Thomas
Mann: Mario és a varázsló (1930)
Thomas Mann élete röviden:
o XX. századi német irodalom kiemelkedő
képviselője, Nobel-díjas író. 1875-ben született Lübeckben (Németo.) gazdag,
régi polgárcsaládból.
o Ő a polgári humanizmus egyik utolsó kiemelkedő képviselője. Legmegrázóbb élménye, amikor látja a saját és a polgári családok hanyatlását.
o Testvérével Heinrich Mannal (ő is író lett) két évet tölt Olaszországban.
o Realista íróként a polgári létet, a polgárság, mint osztály feltörését és hanyatlását ábrázolta.
o 1933-ban emigrál Svájcba, mivel Hitler hatalomra kerül és nem ért egyet a fasizmussal.
o 1936-ban meg is fosztják német állampolgárságától, mert nyíltan fellép a fasizmus ellen.
o 1955-ben hal meg Svájcban.
o Ő a polgári humanizmus egyik utolsó kiemelkedő képviselője. Legmegrázóbb élménye, amikor látja a saját és a polgári családok hanyatlását.
o Testvérével Heinrich Mannal (ő is író lett) két évet tölt Olaszországban.
o Realista íróként a polgári létet, a polgárság, mint osztály feltörését és hanyatlását ábrázolta.
o 1933-ban emigrál Svájcba, mivel Hitler hatalomra kerül és nem ért egyet a fasizmussal.
o 1936-ban meg is fosztják német állampolgárságától, mert nyíltan fellép a fasizmus ellen.
o 1955-ben hal meg Svájcban.
o 1930-ban írta.
o Cím: Mario (egy név) és a varázsló (egy foglalkozás).
o Cím: Mario (egy név) és a varázsló (egy foglalkozás).
Az alcíme:
Tragikus úti élmény (feszültségteremtő, és előreutaló cím)
o Az alcím utal arra, hogy az író személyes élményei alapján írta meg művét. Az E/1 személyűség (személyes hang) is ezt erősíti meg. Ebben a műben egy mindentudó, szubjektív hangú elbeszélővel van dolgunk. Viszonya az elmondottakhoz kettős: egyrészt azé az emberé, aki utólagosan átlátja az események közötti összefüggéseket, másrészt azt is érzékelteti, milyen lelkiállapotban következnek be az egyes fordulatok
o Az elbeszélés témája az 1926-os itáliai családi nyaralás emlékezetes élménye. A valóságban is Olaszország egy nyaralóhelyén a Mann család tagjai irritáló atmoszférát érzékeltek maguk körül. Elmentek a varázsló estjére is, aki ugyanúgy viselkedett, mint a novellában, csak a valóságban másképp fejeződött be: Mario a csók után megszégyenülten elszaladt.
Az elbeszélés szerkezete a hagyományos realista módszert
követi, időrendben beszéli el az eseményeket.
Az
első rész: hosszú expozíció.
Részletezi a nyaralás megkezdésekor átélt kellemetlen élményeket, ezzel érzékelteti a megváltozott atmoszférát,
az olaszországi légkör kedvezőtlen
változását. Már az első naptól kezdve kellemetlenségek érik a Mann
családot: nem ülhetnek oda, ahova szeretnének, elüldözik őket a szállóból egy
panzióba, mert a kisfiuk köhögésével zavar egy előkelőséget, majd nyolcéves
kislányuk miatt megbírságolják őket a strandon, mondván, hogy a fürdőruháját
lecserélő kislány megsértette a közerkölcsöt/
Második
rész: a cselekmény bonyolítása.
Második szerkezeti egység a bűvészest. A fellépő először is megvárakoztatja a közönséget. A
közönség helybeli egyszerű emberekből és külföldiekből áll. Cippola (ejtsd: Csipolla) a bűvész, részletesen leírja a bűvész
külsejét, kicsit nevetséges, de sajnálni való alak (púpos – feltűnő
öltözködés), azaz groteszk. Részletes leírás következik a bűvészestről, Kisebb
attrakciókkal, kártyatrükkökkel kezdi az estet, majd hipnotizál aztán szünetet
tart. Folyamatosan alkoholt fogyaszt és dohányzik a színpadon. Egyre nő a
feszültség.
