán elmulasztott észlelni, mikor előrehaladt műve rengetegében.”  Márai Sándor: 42. Az olvasásról. Füveskönyv (részlet)

Forrás: Márai Sándor: Füveskönyv. 42. Az olvasásról. 36. o. Helikon Kiadó, 1997.




2014. október
Az esszé műfaj megteremtője, Montaigne (monteny)a 16. században a következőképpen állította szembe a barátság és a szerelem fogalmát:

„[...] A szerelem tüze, megvallom, hevesebb, égetőbb és maróbb; ámde kalandos és röpke tűz ez, hullámzó és csapodár, a láz tüze,mely emelkedik és esik. [...] A barátság melege omló, mérsékelt és egyenletesen meleg; állandó, édes és olvatag hőmérséklet, nem forróság és nem fojtogat. A szerelem csak vad vágyakozás valami illanó után. [...] Amit barátnak és barátságnak nevezünk: lelkek tapogatózása és összehangolódása; alkalom és jóhiszeműség szövi. A barátság, amire gondolok, olyan egymásba illeszkedés, hogy elmosódnak még a varratok is, amivel összeöltötték.”

Forrás: Montaigne: Barátsága Étienne de la Boétie-vel. Esszék.Kürti Pál fordítása. Kairosz Kiadó, 1996. 90.

Idézzen fel baráti kapcsolatokat az Ön által olvasott epikai és/vagy drámai mű hőseinek köréből! A választott alakok magatartásformáinak bemutatott példáival erősítse meg Montaigne-nek a barátság és a szerelem fogalmát szembeállító állásfoglalását, vagy vitázzon vele! Legalább 3-4 alkotásra hivatkozzon!

2015. május

PÉLDÁK ÉRVELÉSRE GYAKORLÓKÖNYVEKBŐL

1.
„Mért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis!
Mért ne legyek tisztességes? Kiterítenek úgyis!” (József Attila: Két hexameter)

Milyennek találja a költő érvelését az erkölcsi alapkérdésről? Fejtse ki véleményét azzal kapcsolatban, hogy milyen szempontokat figyelembe véve kell döntenie az embernek a „Tisztességes legyek vagy ne?” kérdésben? Mutasson be néhány példát a magyar, illetve a világirodalomból, amelyekben valaki tudatosan döntött így vagy úgy a fenti kérdésben! Milyen következményei lettek az illető döntésének?

Alexandrov Andrea - Borosné Jakab Edit - Szecsődi Tamás Leó: Érettségi – Magyar nyelv és irodalom középszinten 2013. MRO história 43.o.

2.
„Szerintem létezik a szabadság is, létezik a szabad akarat is, de a sors és a végzet is. (…) Tudjátok például, hogyan játszák a bridzset? Kiosztják a kártyákat – szerintem így születünk. Hogy milyen lapja van az embernek, azt befolyásolja a genetika, a környezet, az idő. Ebben nincs szabadság, nincs választás (…) De mint a bridzsben is, az nyer, (…) aki a legtöbbet ki tudja hozni azokból a lapokból, amilyenjei éppen vannak. Ez a szabadság, a szabad akarat, hogy mit kezdünk azzal, amink van.”” (Feldmár András)

Fejtse ki, hogy hogyan, milyen arányban érvényesül a szabadság és a végzet az egyes ember, illetve az emberi közösségek életében! Érvelésében térjen ki a magyar és a világirodalomból vett példákra!
Alexandrov Andrea - Borosné Jakab Edit - Szecsődi Tamás Leó: Érettségi – Magyar nyelv és irodalom középszinten 2013. MRO história 43.o.

3.

„ROMEO (Júliához)
Szerelmem hajtott szüntelen feléd:
Ő volt a látnok, én csak puszta szem.
Én nem vagyok hajós, de bárha volnál
Nagy messze mint habszegte, vad sziget:
Tengerre szállnék ilyen áruért.”
(Shakespeare: Rómeó és Júlia)

„HAMLET (Opheliához)
Cinkos gazemberek vagyunk mindnyájan:
Egynek se higgy közülünk.
Menj isten hírével kolostorba.”
(Shakespeare: Hamlet)

Két leghíresebb drámájában Shakespeare bemutat egy ifjút, akin úrrá lett szerelme, és egy másikat, aki úrrá lett szerelmén. Ön szerint a szerelem uralja az embert, vagy az ember a szerelmet? Érvelése alátámasztására gyűjtsön példákat a magyar és a világirodalomból!
Alexandrov Andrea - Borosné Jakab Edit - Szecsődi Tamás Leó: Érettségi – Magyar nyelv és irodalom középszinten 2013. MRO história 44.o.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése