Az Őszikék ciklus darabjai a 1877–78-as évekből valók. Arany a Gyulai Páltól ajándékba kapott „kapcsos könyvbe” jegyezte be darabjait.
Nem szánta közönségnek, ezért is tudott olyan felszabadultan vallani érzéseiről
az egyébként nagyon zárkózott, korábban epikus alkotásokat szívesebben író
költő.
Az 54 új, 1 régi verse közül nyomtatásban életében csak 15 látott napvilágot, a
többit Arany László jelentette meg apja halála után.
A ciklus
címe az őszi kikericshez (illattalan
virág) hasonlítja a kései dalokat. Ezekben megőrizte korábbi művészetének
jellegzetességeit, de új vonásokat is megjelenített bennük. Így a végső
nyugalom vágya, a belenyugvás érzése mellett hangot kapott az élethez
való ragaszkodás is.
A pályazáró szakasz több verse azonos
színvonalú az előző korszak darabjaival. Az ihlető élmény azonban más, az „elhallgatás” okaként külső és belső
tényeket sorol az irodalomtörténet: hivatali elfoglaltság, illetve a kiegyezés
utáni szellemi élet elsekélyesedése, családi gondok (lánya, halála, saját
betegsége).
A nyomasztó
körülmények alóli felszabadulás tényeit érdemes itt is keresni: új illúzió
támad, csak magának írhat a költő, a megváltozott költői magatartás új költői
öntudatot eredményez. A rejtőzködő személyiség intimebb, vallomás jellegű
megnyilatkozásai színezik át a költeményeket. A költői és a hétköznapi én
teljesen azonosul, a hétköznapi szemlélődésből így fordulhat a személyes
vallomás az élet-halál nagy kérdései felé. Az irónia és az önirónia ezért
válhat fő hangnemmé a létösszegző, önarckép jellegű versekben.
Epilogus
A költemény 1877. július 6-án született. A Budapesti Szemlében jelent meg 1878-ban. A cím (epilogus) latin szó, befejezést, végszót jelent. A vers a létösszegző költemények sorába tartozik, eszközként az idő- és értékszembesítő versek jellemző struktúráját ismerhetjük fel. Hangneme: ironikus.A 15 versszak három egyenlő egységre osztható. Az első 5 versszak múltat idéző képei derűs iróniával rajzolják meg az egyéni és költői életút első szakaszát.
„Az életet már megjártam.
Többnyire csak gyalog jártam,
Gyalog bizon’...
Legfölebb ha omnibuszon.”
A második versindítás újabb öt
szakasza a múlt által meghatározott jelen panaszaival telt:
„Nem azt adott, amit vártam:”
„S több a hír-név, mint az
érdem:”
„S pályám bére
Égető, mint Nessus vére.”
A harmadik versindítás számvetése az utolsó öt versszak múltban megálmodott,
de a jelenben meg nem valósult vágyakból építkezik. Az élet lezárulásának képe
azonban végleg elkomorítja a hangulatot.
„Mit szivembe vágyva zártam,
Azt nem hozta,”
„Most, ha adná is már, késő:
Egy nyugalom vár, a végső:”
A szimmetrikusan építkező szerkezettől csak a záró sor tér el, a
halálmotívum lezárását ez erősíti. A vers szinte egyetlen meghatározó képe, a
„rab madár” a pályakezdő (A rab gólya)költői attitűdöt meghatározó
képpel teremt folytonosságot az életműben. A versforma dalt idéz, a rövid soros páros rímű felező nyolcasok (a 3. sorok ellenére) az átlényegített daltípusára emlékeztetnek. A könnyed forma és az elnehezült gondolati tartalom ellentmondása a hagyományos műfajhatárok szétfeszítésére kényszerítik a költőt. Az ötvenes évek egyik jellegzetes verstípusa tehát a kései költészetben is elkíséri Aranyt. A költő 61 évesen írta ezt a verset, amely éppen 61 sorból áll.