A műsor második felében már nyíltan csakis
akaratfosztással és akaratátvitellel foglalkozik. Kényszeríti a nézőket a
műsorban való részvételre. Munkájának
lényege az emberek akaratának megtörése, a kiválasztott személyek
megszégyenítése, közben hazafias szólamokat hangoztat, szóáradatával valósággal
elkábítja a közönségét. Szimbolikus jelentésű a mutatvány közben egy ostor csattogtatása (erőszakot és
az erőt demonstrálja). A tömeg egyre
inkább élvezi a produkciót, teljesen a
bűvész hatása alá kerülnek, és Cipolla élvezi a hatalmat, szerencsétlen
torz külseje ellenére uralkodik a tömeg felett, így kompenzálja kisebbrendűségi
érzését. A szerkezeti egységek közül Mario
szereplése a színpadon a tetőpont. A rokonszenves fiatal pincért – akit a gyerekek nagyon
szeretnek – Cipolla mindenkinél jobban
megalázza. Legbensőségesebb
érzéseit, viszonzatlan szerelmét gúnyolja ki. Cipolla a szeretett lány
szerepében kér és kap csókot a fiútól, Mannék elítélik a dolgot. Hirtelen
fordulat, Mario magához térve lelövi a varázslót. Ez a megoldás a szörnyű,
rettenetes vég; Mann erkölcsileg nem
ítéli el a tettet. A valóságban
mindez nem így történt, Mario is visszasompolygott a nézők közé (a leírt
megoldást Mann leánya vetette fel).
A
mű ellentétes parabola.
Példázat, vagyis a történetnek van egy rejtett mondanivalója egy erkölcsi és politikai tanulsága. A történet – bár nem írja le a fasizmus szót az író – 1930-ban egyértelműen a fasiszta diktatúra módszerére és létrejöttének okaira utal. A demagóg és erőszakos diktátor alakját idézi fel Cipolla szereplése, azt is nyilvánvalóvá teszi az író, hogy a diktatúrák létrejöttének feltétele a megalkuvó, szolgalelkű tömeg. A nézőközönség magatartása azt példázza, hogy elfogadják, sőt igénylik a diktatórikus módszereket, s kevesen vannak, akik eljutnak a tiltakozásig és az ellenállásig. Mann elbeszélésének legfontosabb mondanivalója a tiltakozás mindenféle erőszakkal és diktatúrával szemben. Mindezt a polgári humanizmus szellemében fogalmazta meg. A fasizmus szót nem írta le az író, és éppen ez a politikai konkrétság hiánya teszi általános érvényűvé és szimbolikus jelentésűvé az elbeszélést. Mann stílusát jellemzi a klasszikus realista módszerek alkalmazása, példaképének tekintette Tolsztojt és Dosztojevszkijt. Fontosnak tartja a részletek, a környezet, az alakok pontos leírását, tárgyilagosan ábrázolja a valóságot, de közben mélyebb összefüggéseket is sejtet, és gyakran a részletek is jelképszerűvé válnak. A szereplők gondolkodásmódjának, lelki, érzelmi életének bemutatását a belső monológok vagy dialógusok szolgálják, hosszú dialógusokban fejt ki véleményét, és vitatkoznak egymással a szereplők. Ezek az elmélkedések fejezik ki az író álláspontját a vitatott kérdésről. Írói szemléletét az irónia hatja át, ami abból fakad, hogy az író képes „felülről” látni az embereket, megértéssel, de bizonyos távolságtartással szemléli a világot.
Példázat, vagyis a történetnek van egy rejtett mondanivalója egy erkölcsi és politikai tanulsága. A történet – bár nem írja le a fasizmus szót az író – 1930-ban egyértelműen a fasiszta diktatúra módszerére és létrejöttének okaira utal. A demagóg és erőszakos diktátor alakját idézi fel Cipolla szereplése, azt is nyilvánvalóvá teszi az író, hogy a diktatúrák létrejöttének feltétele a megalkuvó, szolgalelkű tömeg. A nézőközönség magatartása azt példázza, hogy elfogadják, sőt igénylik a diktatórikus módszereket, s kevesen vannak, akik eljutnak a tiltakozásig és az ellenállásig. Mann elbeszélésének legfontosabb mondanivalója a tiltakozás mindenféle erőszakkal és diktatúrával szemben. Mindezt a polgári humanizmus szellemében fogalmazta meg. A fasizmus szót nem írta le az író, és éppen ez a politikai konkrétság hiánya teszi általános érvényűvé és szimbolikus jelentésűvé az elbeszélést. Mann stílusát jellemzi a klasszikus realista módszerek alkalmazása, példaképének tekintette Tolsztojt és Dosztojevszkijt. Fontosnak tartja a részletek, a környezet, az alakok pontos leírását, tárgyilagosan ábrázolja a valóságot, de közben mélyebb összefüggéseket is sejtet, és gyakran a részletek is jelképszerűvé válnak. A szereplők gondolkodásmódjának, lelki, érzelmi életének bemutatását a belső monológok vagy dialógusok szolgálják, hosszú dialógusokban fejt ki véleményét, és vitatkoznak egymással a szereplők. Ezek az elmélkedések fejezik ki az író álláspontját a vitatott kérdésről. Írói szemléletét az irónia hatja át, ami abból fakad, hogy az író képes „felülről” látni az embereket, megértéssel, de bizonyos távolságtartással szemléli a világot.
A
szereplők jellemzése:
Cippolla:
nyomorék (torz testben torz lélek), önérzetes, öntelt, éles megfigyelő (egyszerű figurákat hipnotizál) pökhendi, ostorral dolgozik ( engedelmességre kényszerít, megfélemlít), alkoholt fogyaszt ( ez ad neki biztonságérzetet) módszere a feszültségteremtés és az elbizonytalanítás) célja, hogy akaratát a másikra kényszerítse, provokál, megaláz (a közönség kíváncsi és akaratgyenge) groteszk: egyszerre félelmetes és nevetséges.
Mario:
egyszerű ember, udvarias, humánus, finomlelkű, érzékeny, a gyilkolás messze áll tőle, mégis ő vet véget Cipolla tevékenységének, tette nyomatékosítja a mondanivalót.
nyomorék (torz testben torz lélek), önérzetes, öntelt, éles megfigyelő (egyszerű figurákat hipnotizál) pökhendi, ostorral dolgozik ( engedelmességre kényszerít, megfélemlít), alkoholt fogyaszt ( ez ad neki biztonságérzetet) módszere a feszültségteremtés és az elbizonytalanítás) célja, hogy akaratát a másikra kényszerítse, provokál, megaláz (a közönség kíváncsi és akaratgyenge) groteszk: egyszerre félelmetes és nevetséges.
Mario:
egyszerű ember, udvarias, humánus, finomlelkű, érzékeny, a gyilkolás messze áll tőle, mégis ő vet véget Cipolla tevékenységének, tette nyomatékosítja a mondanivalót.
Cipolla egész magatartása, módszere, hatása a fasizmus természetrajzát
világítja meg. Legfőbb törekvése a hatalom megszerzése. Ehhez mindent
felhasznál: a hipnózist, a szuggesztiót, a fenyegetőzést, az erőszakot. az
értelmet, a gondolkodást elaltatja az emberekben.
Igazán azonban az írót az érdekli: hogyan válhattak
volna Cipolla áldozatai képessé az ellenállásra.
A
mű legfőbb tanulsága:
AZ EMBEREKET SOHA NEM SZABAD MEGALÁZNI, LEGSZENTEBB ÉRZÉSEIKBŐL
TILOS CSÚFOT ŰZNI: AZ ILYENFAJTA CSELEKEDET MINDIG EMBERELLENES.
Szavakkal nem lehet kifejezni azt a jó érzést, ami bennem él, miután DR WALE nagyszerű munkát végzett értem. Amikor egy barátom jókat mondott nekem DR WALE-ről, csak ki kellett próbálnom, és meglepetésemre minden úgy ment, ahogy DR WALE mondta. Ma boldog vagyok, mert én és a férjem boldogan élünk együtt. DR WALE WHATSAPP +2347054019402. DR WALE a szavának embere, mindössze annyit kell tennie, hogy követi az összes utasítást, amit Önnek ad. Mert amikor megkérdeztem a barátomat, hogy milyen jó egy DR WALE-i munka, azt mondta, hogy kifizette azokat a tárgyakat, amelyeket DR WALE kért tőle, és miután kifizette a férjét, aki azt tervezte, hogy magára hagyja, soha többé nem hagyta el. Azt mondta, férje bocsánatért könyörgött. Én is fizettem az összes TERMÉKért, amikor DR WALE megkért. És minden munka, amit DR WALE végzett értem, mind SIKERES. Ma boldog nő vagyok. DR WALE kapcsolatfelvétel: WhatsApp/Viber: +2347054019402 VAGY e-mail: drwalespellhome@gmail.com
VálaszTörlés