létösszegző vers: a lírai én személyes életét mérlegelő és egyben az emberi lét általános kérdéseit is kutató verstípus
értékszembesítő vers: értéktelített és értékhiányos állapotokat ütköztető verstípus; gyakran társul időszembesítéssel is
Mindvégig (1877)
„Az Őszikéknek talán a legjelentősebb lírai szövege,
amelynek számvetését a halál közelléte inspirálja. A beszélő önmegszólításhoz folyamodik:
személyisége válságba jutott, s ezt saját énjének megkettőzésével fejezi ki. A
megszólított a nemzeti közösség nevében megnyilatkozó költő feladatkörét
vállalta magára, a megszólító kérdésessé teszi, hogy e megbízatás összhangban
állt-e a költő egyéni szándékaival. A vers nem ad választ a föltett kérdésre, a
feszültség végig fönnáll a szerep és az egyén között: a beszélő távlatból
szemléli önmagát. A Mindvégig költészetünk összetett hatású remekművei
közé tartozik.
Első
soraiban Arany művészetének már ismert nagy erényét figyelhetjük meg. Aligha
van még egy költőnk, akinek annyira kitűnő érzéke lenne a hangütéshez, mint neki. A szórenden kívül még ismétlés is kiemeli a
vers kulcsszavát, a költészet hagyományos jelképét. Sőt, Arany a nyomatéknak
még egy harmadik módjához is folyamodik: a kulcsszó első hangját is többször
megismétli az első szakaszban, összesen kilencszer. Miféle jellemzését ad a
vers a költészetről? Önértelmező vers,
szerzőjének önszemlélő hajlamát tanúsítja. A IIIV. szakasz Arany lírájának
szokatlan jellegére irányítja a figyelmet. A hagyományosan lírai témák, mint „szerelem
s bor”, hiányoznak belőle. Kései költészet az övé , amit nem úgy kell
érteni, hogy öregkori, hanem úgy, hogy nem élményköltészet. A kifejezett élmény
nem egyidejű a megírással, a költő utólagos mérlegelést iktat érzelmei és a
vers címzettje közé. Ez teszi érthetővé, hogy Arany kedveli az önmegszólítást:
a Mindvégig belső párbeszéd egyik fele.
Az
önellenőrzés iróniával jár. A
költemény lírai énje „vidorabb” hangvételre szólítja fel önmagát. A
keserű öngúny az utolsó előtti versszakban már-már groteszk, csúfondáros
jelleget ölt: „Tárgy künn, s tenmagadban / És érzelem, az van”. Arany
János, ki még önmagát megtagadva is vállalt olyan költői feladatokat, amelyeket
a kor s főként a nemzet sorsa rótt rá, az öntörvényű líra egyik
legteljesebb megvalósítója irodalmunkban. Nemcsak a nagykőrösi évek művei
igazolják ezt, hanem az Őszikék legszebb darabjai is. Olyan költő írta
ezeket, ki nem élet-, hanem lélektani értelemben vált aggastyánná, részben
annak következtében, hogy a kiegyezés utáni Magyarországon végképp meghiúsultak
egykori reményei, a polgárosodás következetlenül hajtatott végre, s nem
érvényesült a szellemi értékek tisztelete. A Mindvégig záró kérdésében és önfelszólításában a nagy művész
saját belső függetlenségét szegezte szembe az idegen korral.
Arany ekkori balladái szintén
különböznek a korábbiaktól. Ezekben ugyanis nem emelkedik ki a befogadó számára
az erkölcsileg biztos értékrend. Bár a bűnök itt is
megjelennek, de az egyén felelőssége már nem egyértelmű. Meglazul a
bűn-bűnhődés okszerű kapcsolata. Ehhez a korszakhoz tartoznak a Tengeri-hántás,
a Híd-avatás és a Vörös Rébék.
A Tengeri-hántás (1877) a bűn
és bűnhődés kérdéskörét boncolgatja (mint az Ágnes asszony
is). Szokatlan az előadásmód, mert két elbeszélő van. Az
elsődleges elbeszélő csak kétszer szólal meg, a ballada első és utolsó
versszakában, keretet adva így a cselekménynek. A másodlagos
elbeszélő este a tűz körül meséli el a fiataloknak Dalos Eszti és Tuba Ferkó
történetét, oktató szándékkal.
Ne tegyétek, ti leányok!
A bűnhődést a szellemi téboly jelképezi (Tuba
Ferkó megőrül, és leugrik a falu hegyes tornyáról).
A Híd-avatásban (1877) Arany az öngyilkosság
témakörével foglalkozik. Feldolgozza egyben azt a népi babonát, miszerint az új
hidat az öngyilkosok avatják fel. Az erkölcsi rend felbomlása okozza ezt a sok
öngyilkosságot. A lírai alany felsorolja azokat, akik a modern polgári világ és
a szabadverseny áldozataivá lettek. Stilisztikai
különlegesség, hogy minden egyes öngyilkosságot máshogyan ír le, és mégis
mindegyik felidézi a befogadóban az emberi sors tragikumát.
A Vörös Rébék (1877) a népi
babonára építkezik. Ebben a balladában végképp felbomlik a bűn és
bűnhődés okszerű kapcsolata. Bár Pörge Dani követ el bűnt és ő
bűnhődik érte, a befogadói tudat mégis áldozatnak tekinti őt, és Vörös Rébéket
szeretné megbüntetni. Az egyén felelőssége megrendül, és az erkölcsös
értékrend végleg megszűnni látszik.
Arany
János élete
Arany János 1817 március 2-án született,
Nagyszalontán.
Apja kevés földdel és kis házzal bíró földműves volt. A család súlyos tüdőbajjal volt megáldva, a nyolc gyerek közül csupán kettő maradt életben (János és Sára). Érzékeny, félénk, visszahúzódó gyermek volt.
Iskoláit 1823 és 1833 között végezte Nagyszalontán (segédtanítói állás), majd ezt követően Debrecenben. Ezután Kisújszálláson egy évig segédtanító volt.
Tanulmányait 1835 tavaszán fejezte be Debrecenben, de érettségivel nem rendelkezett, viszont rengeteget olvasott (leginkább római alkotóktól).
1836 februárjában színésznek állt. Ezalatt anyja meghalt, apja pedig megvakult. Ezek hatására a bűntudattól vezérelve felhagyott a színészettel. 1836 ősze és 1839 januárja közt korrektor (rektorhelyettes) Szalontán (magyar és latin grammatika), 1839 elején lemondott róla. 1840 tavaszán másodjegyző lett. Ez biztosította a családalapítás lehetőségét, 1840-ben meg is házasodott.
Feleségét az irodalomtörténeti könyvek Ercsey Julianna néven jegyzik (törvénytelen gyermek és egy évvel idősebb Aranynál). Két gyermekük született: 1841-ben Juliska, 1844-ben László. 1844-től (Szilágyi István rektor unszolására) fordítgatott görög és angol (Shakespeare) drámákat. 1845 júliusa végén hozzá fogott Az elveszett alkotmány című vígeposz megírásához. Ezzel megnyerte a Kisfaludy Társaság 25 aranyos pályadíját.
Igazi sikert, elismerést és Petőfi barátságát az 1846 nyarán írt Toldi hozta meg számára. 1847-ben ismét megnyerte a Kisfaludy Társaság pályadíját. Ebben az időben sok epikus művet írt: Rózsa és Ibolya, Szent László füve, Murány ostroma, valamint ekkor írta a Toldi estéje nagy részét is.
Az 1848-as forradalom külső szemlélője volt egy ideig.
Rövid ideig nemzetőr volt, majd BM-i fogalmazó lett Debrecenben és Pesten. Az orosz beözönlés után bujdosnia kellett. Elveszítette állását, Világos pedig még az anyagi összeomlást is jelentette.
Fél évig Geszten, a Tisza családnál nevelősködött. 1851 őszén tanár lett a nagykőrösi főgimnáziumban. Egyre többet szenvedett a testi ill. lelki problémái miatt.
1860-ban Pestre költözött, ahol a Kisfaludy Társaság igazgatója lett. Bekapcsolódott a pesti irodalmi és politikai életbe (Csaba-trilógia első része: Buda halála). 1865-ben az MTA titkára lesz, 1870-ben főtitkára. 1863-ban meghalt Juliska, emiatt sokáig elhallgatott benne a költő. 1876-ban lemondott a főtitkárságról, az 1877-es boldog nyarat a Margit-szigeten töltötte. Ekkor írta titokban, nem a nyilvánosság elé szánta az Őszikék(kapcsos könyv) verseit.
1879-ben befejezte a Toldi szerelmét.
1882 október 22-én halt meg.
Apja kevés földdel és kis házzal bíró földműves volt. A család súlyos tüdőbajjal volt megáldva, a nyolc gyerek közül csupán kettő maradt életben (János és Sára). Érzékeny, félénk, visszahúzódó gyermek volt.
Iskoláit 1823 és 1833 között végezte Nagyszalontán (segédtanítói állás), majd ezt követően Debrecenben. Ezután Kisújszálláson egy évig segédtanító volt.
Tanulmányait 1835 tavaszán fejezte be Debrecenben, de érettségivel nem rendelkezett, viszont rengeteget olvasott (leginkább római alkotóktól).
1836 februárjában színésznek állt. Ezalatt anyja meghalt, apja pedig megvakult. Ezek hatására a bűntudattól vezérelve felhagyott a színészettel. 1836 ősze és 1839 januárja közt korrektor (rektorhelyettes) Szalontán (magyar és latin grammatika), 1839 elején lemondott róla. 1840 tavaszán másodjegyző lett. Ez biztosította a családalapítás lehetőségét, 1840-ben meg is házasodott.
Feleségét az irodalomtörténeti könyvek Ercsey Julianna néven jegyzik (törvénytelen gyermek és egy évvel idősebb Aranynál). Két gyermekük született: 1841-ben Juliska, 1844-ben László. 1844-től (Szilágyi István rektor unszolására) fordítgatott görög és angol (Shakespeare) drámákat. 1845 júliusa végén hozzá fogott Az elveszett alkotmány című vígeposz megírásához. Ezzel megnyerte a Kisfaludy Társaság 25 aranyos pályadíját.
Igazi sikert, elismerést és Petőfi barátságát az 1846 nyarán írt Toldi hozta meg számára. 1847-ben ismét megnyerte a Kisfaludy Társaság pályadíját. Ebben az időben sok epikus művet írt: Rózsa és Ibolya, Szent László füve, Murány ostroma, valamint ekkor írta a Toldi estéje nagy részét is.
Az 1848-as forradalom külső szemlélője volt egy ideig.
Rövid ideig nemzetőr volt, majd BM-i fogalmazó lett Debrecenben és Pesten. Az orosz beözönlés után bujdosnia kellett. Elveszítette állását, Világos pedig még az anyagi összeomlást is jelentette.
Fél évig Geszten, a Tisza családnál nevelősködött. 1851 őszén tanár lett a nagykőrösi főgimnáziumban. Egyre többet szenvedett a testi ill. lelki problémái miatt.
1860-ban Pestre költözött, ahol a Kisfaludy Társaság igazgatója lett. Bekapcsolódott a pesti irodalmi és politikai életbe (Csaba-trilógia első része: Buda halála). 1865-ben az MTA titkára lesz, 1870-ben főtitkára. 1863-ban meghalt Juliska, emiatt sokáig elhallgatott benne a költő. 1876-ban lemondott a főtitkárságról, az 1877-es boldog nyarat a Margit-szigeten töltötte. Ekkor írta titokban, nem a nyilvánosság elé szánta az Őszikék(kapcsos könyv) verseit.
1879-ben befejezte a Toldi szerelmét.
1882 október 22-én halt meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése